Звернути увагу — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Звернути увагу

Рубрика Тема номера
Безпосереднє звернення до порушників та переговори є одним із популярних способів припинення порушення прав інтелектуальної власності

Ані пандемія, ані складна економічна ситуація не вплинули на стабільне зростання кількості випадків порушення прав інтелектуальної власності в Україні. Карантинні обмеження сприяють ще активнішому переходу недобросовісних ділків до моделі онлайн­торгівлі, що невпинно набирає обертів останні декілька років. А класичні способи припинення відповідних порушень, на жаль, потребують часу та коштів, не гарантуючи до того ж миттєвих результатів. Така ситуація схиляє бізнес частіше звертати увагу на доступні альтернативи.

Чи є альтернатива?

Однозначно є! Пропонуємо вашій увазі низку заходів, які можуть вживати правовласники для захисту своїх прав інтелектуальної власності, не звертаючись до суду чи правоохоронних органів.

Альтернатива перша — переговори. Одним із найпопулярніших способів є безпосереднє звернення до порушників та переговори як своєрідний досудовий спосіб врегулювання конфлікту. Ця процедура активно застосовується в США та європейських країнах, де рівень обізнаності про наслідки порушення прав інтелектуальної власності значно вищий, ніж в Україні. Проте за останні роки вітчизняний бізнес суттєво «подорослішав» у цих питаннях, що підвищило ефективність переговорного інструменту.

Для початку варто надіслати формального листа­претензію, в якому буде докладно описано суть порушення, законодавчі положення, на які правовласник спирається у своєму зверненні, та основні вимоги, які необхідно виконати для врегулювання конфлікту. До того ж треба обов’язково вказати чіткий строк для надіслання відповіді та усунення порушення. Як Цивільний кодекс України, так і спеціальні закони надають правовласникам виключне право забороняти будь­яке неправомірне використання належних їм об’єктів інтелектуальної власності. Саме про ці положення слід повідомити порушника разом із нагадуванням про те, що за такі дії передбачено адміністративну або кримінальну відповідальність. В окремих випадках варто також згадати законодавство про конкуренцію та захист прав споживачів.

Як свідчить наш досвід, порушники часто оперативно реагують на такі звернення та охоче співпрацюють, особливо в разі якщо інша сторона є юридичною особою. Хоча нерідко ця процедура супроводжується додатковими переговорами, якщо адресат не реагує на звернення у відведений термін. Причини ігнорування можуть бути різними. Хтось спочатку не вірить у реальність та серйозність вимог. Дехто вважає це черговими підступами з боку конкурентів або банально не отримує листа. Саме тому вкрай важливо виходити на зв’язок із порушниками та додатково обговорювати суть справи, перш ніж робити висновки щодо їх неготовності до співпраці або починати підготовку до суду.

Альтернатива друга — інструментарій онлайн­платформ. Правовласникам доступні швидкі та прості у використанні інструменти, що надаються онлайн­платформами. Сьогодні відомі соціальні мережі та онлайн­маркетплейси дають можливість залишити скаргу на контент, що порушує права інтелектуальної власності. Для цього правовласникам достатньо заповнити просту онлайн­форму, де вказати, хто подає скаргу, щодо якого контенту, які права інтелектуальної власності порушуються, та зазначити суть порушення. Уже за декілька годин на скаргу може з’явитися реакція. Треба бути готовими, що у вас можуть попросити додаткові документи чи роз’яснення або ж повідомлять про видалення матеріалу чи про звернення до порушника з вимогою видалити контент, залежно від правил конкретної платформи.

Альтернатива третя — комбінуй та отримуй переваги. Зазначені вище способи на практиці можуть застосовуватись паралельно, а також у комбінації з процедурою альтернативного вирішення доменних спорів чи за потреби — з класичними способами, наприклад, зверненням до поліції. Оскільки порушники можуть незаконно використовувати права інтелектуальної власності одночасно як на вебсайтах, так i в доменних іменах або в соціальних мережах, не кажучи вже про онлайн­маркетплейси, важко говорити про універсальні рецепти вирішення таких конфліктів. Кожен зі згаданих інструментів має свої переваги та недоліки, які слід враховувати під час формування стратегії захисту законних прав та інтересів. Але практика останніх років показує, що такі альтернативні способи стають дедалі популярнішими та ефективнішими.

