Очікування — реальність — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Юридична практика № 17-18 (1218-1219) » Очікування — реальність

Очікування — реальність

Рубрика Актуально
Верховна Рада України ухвалила закон про впровадження Єдиної судової інформаційно­телекомунікаційної системи, який запустить очікуваний багатьма «суд у смартфоні»

Інформаційні технології стрімко ввірвалися в наше життя й охопили всі його сфери. Не оминули вони і судової системи. Як відомо, наприкінці 2017 року набули чинності зміни до процесуального законодавства — розпочато реалізацію інноваційної ідеї електронного суду шляхом розбудови Єдиної судової інформаційно­телекомунікаційної системи (ЄСІТС). ЄСІТС створюється для того, щоб підвищити ефективність діяльності судових органів шляхом впровадження в їх повсякденну роботу сучасних технологій, і функціонуватиме в режимі реального часу. Це також має сприяти максимальному спрощенню процедури комунікації громадян — учасників судових процесів та їх представників із судовими органами. Визначено, що ЄСІТС має діяти в судах, Вищій раді правосуддя, Раді суддів України, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Державній судовій адміністрації України, на підприємствах, що належать до сфери правосуддя, в Національній школі суддів України.

Проте не все так просто. Досі ЄСІТС так і не запрацювала, незважаючи на всі спроби її запустити ще на початку 2019 року. Це пояснюється неготовністю всього обсягу модулів (підсистем) ЄСІТС до повноцінного стабільного функціонування. Саме тому, за оцінками Вищої ради правосуддя та окремих експертів, уведення ЄСІТС на початку 2019 року в стан готовності було визнано неможливим, бо призвело б до протилежних результатів.

І ось нарешті 27 квітня 2021 року Верховна Рада України ухвалила в другому читанні законопроєкт № 3985 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення поетапного впровадження Єдиної судової інформаційно­телекомунікаційної системи», який підтримав 261 народний обранець.

Проте в багатьох виникає запитання: чому настільки очікувану ініціативу впроваджувати планують поетапно, а не одразу? Автори законопроєкту заявляють, що з огляду на той факт, що наразі не всі підсистеми ЄСІТС готові до роботи, набагато кращим рішенням буде запустити систему поетапно. В іншому випадку, якщо чекати готовності до експлуатації всіх модулів ЄСІТС у їх сукупності, то до повноцінного запуску ЄСІТС пройде ще кілька років. Водночас функціонал тих модулів, які вже на кінцевій стадії готовності, залишиться незадіяним, буде чекати запуску інших підсистем і, відповідно, жодних позитивних результатів не дасть.

Ініціатори наголошували, що поетапне впровадження ЄСІТС має вирішити наскрізну проблему — зекономити кошти державного бюджету і кошти сторін судової справи, зокрема в частині витрат на відправлення поштової кореспонденції та ознайомлення з матеріалами справи, оскільки після введення в дію підсистеми ЄСІТС «Електронний суд» у суду буде можливість в електронному вигляді надсилати сторонам судові виклики та повідомлення, процесуальні документи й рішення у справах. Окрім цього, сторони зможуть дистанційно ознайомлюватися з матеріалами судової справи, подавати клопотання, заяви, сплачувати судові збори, отримувати матеріали і знайомитися з ними, подавати апеляційні, касаційні скарги тощо.

Згідно з ухваленим законопроєктом окремі підсистеми ЄСІТС починають функціонувати на кожному етапі через 30 днів із дня опублікування Вищою радою правосуддя в газеті «Голос України» та на вебпорталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідного модуля Єдиної судової інформаційно­телекомунікаційної системи. При цьому підвищується роль Вищої ради правосуддя в процесах упровадження ЄСІТС.

Планується, що першими запустять новий реєстр судових рішень та електронний кабінет.

Окрім прийнятого законопроєкту про запуск ЄСІТС, на другому позачерговому пленарному засіданні Верховна Рада України ухвалила ще низку нормативно­правових актів. Зокрема, в першому читанні було прийнято проєкт закону № 5065 «Про фінансові послуги та фінансові компанії». Саме ця законодавча ініціатива передбачає концептуальне переосмислення Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» з метою закріплення нових підходів до регулювання відносин у сфері фінансових послуг і діяльності відповідних фінансових установ.

А законопроєкт № 5246 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо запровадження інформаційно­телекомунікаційної системи досудового розслідування» було прийнято за основу зі скороченням наполовину строків подання пропозицій до другого читання.

Альона СТУЛІНА «Юридична практика»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Зміст

Додаток до газети Юридична практика № 17-18 (1218-1219)

In memoriam

Назавжди перший

VOX POPULI

Операція «Ліквідація»

Актуально

Очікування — реальність

Акцент

Реформа і зміст

Галузі практики

Соціальна еволюція

Прописати процедури

Дайджест

Нові проблеми належного повідомлення

Держава та юристи

Земельний наділ

Обережно, мета

Новини

Новини юридичних фірм

Карта подій

IP REPORTER

Новини Євросуду

ЄСПЛ констатував, що суди повинні доводити правомірність втручання, коли призначають покарання за використання національної символіки

Новини з зали суду

Велика Палата ВС погодилася з тим, що кандидат у судді може подавати по одній заяві на участь у конкурсі в загальний і спеціалізований суд

Судова практика

Переважність причин

Процесуальні манери

Заповітний час

Судові рішення

Акціонер, який звертається в інтересах юридичної особи, не є позивачем, а є особою з особливим процесуальним статусом

Щодо призначення пенсії за вислугу років

Тема номера

Цифровий формат

Профспілковий страж

Віддати належне

У фокусі: ІР­-Реформа

Двигун внутрішнього загоряння

Інші новини

PRAVO.UA