Законопроєкт № 5600 про внесення змін до Податкового кодексу України прийнято в цілому — PRAVO.UA Законопроєкт № 5600 про внесення змін до Податкового кодексу України прийнято в цілому — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Законопроєкт № 5600 про внесення змін до Податкового кодексу України прийнято в цілому

Законопроєкт № 5600 про внесення змін до Податкового кодексу України прийнято в цілому

  • 30.11.2021 16:27

Законопроєкт № 5600 про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень був суттєво доопрацьований до другого читання.

Загалом порівняльна таблиця до другого читання містить 159 поправок і пропозицій народних депутатів, з яких 29 було винесено на врахування.

Проте більшість з поправок, які могли додатково підтримати депутати, вони не врахували.

Народні депутати не підтримали такі поправки, як:

  1. підпункт 12.4.5 статті 12 виключити (щодо рішення про встановлення факту користування юридичною або фізичною особою земельною ділянкою державної та комунальної власності без оформлення правоустановчих документів);
  2. виключити зміни до підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 (щодо визначення землекористувачами юридичних та фізичних осіб (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності) без оформлення правоустановчих документів, в тому числі самовільно зайнятими земельними ділянками;
  3. нову статтю 381 виключити як таку, що змушує власників землі її найшвидше продавати;
  4. підпункт 2 пункту 8 розділу І законопроекту виключити (щодо широких дискреційних повноважень податкових органів на запит інформації від суб’єктів господарювання);
  5. виключити новий пункт 87.13 статті 87, який встановлює відповідальність керівника платника податків у вигляді тимчасового обмеження у праві виїзду за межі України за непогашення таких платником податків у встановлені цим Кодексом порядку та строки податкового боргу;
  6. встановити застереження, що не допускається тимчасове обмеження у праві виїзду керівника платника податків – боржника за межі України;
  1. виключити підпункт 2 пункту 15 розділу І проєкту (щодо внесення змін до порядку стягнення податкового боргу);
  2. виключити підпункт 1 пункту 19 розділу І законопроєкту (щодо від’ємного значення об’єкта оподаткування платника);
  3. виключити зміни до підпункту 165.1.24 пункту 165.1 статті 165 як такі, що суперечать нормам частини 3 статті 22 Конституції України;
  4. доповнити статтю 195 новим підпунктом, який передбачає оподаткування ПДВ за ставками 0 та 7 відсотків постачання (продажу):
  • пенсіонерам, особам з інвалідністю, безробітним, багатодітним сім’ям, малозабезпеченим сім’ям, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування;
  •  внутрішньо переміщеним особам;
  • продуктів харчування, напоїв (окрім алкогольних напоїв), лікарських засобів, виробів медичного призначення, житлово-комунальних послуг, в т.ч. теплової енергії, природного газу, електричної енергії та послуг з їх постачання та/або розподілу;
  1. доповнити статтю 200-1 новим абзацом щодо заходів із забезпечення збереження та захисту даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість;
  2. підпункт 212.1.11 пункту 212.1 статті 212 залишити в чинній редакції (щодо механізму адміністрування акцизного податку);
  3. виключити пункт 44 розділу І проєкту (щодо встановлення ставок рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та їх індексації);
  4. підпункт 1 пункту 57 розділу І проєкту доповнити абзацами, які встановлюють ставку оподаткування в 5 % при оподаткуванні доходу платників податку на доходи фізичних осіб від надання в оренду або суборенду;
  5. виключити зміни до пункту 9 підрозділу 6 Податкового кодексу України як такі, що суперечать нормам частини 3 статті 22 Конституції України;
  6. доповнити новим пунктом 58 розділ І (щодо скасування військового збору);
  7. змінити редакцію пункту 61 підрозділу 10 розділу ХХ (щодо незастосування РРО платниками єдиного податку другої – четвертої груп);
  8. щодо неможливості позбавлення ліцензії на право зберігання пального, яке зберігається виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Поправки, що були враховані

Під час голосування у сесійній залі депутатами було враховано 119 поправок, які не було враховано Комітетом. Передбачено запровадження єдиного податку для четвертої групи:

  • для сільськогосподарських угідь, на яких розташовані будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до підкласу “Будівлі для птахівництва” (код 1271.2) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000,
  • для сільськогосподарських угідь, які використовуються для обслуговування таких будівель, споруд, з урахуванням даних Державного земельного кадастру, – 50.

Також під рас роботи у сесійній залі народні депутати підтвердили майже всі поправки, які було враховано Комітетом під час підготовки проєкту № 5600 до другого читання.

Відповідно, зазнали змін положення Податкового кодексу України у частині, що стосується, зокрема, загальних питань адміністрування податків, податків на прибуток підприємств, доходів фізичних осіб, доданої вартості, акцизного та екологічного податків, рентної плати, плати за землю, умов перебування на спрощеній системі оподаткування.

