Гнучкі налаштування — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Юридична практика № 19-20 (1220-1221) » Гнучкі налаштування

Гнучкі налаштування

Як за час дії карантину змінилися пріоритети клієнтів і «внутрішні налаштування» юридичних фірм

Рік життя в умовах пандемії добряче «підбадьорив» юрбізнес в Україні, спонукавши юристів переосмислити свою діяльність та перезапустити окремі процеси. Передовсім це стосувалося організації роботи та відносин із клієнтами.

Весна 2020 року запам’яталася невизначеністю та подекуди панічними настроями. На ринку мали місце точкові емоційні рішення у вигляді зрізання зарплат і відправки колег у відпустку за свій рахунок. Далі пішли експерименти з форматами: хтось виводив команди в офіси під загрозою звільнення всупереч карантинним заходам, а хтось продовжував працювати дистанційно. Потім ринок вступив у стадію адаптації до нових реалій, включно з відновленням попиту на юридичні послуги в ключових практиках. Уже восени ситуація в цілому стабілізувалася, в прогнозах побільшало обережного оптимізму, юрфірми навчилися працювати «в новій нормальності» та ефективно використовувати діджитал­рішення.

Як зазначають Джеймс Харт і Андрій Нижний, співкеруючі партнери Hillmont Partners, діджиталізація і рішення з автоматизації внутрішніх та зовнішніх процесів на юридичному ринку перейшли з розряду «хайпа» або інструментів nice­to­have в обов’язковий мінімум для зв’язку із зовнішнім світом і аналізу стану речей всередині фірми. «Юрфірми переглянули стратегічну цінність мегакомфортних неймовірних офісів — ми знаємо, що багато колег трансформували офісні простори в робочі хаби для ситуативних робочих сесій та взаємодії крос­функціональних груп. Як і багато колег, ми дуже швидко перейшли на «ти» із Zoom, Zoho, Microsoft Teams — не лише спілкувалися з клієнтами, а й проводили регулярні внутрішні наради», — додають у Hillmont Partners.

Артем Волков, керівник практики морського права ЮФ «АНК», звертає увагу на зміни в пріоритетах клієнтів: «Багато клієнтів повністю відмовилися від офлайн­спілкування та стали надавати перевагу відеодзвінкам із використанням електронних платформ. Більшість компаній з іноземним капіталом перейшли на дистанційну роботу, а деякі з них залишаються на «дистанційці» й досі. З іншого боку, це мало зворотний ефект, адже тепер клієнти часто дзвонять юристам у позаробочий час, включаючи вихідні та святкові дні». На його думку, це пов’язано з невизначеністю, яка панує на багатьох ринках, та необхідністю миттєво реагувати на зміни, які запроваджують уряди та муніципалітети в питанні карантинних обмежень.

«В умовах «шторму» на ринку як юристам, так і клієнтам найбільше хочеться прогнозованості та стабільності. Клієнти максимально уважно почали ставитися до своїх операційних витрат, у тому числі до витрат на забезпечення правової безпеки їх бізнесів. Це не могло не відбитися на процесах закупівлі юридичних та адвокатських послуг і на гонорарній політиці», — зазначають партнери Hillmont Partners. Вони, зокрема, згадують, що минулої весни спостерігався підвищений попит на консультації з трудового права — клієнти як роботодавці аналізували можливості та приймали управлінські рішення щодо трудового графіка та компенсаційних політик. Ще один напрям — електронна комерція. В умовах обмежень для традиційних торговельних площ клієнти вивчали правові аспекти посилення або запуску електронних продажів.

Абсолютно очікувано клієнти почали більш ретельно підходити до вибору зовнішніх юридичних радників. За спостереженнями Hillmont Partners, ексклюзивність багаторічних відносин розмивається: «Клієнт може роками товаришувати з багатьма юрфірмами, але якщо йому потрібна якісна послуга, задля забезпечення тривалого результату для його бізнесу клієнт піде не до друзів, а до професіоналів у потрібному йому сегменті та без питань заплатить високий гонорар».

