Хіт за хітом — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Хіт за хітом

Практика захисту в кримінальних провадженнях — наразі найбільш активний і динамічний сегмент українського ринку юридичних послуг. Навіть в умовах війни активність правоохоронних органів, передовсім антикорупційних, суттєво зросла, а загальна кількість кримінальних проваджень, які розглядаються судами, вже повернулась до довоєнного рівня. Основний фокус кримінальної юстиції — воєнні та корупційні злочини. Водночас кримінально-правові виклики бізнесу теж підвищилися

Завантажити PDF

 

ОЛЕКСІЙ НАСАДЮК

АНТИКОРУПЦІЙНЕ ПОСИЛЕННЯ

Україна вчергове продовжує посилювати боротьбу з корупцією — поточна ситуація не задовольняє ні суспільство, ні наших міжнародних партнерів. Маємо значну активізацію антикорупційних органів — одних із головних ньюзмейкерів поточного року. Зокрема, Національне антикорупційне бюро України звітує, що лише в першому півріччі 2023 року НАБУ та САП повідомили про підозру 11 вищим посадовим особам держави, викрили недоброчесні дії 26 керівників державних підприємств і притягнули до відповідальності 7 суддів. З іншого боку, кількість обвинувальних вироків є значно скромнішою — лише 5 за пів року.

Якщо говорити про інституційні та законодавчі зміни, то детальний опис пропонованих кроків можна знайти в Державній антикорупційні програмі на 2023–2025 роки, затвердженій навесні. Розділ, присвячений кримінальній відповідальності, зокрема, містить пункти про незбалансованість статей Кримінального кодексу — «як наслідок, у значній частині випадків особи, що вчинили корупційні кримінальні правопорушення, звільняються від кримінальної відповідальності та/або покарання»; низьку оперативність здійснення досудового розслідування корупційних та пов’язаних із корупцією кримінальних правопорушень, зумовлену надмірною складністю окремих процесуальних дій; загальну низьку динаміку розгляду судами справ цієї категорії.

Серед актуальних ініціатив, які наразі розглядає парламент, відзначимо законопроєкт № 10060, спрямований на посилення інституційної самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Він передбачає, зокрема, вдосконалення процедури конкурсного відбору на адміністративні посади в САП і посади прокурорів; зміцнення спроможності САП регулювати власну організаційну структуру та діяльність; уточнення повноважень керівника САП; створення окремої процедури дисциплінарних проваджень щодо прокурорів шляхом створення Спеціалізованої дисциплінарної комісії прокурорів САП; визначення механізму підзвітності керівництва САП, який ґрунтується на оцінці ефективності діяльності САП та проведенні періодичного зовнішнього аудиту такої діяльності за участю зовнішніх експертів із міжнародним досвідом.

БІЗНЕС ПІД ТИСКОМ

Попри всі реформи та «покращення» попередніх років, представники держави продовжують використовувати кримінальні провадження як інструмент тиску на бізнес. На цьому наголошує, зокрема, Рада бізнес-омбудсмена. Так, за статистикою, підприємці найчастіше скаржаться на процесуальні зловживання Національної поліції та органів прокуратури, зокрема щодо неповернення майна або коштів, тимчасово вилучених у результаті обшуків, неефективності досудового розслідування, порушень під час слідчих дій, відкриття безпідставних кримінальних справ та непропорційності дій правоохоронців стосовно підприємців, а також неефективності дій правоохоронних органів у випадках, коли бізнес є потерпілою стороною.

