Контрольна дисфункція — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Контрольна дисфункція

«У більшості випадків судовий контроль за досудовим розслідуванням нині має формальний характер» — констатує Денис Бугай, партнер-засновник VB PARTNERS

Завантажити PDF

 

ДЕНИС БУГАЙ

Народився 30 грудня 1978 року в Білій Церкві Київської області. Освіта — Національна юридична академія України імені Ярослава Мудрого (2001 рік). З 2005 року — партнер-засновник юридичного бутика VB PARTNERS.
Спеціалізується на комплексних кримінальних провадженнях, захисті бізнесу, антикорупційних розслідуваннях і складних судових процесах. Ключова експертиза полягає в супроводженні розслідувань у сферах розкрадання активів, шахрайства, відмивання коштів, оскарження рішень органів державної влади та регуляторів, зловживання повноваженнями та ухилення від сплати податків. Має широку практику щодо захисту публічних осіб у провадженнях з антикорупційним акцентом. Експерт у питаннях екстрадиції та Інтерполу. Надає комплексну правову допомогу на всіх етапах транскордонних розслідувань, незважаючи на юрисдикційні кордони.
Провідний WСС-адвокат України за результатами дослідження Legal 500 EMEA. Серед лідерів практики WСС в міжнародному рейтингу Chambers Europe. Юрист року у сфері кримінального права — 2022 за версією Best Lawyers. Вісім років поспіль входив до десятки найбільш діяльних юристів України за версією видання «Юридична практика».

 

— Які визначальні фактори посилення позицій практики WCC в структурі націо­нального юридичного ринку?

— Посилення і динамічний розвиток практики White-Collar Crime спостерігаємо протягом останнього десятиліття. Ми обрали цю спеціалізацію, зокрема, завдяки її активному розвитку.

Якщо говорити про фактори посилення позицій, виділяю п’ять ключових.

По-перше, розвиток правової культури в Україні. Так, повільно, але все ж таки це відбувається. Клієнти розуміють: якщо необхідно вирішити проблему кримінального характеру, слід користуватися саме послугами адвокатів, а не «знайомого» прокурора. Бізнес теж розуміє, що потрібно працювати чітко за правилами, з повагою до закону.

Наступний — так званий політичний критерій. У країні постійно змінюються політичні режими, приходять нові люди й команди. Їх улюбленою грою є гонитва за попередниками. Постійний політичний цикл безпосередньо пов’язаний зі зростанням кількості проєктів для адвокатів із WCC.

Третій критерії — професіоналізм правоохоронців. Правоохоронні органи, особливо НАБУ, САП, відчутно збільшили свій професіоналізм. Їхня фаховість прямо корелюється з необхідністю звертатися за високоякісною правовою допомогою адвокатів.

Четвертий критерій — зростання професійності адвокатів та їх активна долученість до практики WCC. Дедалі більше колег спеціалізується в цій практиці, й відповідно, їх активна робота розвиває ринок. Це той випадок, коли пропозиція провокує попит.

Негативний критерій — українська «правоохоронна культура». На жаль, фіксуємо значний тиск влади на бізнес. Правоохоронці не відчувають будь-­якого контролю з боку як суду, так і держави. Це призводить до намагання здійснювати корупційний тиск на бізнес, а як результат, підприємці потребують допомоги.

— Чи бачите ви потребу виділення військового напряму як окремого сегмента WCC?

— Війна спровокувала попит на експертизу колег, які спеціалізуються в питаннях військового права (у воєнних злочинах, які вчиняються військовими та пов’язані з їх службою). Але я розмежовую ці питання та не відношу їх до категорії WCC.

Однак і сфера WCC набула певного мілітарного колориту. Це відображатиметься в злочинах, які вчинятимуть як військові, так і цивільні чиновники Мін­оборони. У майбутньому нас чекає багато кейсів у сфері військового постачання, виробництва, експорту та імпорту зброї.

— Які ключові тенденції та ризики визначають розвиток WCC-практики?

— Обсяг практики відчутно збільшується, але й фіксуємо погіршення якості справ. Це зумовлено популістичним підходом правоохоронців і зниженням рівня судового контролю. Попри економічні проблеми, в практиці бачимо зростання в грошовому еквіваленті.

Ринок WCC ще має «вакантні місця», і це обумовлено не лише тим, що практика не має спеціалістів, але й тим, що частина адвокатів залишилася за кордоном. Економіка не терпить пустоти.

Якщо говорити про ризики, то ключові — це свавілля правоохоронців і фактична відсутність судового контролю.

— У чому саме це проявляється?

— У воєнних реаліях ми бачимо, що рівень судового контролю значно знизився. Це підтверджують результати опитування адвокатів WCC-cфери, яке ми нещодавно ініціювали в рамках Конференції з кримінального права та процесу (організатор — Асоціація правників України). 32 % адвокатів підтвердили, що суд не готовий бути незалежним, а пріоритет надається стороні обвинувачення.

Багато опитаних адвокатів (24 %) підтвердили, що ситуація відчутно погіршилася для сторони захисту. 25 % опитаних вказали, що в умовах війни відсутні будь-які запобіжники від свавілля правоохоронців, а роль адвоката нівелюється. Водночас 23 % відзначили збільшення тиску на бізнес.

20 % адвокатів підтвердили, що причиною свавілля є те, що прокуратура не забезпечує належного рівня процесуального керівництва.

— Якою загалом є ситуація з антикорупційними кримінальними провадженнями?

— Антикорупційна інфраструктура НАБУ/САП завжди була ключовим генератором для практики WCC. Ця тенденція не змінюється й тепер.