Швидко, ефективно та доступно

Секрет зростання такої популярності полягає в кількох факторах. По­перше, вирішення конфліктів із застосуванням альтернативних підходів відбувається швидше та дешевше для правовласників, адже в українських судах можна «зависнути» на декілька років, витрачаючи не співмірні із завданою шкодою кошти на правову допомогу. По­друге, це часто завершується успіхом. Практика свідчить, що близько 70–75 % таких спорів можна успішно вирішити, не звертаючись до суду чи поліції. Водночас у простих справах, які не вимагають додаткових доказів, щодо очевидних порушень успішність застосування інструментарію онлайн­платформ становить понад 90 %. На жаль, класичні способи вирішення таких конфліктних ситуацій в Україні ще не можуть гарантувати правовласникам кращого співвідношення ефективності, швидкості та ціни.

Приховані камені

Однак, незважаючи на описані переваги, не у всіх випадках альтернативні шляхи працюють безвідмовно. Так, онлайн­платформи швидко усувають очевидні порушення та дають змогу вирішувати проблеми по всьому світу без прив’язок до юрисдикції. Проте вони не є ефективними, якщо йдеться, зокрема, про використання схожих, але не тотожних об’єктів права інтелектуальної власності. Це зумовлено тим, що вони не беруть на себе роль арбітрів та не готові відповідати за вирішення спорів. Тому такі скарги переважно завершуються пропозицією звертатися до суду.

Листи та переговори теж працюють менш вдало, якщо порушники діють умисно та без наміру припиняти свою діяльність. Їх не завжди можна виявити одразу, адже в процесі переговорів вони часто намагаються хитрувати. Наприклад, можуть називати себе рядовими працівниками, які нічого не вирішують, та відмовлятися розкривати контактні дані справжніх власників або можуть неправдиво обіцяти усунути порушення. Буває також, що вам відверто погрожують заподіяти ще більшу шкоду. У таких випадках потрібно розуміти, що на боці правовласника стоїть закон, проти якого порушники не мають жодних обґрунтованих аргументів. Ввічливий, але впевнений опис потенційних негативних юридичних наслідків може посприяти в поверненні діалогу в конструктивне русло.

Корисні поради та практичні рекомендації

Досвід роботи з такими справами також дає змогу виокремити декілька аспектів, які є ключовими для ефективності альтернативних процедур:

  1. Час — це головне. У таких питаннях завжди потрібно діяти швидко, визначати короткі строки та ставити чіткі дедлайни виконання вимог, слідкувати за дотриманням цих меж. Це демонструє серйозність намірів правовласника та створює додатковий тиск на порушника, який розуміє, що просто так усе не минеться.
  2. Знай свого порушника. Перш ніж розпочинати будь­які активні дії, слід зібрати максимально повну інформацію про порушника, щоб розуміти, з ким доведеться мати справу. Якщо серед наявних даних є лише електронна пошта, вірогідність успіху переговорів різко знижується, адже інша сторона вважає, що завіса анонімності в інтернеті захищає її від притягнення до реальної відповідальності.
  3. Креативність має значення. На стадії підготовки стратегії або в момент, коли переговори заходять в глухий кут, треба бути креативним у використанні зібраної інформації та доступних способів вирішення конфлікту. Можна вказати порушнику на додаткові юридичні ризики його діяльності, виявлені в процесі збирання інформації про нього. Також можна спробувати визначити й усунути ключовий канал збуту. Наприклад, сприяти блокуванню «розкрученого» облікового запису в соціальній мережі, що позбавить сенсу подальший опір. Тому, використовуючи конкретні обставини та всі доступні дані, майже завжди можна знайти додаткові важелі впливу.
  4. Навички ведення переговорів — ключ до успіху. Хоч би якою сильною була позиція правовласника з юридичної точки зору, в більшості випадків доведеться вступати в переговори з порушниками. Вони рідко грають за правилами, не завжди щирі та не готові слухати. Саме тому потрібно бути стійкими до спроб «заговорити» або «відшити» та відстоювати свої інтереси.

Альтернатива існує завжди

Підсумовуючи, варто зазначити, що альтернатива існує завжди. Порушення прав інтелектуальної власності в будь­якому разі не можна залишати без уваги. Проте, якщо класичний спосіб вирішити спір у певній ситуації є недоцільним, ретельний аналіз справи та правильний добір альтернативних інструментів допоможуть досягти вдалих результатів із відносно незначними витратами часу та ресурсів.

КОВАЛЬ­ЛАВОК Мирослава — юрист київського офісу МЮФ Baker McKenzie, м. Київ,

СКИДАН Дмитро — молодший юрист київського офісу МЮФ Baker McKenzie, м. Київ

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Інші новини

PRAVO.UA