Аналізуючи тренди гонорарної політики, Джеймс Харт і Андрій Нижний звертають увагу на збільшення попиту на фіксовану вартість супроводу клієнтських завдань: «Стало обов’язковим дуже детальне обговорення очікувань клієнта і структурування наповненості пакета або послуги». «Наші відносини з клієнтами переважно побудовані на традиційних гонорарних умовах, тому ми не відчули стрибка в бік alternative fee arrangements. Не тільки в Україні, але й на класично активних юридичних ринках подовжилися строки продажу юридичних послуг та строки отримання плати за них», — наголошують партнери Hillmont Partners.

Олексій НАСАДЮК «Юридична практика»


БЛІЦ­-ІНТЕРВ’Ю

«Пандемія стала поштовхом для впровадження цифрових інструментів»
Артем ВОЛКОВ, керівник практики морського права ЮФ «АНК»

 

— Які тенденції спостерігалися на ринку юридичних послуг України в квітні 2020 — квітні 2021 року? Як змінювалася ситуація впродовж року?

— Ринок юридичних послуг традиційно йде за клієнтським бізнесом. Тому для кожної юрфірми цей період мав свої особливості з огляду на клієнтський пул. Утім, можна виділити й деякі загальні тренди, які ми спостерігали в цей час. По­перше, це практично повна відмова від офлайн­зустрічей та перехід на онлайн­платформи на кшталт Zoom, Microsoft Teams та Webex. Також ми звернули увагу, що багато клієнтів почали надавати перевагу відеодзвінкам порівняно з традиційною «голосовою» телефонією. По­друге, це перегляд бюджетів на юридичні послуги в бік зменшення, відмова від погодинних ставок на користь фіксованих гонорарів, передання частини роботи від зовнішніх радників внутрішнім юристам. З іншого боку, поширення електронних платформ у судочинстві та активне використання електронного цифрового підпису дало змогу адвокатам значно економити час на відвідуванні суду для участі в судових засіданнях та подання документів. Тож у деяких справах витрати справді зменшилися за рахунок зекономленого часу. Найбільший період «затишшя» ми спостерігали у квітні — червні 2020 року, який був об’єктивно пов’язаний із запровадженням жорстких карантинних обмежень як в Україні, так і в інших країнах. З липня 2020 року почалося пожвавлення бізнесів, які найбільше постраждали від пандемії COVID­19, і попит на юридичні послуги почав відновлюватися.

 

— Що змінилося в запитах клієнтів?

— Під час карантину ми отримували багато запитів, пов’язаних із впровадженням карантинних обмежень, оформленням дистанційної роботи, наданням відпусток працівникам, отриманням довідок (сертифікатів) Торгово­промислової палати України про форс­мажорні обставини. Крім того, багато запитів судновласників стосувалися питань, пов’язаних із продовженням контрактів моряків через пандемію, проблемами репатріації (відправки додому) українських моряків, затримки суден у портах через виявлення фактів інфікування COVID­19 одного або декількох членів екіпажу, а також відправки тіл померлих моряків до України.

 

— Які організаційні та управлінські рішення було прийнято у вашій фірмі за час дії карантинних обмежень?

— Ми дозволили всім охочим працювати з дому, створивши для цього відповідні умови. Також ми закликали адвокатів і юристів намагатися уникати відвідування судів, використовуючи там, де це можливо, електронні сервіси, такі як EasyCon, «Електронний суд» або подібні. Також ми радили юристам використовувати електронний цифровий підпис для оформлення документів, щоб уникати відвідання суду та органів влади для подання документів, не зменшуючи при цьому ефективність роботи.

 

— Наскільки успішно, на вашу думку, юрринок зміг адаптуватися до роботи в нових умовах? Які зміни мають незворотний характер?

— Враховуючи, що карантинні обмеження в тому чи іншому вигляді тривають уже понад рік, ринок мав достатньо часу, щоб адаптуватися, і ці зміни відбулися. Більшість заходів наразі проходять або в онлайн­, або у змішаному форматі. До того ж абсолютно очевидно, що пандемія COVID­19 стала поштовхом для розвитку та активного впровадження електронних платформ і цифрових інструментів, а тому навіть ті колеги, які через різні обставини не користувалися або рідко користувалися ними, стали активними користувачами EasyCon, Zoom, Microsoft Teams, Webex і створили собі електронний цифровий підпис, який дає змогу підписувати процесуальні та інші документи будь­де.

Бесіду вів Олексій НАСАДЮК, «Юридична практика»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Інші новини

PRAVO.UA