Законом, зокрема, в частині адміністрування податків:

  • врегульовані процесуальні питання щодо права контролюючого органу на звернення до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи;
  • передбачено право контролюючого органу щодо надсилання запитів у випадку виявлення фактів, що свідчать про потенційне порушення  із обґрунтуванням таких фактів, а також обмежено право платника податків не надавати інформацію та документи, якщо така інформація документи вже була надана контролюючому органу в минулому;
  • з метою більш ефективного адміністрування місцевих податків на контролюючий орган покладено обов’язок розкриття інформації органам місцевого самоврядування також і про фізичних осіб боржників (зараз розкривається інформація лише щодо юридичних);
  • контролюючий орган має право на погашення податкового боргу через інкасо у разі наявності заборгованості держави перед платником з різниці перевищення суми податкового боргу такого платника податків та суми непогашеного зобов’язання держави перед платником податків;
  • надано право як платнику податків, так і контролюючому органу під час перевірок відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відео- фіксацію та, відповідно, використовувати такі записи як підставу для висновків акта перевірки;
  • надано право платникам надавати дозвіл податковим органам про розголошення через електронний кабінет про себе інформації третім особам в обсязі, визначеному платником податків;
  • уточнено вимоги до ППР в частині детального розрахунку суми податкових зобов’язань, податкового боргу.

Законом щодо податку на прибуток:

  •  вдосконалено механізм списання збитків великими платникам податку на прибуток  до повного їх погашення, але частинами по 50% щороку;
  • встановлено, що коригування фінансового результату на суми безповоротної фіндопомоги застосовується лише тими платниками, що включили таку допомогу до витрат і надали її пов’язаній особі, що задекларувала за минулий період збитки;
  • звільнено від оподаткування прибуток виробників свійської птиці. Проте з переліку свійської птиці виключено вирощування курей;
  • до 1 січня 2024 року податкове зобов’язання з податку на прибуток залежить від оплати відвантаженої електроенергії.

Законом у частині мінімального податкового зобов’язання встановлено, що:

  • пільга щодо звільнення від ПДФО доходів з реалізації власновирощеної продукції залежить не від розміру земельної ділянки, а від розміру отриманого доходу і надається, коли розмір доходу не перевищує 12 розмірів мінімальної заробітної плати;
  • фізичним особам, яким земельні ділянки належать на праві власності або користування, контролюючий орган не нараховуватиме мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) на земельні ділянки;
  • порядок зарахування сплачених податків в рахунок МПЗ диференційовано між сільгосптоваровиробниками і не сільгосптоваровиробниками;
  • передбачено зарахування в рахунок сплати МПЗ лише 20% орендної плати за земельні ділянки, що належать до державної або комунальної власності;
  • вдосконалено механізм нарахування МПЗ контролюючими органами на земельні ділянки, що належать фізичним особам. Зокрема, фізична особа звільняється від МПЗ, якщо контролюючий орган не вручив ППР у відповідні строки.

Згідно із законом перший період нарахування МПЗ – 2022 рік. Тобто МПЗ буде нараховуватися у 2023 році за 2022 рік.

Законом передбачено перехідні положення щодо застосування коефіцієнта під час визначення МПЗ. У 2022 та 2023 роках коефіцієнт зменшений з 0,05 до 0,04.

Законом у частині місцевих податків:

  • додано механізм адміністрування справляння плати за землю в частині вже наявного з моменту прийняття ПКУ об’єкта оподаткування – земельної частки (паю), а саме розширено джерела інформації, на підставі яких може бути нараховано податок, додано  дані державного реєстру речових прав, надання безпосередньо платником документів на земельну частку (пай) чи отримання від органів місцевого самоврядування інформації про прийняття рішення про виділення земельної частки (паю) в натурі на місцевості.

Законом у частині оподаткування податком на додану вартість:

  • змінено строки включення до податкового кредиту зареєстрованих ПН до 365 календарних днів;
  • тимчасово, до 01.01.2026, запроваджується касовий метод обрахунку для постачання електроенергії;
  • поширено касовий метод також на постачання житлово-комунальних послуг, в межах яких нараховують плату за абонентське обслуговування;
  • узгоджено коди УКТ ЗЕД з новою редакцією Митного тарифу України;
  • звільнено від ПДВ друге та наступне постачання тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни;
  • продовжено до 01.01.2025 пільги щодо розстрочення ПДВ під час ввезення обладнання.