Водночас ми бачимо, що, попри кількісне зростання антикорупційних розслідувань, відчутно падає якість. Це підтверджують результати опитування адвокатів WCC-сфери. 15 % респондентів підтвердили погіршення якості розслідувань справ антикорупційною системою.

Падіння якості проваджень — серйозний ризик. Неякісні розслідування не потребують якісних адвокатів. Захисники більш зацікавлені у високоякісних комплексних розслідуваннях, ніж в обвинувальних актах, які сформовано поспіхом.

Причини погіршення якості, на мою думку, такі.

Перша — інституціональні зміни в НАБУ та САП. Багато колег звільнилися, частина мобілізувалася до війська. Інституції втратили великий потенціал професіоналів.

Друга — певний популізм у роботі цих органів, що виникає як відповідь на суспільний запит щодо «швидких посадок».

Третя — на жаль, ці новостворені органи почали переймати старі підходи, а саме так звану палкову систему. Якість роботи правоохоронного органу оцінюється не якістю розслідування та, як результат, вироком суду, а кількістю вручених підозр, арештованими активами або сумами застав. Статистика стала важливішою за суть.

Четверта — зниження рівня судового контролю з боку ВАКС. Аналізуючи комплексну практику слідчих суддів ВАКС, можна дійти висновку, що суд став поблажливим до слідства. Готовий пробачати помилки, знизив свої вимоги до рівня доказування. Це все розслаб­ляє детективів і прокурорів. У процесі підготовки подання вони відчувають, що суд піде їм назустріч.

Сподіваюсь, що антикорупційна інфраструктура повернеться до попереднього рівня якості та буде працювати над його зростанням.

— Що би ви віднесли до основних викликів для адвоката у сфері WCC?

— По-перше, високий рівень дефіциту професійного персоналу. Це стосується як адвокатів, так і помічників. Дефіцит ми спостерігали й до повномасштабного вторгнення, але велика війна його загострила.

Частина наших колег пішла до війська. Зокрема, в нашій компанії двоє провідних колег долучилися до ЗСУ. Для розуміння, це 10 % професійних фахівців, що відчутно для юридичного бутика. Частина колег виїхала за кордон.

Наступний ризик — це неготовність суддів бути незалежними арбітрами та намагання догодити владі й суспільному запиту на «швидкі посадки». На жаль, «телефонне право» під час війни процвітає, а рівень судового контролю знизився. У більшості випадків судовий контроль нині має формальний характер. Судді дають дозволи та погоджують дії правоохоронців без намагання оцінити потреби. Такі кроки перешкоджають ефективній роботі бізнесу.

Третій негативний фактор — це постійні намагання змінити кримінальне процесуальне законодавство. Законодавець намагається оцінювати пропозиції правоохоронних органів комплексно. Хоче вирішити проблему непрофесіоналізму та корупції шляхом зниження обсягу прав.

Четвертий виклик — це високий рівень корупції в судах та правоохоронних органах. Там, де можна вирішити питання шляхом надання неправомірної вигоди, клієнт не буде наймати адвоката. Якщо рівень корупції в правоохоронних органах продовжить збільшуватись такими темпами, потреба в адвокатах, зокрема для бізнесу, взагалі відпаде.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Зміст

Провідники змін

Інтелектуально-інноваційна інфраструктура

Судова адаптація

Системні підходи

Банкрутство під час війни

Бар’єри у банкрутстві

Бізнес під прицілом

Зовнішній вектор

Усвідомлений вибір

Асоціація з IP

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

Адаптаційний період

Вийти на рестарт

Горизонт доказування

ПРОВІДНІ РЕГІОНАЛЬНІ ЮРФІРМИ

Правове убезпечення

ПРОВІДНІ ЮРДЕПАРТАМЕНТИ

НАЙБІЛЬШ ЕФЕКТИВНІ ЮРИСТИ — ДЕРЖАВНІ СЛУЖБОВЦІ ТА ПОЛІТИКИ

Творити добро

Мода і технології

Рішучі наміри

Інноваційний порив

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

НАЙБІЛЬШІ СУДОВІ СПОРИ

50 ПРОВІДНИХ ЮРИДИЧНИХ ФІРМ УКРАЇНИ 2024 РОКУ

Історія рейтингу

ПЕРЕМОЖЦІ РЕЙТИНГУ «50 ПРОВІДНИХ ЮРИДИЧНИХ ФІРМ УКРАЇНИ» У 1998—2024 РОКАХ

Галузі практики

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

Кадрове забезпечення

Позитивна енергетика

Управління ризиками

Економічна дефібриляція

НАЙБІЛЬШІ ПУБЛІЧНІ УГОДИ

Кримінальне право та процес

Хіт за хітом

Процесуальна рівність

Контрольна дисфункція

Ефективні справи

Кримінальні впровадження

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

Строкові цілі

Методологія

Повне охоплення

Від редакції

Регіональні ринки

Адаптація на місці

Регіональне виділення

Юридичний ринок

Стратегічна координація

Командна першість

Обережно, заміновано!

«БРОНЗОВА ЛІГА» ПРОВІДНИХ ЮРИДИЧНИХ ФІРМ УКРАЇНИ 2024 РОКУ

ПРОВІДНІ МІЖНАРОДНІ ЮРИДИЧНІ ФІРМИ В УКРАЇНІ 2024 РОКУ

Адаптивні нариси

Рейтинг визнання юридичних фірм

Рейтинг визнання за галузями практики

Час зосередитися

Право творчості

Фіксаційний курс

Тенденції юрринку — 2024

Гібридні шляхи

Універсальна функція

Проєктна технологія

Концентрація зусиль

Комплексні рішення

Зміна локації

Санкційні вектори

Нова хвиля

Інші новини

PRAVO.UA