В умовах воєнного стану повною мірою проявляється «креатив із кваліфікацією»: класична кримінально-правова кваліфікація кримінального правопорушення, наприклад заволодіння чи привласнення активів, зловживання становищем тощо, супроводжується додатковими кваліфікаціями, скажімо, за статтями щодо перешкоджання законній діяльності Збройних сил України (стаття 1141КК), державної зради (стаття 111 КК), пособництва державі-агресору (стаття 1112 КК) тощо. Це є процесуальною підставою для зміни підслідності й передання справ від НАБУ, ДБР, БЕБ до структури СБУ.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ПИТАННЯ

Триває дискусія, яка матиме суттєвий впив на всю кримінально-правову сферу. Мова йде про скасування так званих поправок Лозового. Нагадаємо, що законодавчими змінами, прийнятими в жовтні 2017 року, були обмежені строки досудового розслідування до повідомлення особі про підозру. Чинна редакція статті 284 Кримінального процесуального кодексу України зобов’язує слідчого, дізнавача, прокурора закривати кримінальне провадження в разі, коли встановлений строк досудового розслідування (12/18 місяців із моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (або винесення постанови про початок досудового розслідування) закінчився та жодній особі не було повідомлено про підозру. Наразі в парламенті зареєстровано законодавчі ініціативи, які передбачають скасування строків досудового розслідування до повідомлення особі про підозру і строків давності щодо тяжких та особ­ливо тяжких корупційних злочинів, вчинених у період воєнного стану, а також призупинення перебігу строків давності стосовно тяжких та особливо тяжких злочинів на період воєнного стану.

Проблема процесуальних строків, як і якості застосування органами досудового розслідування законодавчих приписів у цілому (адже основною підставою для скасування судових рішень у кримінальних провадженнях є істотне порушення положень кримінального процесуального закону), є комплексною, і очевидно, що самими лише законодавчими змінами її не вирішити.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Зміст

Провідники змін

Інтелектуально-інноваційна інфраструктура

Судова адаптація

Системні підходи

Банкрутство під час війни

Бар’єри у банкрутстві

Бізнес під прицілом

Зовнішній вектор

Усвідомлений вибір

Асоціація з IP

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

Адаптаційний період

Вийти на рестарт

Горизонт доказування

ПРОВІДНІ РЕГІОНАЛЬНІ ЮРФІРМИ

Правове убезпечення

ПРОВІДНІ ЮРДЕПАРТАМЕНТИ

НАЙБІЛЬШ ЕФЕКТИВНІ ЮРИСТИ — ДЕРЖАВНІ СЛУЖБОВЦІ ТА ПОЛІТИКИ

Творити добро

Мода і технології

Рішучі наміри

Інноваційний порив

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

НАЙБІЛЬШІ СУДОВІ СПОРИ

50 ПРОВІДНИХ ЮРИДИЧНИХ ФІРМ УКРАЇНИ 2024 РОКУ

Історія рейтингу

ПЕРЕМОЖЦІ РЕЙТИНГУ «50 ПРОВІДНИХ ЮРИДИЧНИХ ФІРМ УКРАЇНИ» У 1998—2024 РОКАХ

Галузі практики

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

Кадрове забезпечення

Позитивна енергетика

Управління ризиками

Економічна дефібриляція

НАЙБІЛЬШІ ПУБЛІЧНІ УГОДИ

Кримінальне право та процес

Хіт за хітом

Процесуальна рівність

Контрольна дисфункція

Ефективні справи

Кримінальні впровадження

РЕЙТИНГ ВИЗНАННЯ ЗА ГАЛУЗЯМИ ПРАКТИКИ

Строкові цілі

Методологія

Повне охоплення

Від редакції

Регіональні ринки

Адаптація на місці

Регіональне виділення

Юридичний ринок

Стратегічна координація

Командна першість

Обережно, заміновано!

«БРОНЗОВА ЛІГА» ПРОВІДНИХ ЮРИДИЧНИХ ФІРМ УКРАЇНИ 2024 РОКУ

ПРОВІДНІ МІЖНАРОДНІ ЮРИДИЧНІ ФІРМИ В УКРАЇНІ 2024 РОКУ

Адаптивні нариси

Рейтинг визнання юридичних фірм

Рейтинг визнання за галузями практики

Час зосередитися

Право творчості

Фіксаційний курс

Тенденції юрринку — 2024

Гібридні шляхи

Універсальна функція

Проєктна технологія

Концентрація зусиль

Комплексні рішення

Зміна локації

Санкційні вектори

Нова хвиля

Інші новини

PRAVO.UA