Законом у частині податку на доходи фізичних осіб:

  •  передбачено оподаткування операцій з продажу третього та більше об’єктів нерухомого майна за ставкою 18% від чистого доходу. При цьому така ставка не поширюється на продаж майна, отриманого у спадщину;
  • передбачено, що за ставкою 0% може оподатковуватись продаж земельної ділянки с/г призначення, безпосередньо отриманої платником податку у власність у процесі приватизації земель державних КСП, або приватизації земельних ділянок, які перебували у користуванні такого платника, або виділеної в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю), а також таких земельних ділянок, отриманих платником податку у спадщину;
  • звільнено від ПДФО дохід у вигляді соціальних послуг;
  • контролюючий орган не може в цілях підтвердження витрат вимагати інформацію у платників податків, що міститься в базах, доступ до яких він має;
  • право на податкову знижку в частині витрат на навчання та лікування надано також опікуну, піклувальнику, прийомним батькам, батькам-вихователям;
  • ПДФО від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими установками, сплачується до відповідного бюджету за місцем розташування установок;
  • до витрат на придбання інвестиційного активу прирівнюється його вартість, задекларована під час одноразового декларування;
  • надано право на зменшення доходу від операцій з третім продажем рухомого/нерухомого майна (що оподатковується по 18%) та операцій з майновими правами на суму задекларованої вартості таких активів під час податкової амністії;
  • до складу витрат ФОП включаються витрати на платежі на користь організацій колективного управління;
  • право на включення витрат на допомогу медичним закладам в повному обсязі до податкової знижки поширено також на 2021 та 2022 рік.

Законом удосконалено норми щодо видачі/анулювання ліцензій з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, зокрема:

  • передбачено ведення Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
  • розширено підстави для анулювання ліцензії на виробництво підакцизної продукції;
  • передбачено автоматичне повідомлення про дату, з якої анулюється ліцензія у разі невнесення чергового платежу за ліцензію;
  • передбачено положення, що у разі зміни будь-яких відомостей, зазначених у виданій ліцензії, ліцензіат зобов’язаний буде повідомити орган, який видав ліцензію, про такі зміни протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання, та одночасно запроваджено відповідальність за порушення таких строків;
  • запроваджено безстрокову ліцензію на право виробництва підакцизної продукції  (зараз така ліцензія видається на 5 років);
  • вводиться можливість суб’єкту господарювання подавати та отримувати ліцензію в електронному вигляді на виробництво підакцизної продукції;
  • розширено перелік дозволеної тари, яку можна використовувати для виробництва алкогольних напоїв.

Додатково впроваджено такі зміни:

  • доповнено перелік операцій з підакцизними товарами, які звільняються від оподаткування, операцією з вивезення за межі митної території України невикористаної у виробництві раніше ввезеної сировини, узгоджено коди УКТ ЗЕД з новою редакцією Митного тарифу України;
  • передбачено розширення переліку товарів, що не підлягають маркуванню марками акцизного податку – тестовими зразками алкогольних напоїв та винами натуральними без додавання спирту, міцність яких не перевищує 15%;
  • скорочено строк одержання марок акцизного податку для імпортованих підакцизних товарів з 5 до 3 днів;
  • передбачено розробку окремого порядку, що встановлює вимоги до пломбування обладнання, устаткування, спиртових комунікації та приладдя обліку спирту та продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий (в тому числі витратомірів-лічильників);
  • усі місця виробництва спирту етилового, які підлягають пломбуванню, мають фіксуватися системою відеоспостереження;
  • поширено правила антифорстолінга на тютюн та промислові замінники тютюну для електричного нагрівання (ТВЕН) та виключено положення про скасування пільги з акцизного податку для зеленої енергетики;
  • у частині оподаткування екологічним податком збільшено відсоток щорічного підвищення ставки екологічного податку за скиди забруднювальних речовин у водні об’єкти та скорочено термін досягнення основної ставки відповідно до пунктів 245.1 та 245.2 статті 245 ПКУ з 01.01.2030 до 01.01.2025;
  • встановлено підвищення ставок екологічного податку на 10% за розміщення забруднювальних речовин;
  • запроваджено диференціацію ставок оподаткування руд заліза;
  • до ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України для виду радіозв’язку «стільниковий радіозв’язок», для ширини смуги радіочастот, отриманої відповідно до ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України, виданої з 1 січня 2022 року на конкурсних або тендерних засадах, не застосовуються коефіцієнти, встановлені пунктом 254.4 статті 254 ПКУ;
  • передбачено до 2037 року широкий перелік податкових пільг для компаній, що провадять діяльність у шахтарських регіонах.

Нагадаємо, що проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів щодо забезпеченості бюджетних надходжень» № 5600  розглядався Верховною Радою України із застосуванням особливої процедури.

Рекомендуємо звернути увагу на сторонній аналіз цього законопроєкту

Проблеми, пов’язані з прийняттям законопроєкту № 5600, обговорювалися під час Business & Legal Real Estate Forum, VI Міжнародного форуму із захисту бізнесу.

Також керуючий партнер «МК ЛІГАЛ СЕРВІС» Максим Курочко та Олексій Ільющенков висловили думку, що прийняття законопроєкту № 5600 призведе до розширення повноважень контролюючих органів, збільшення штрафів для платників податків і зростання адміністративних витрат бізнесу.

Тетяна Лисовець, старший партнер АК «Соколовський і Партнери», здійснила аналіз змін, запропонованих законопроєктом № 5600.

«Юридична практика» провела ґрунтовне дослідження наслідків прийняття проєкту № 5600

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA