У парламенті зареєстровано законопроєкт, спрямований на посилення дії механізмів місцевої демократії в Україні.
Сивак Андрій, партнер АО «Шкребець і Партнери», проаналізував проєкт акта і те, як в умовах воєнного стану в Україні триває робота з державного будівництва, створення сприятливого правового середовища для регулювання механізмів місцевої демократії, а також для покращення відкритості та прозорості діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Так, у Верховній Раді України 13.04.2022 р. зареєстрований проєкт Закону № 7283 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування».
В пояснювальній записці автори законопроєкту вказують на необхідність встановити в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» вимоги для нормативно-правового регулювання механізмів місцевої демократії органами місцевого самоврядування, зокрема передбачити перелік форм громадської участі під час прийняття рішень органами місцевого самоврядування із закріпленням на нормативному рівні тих з них, які не врегульовані законом, але вже фактично використовуються на практиці, встановити вимоги до порядку визначення процедури ініціювання, проведення та застосування механізмів місцевої демократії, змісту рішень органів місцевого самоврядування про механізми місцевої демократії та статутів територіальних громад.
Законопроєктом пропонується внести до тексту Закону України «Про місцеве самоврядування» окрему норму (ст. 6-1) з переліком форм участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення, а саме:
Водночас передбачено, що участь територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення може здійснюватися з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Проектом № 7283 визначено, що ініціаторами загальних зборів з питань місцевого значення, місцевих ініціатив та громадських слухань можуть бути:
Щодо більшості форм участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення законопроєктом № 7283 встановлено вимоги до змісту статутів територіальних громад.
Також врегульовано процедурні питання роботи загальних зборів жителів, зокрема можливості їх проведення на окремих частинах територій громади шляхом скликання конференцій делегатів. Наприклад, у разі якщо у скликанні загальних зборів наявні організаційні складнощі. Унормовано вимоги щодо кворуму зборів (норм представництва конференції) тощо.
Автори законопроєкту пропонують, щоб рішення загальних зборів розглядалися:
Таким чином, достатньо декларативне положення чинної редакції ст. 8 Закону України «Про місцеве самоврядування» про обов’язковість врахування рішень загальних зборів сільською, селищною, міською радою в її діяльності отримало цілком конкретний механізм реалізації, в тому числі в частині строків розгляду.
Аналогічний порядок розгляду на найближчому черговому пленарному засіданні відповідної ради проектом № 7283 передбачено і щодо місцевих ініціатив. При цьому збережено положення про обов’язкову участь членів ініціативної групи з питань місцевої ініціативи з правом на виступ.
На розвиток загальних положень законопроєкту № 7283 про участь територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення з використанням інформаційно-комунікаційних технологій передбачається можливість внесення місцевої ініціативи в електронній формі.
Законопроєктом передбачено, що проведення громадських слухань є обов’язковими щодо питань:
Пропозиції, внесені за результатами громадських слухань, протягом 30 календарних днів підлягають обов’язковому розгляду органами місцевого самоврядування, до компетенції яких належить порушене питання, за обов’язкової участі представників ініціаторів слухань та із прийняттям мотивованого рішення по суті.
Серед нових, раніше не передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування», але частково використовуваних на практиці форм участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення, проектом №7283 пропонуються:
Суб’єктом законодавчої ініціативи пропонується передбачити право жителів громади брати участь у використанні частини коштів місцевого бюджету. Це можна буде реалізувати шляхом подання відповідних пропозицій щодо розвитку територіальної громади, які братимуться до уваги органом місцевого самоврядування під час планування бюджету на відповідний рік.
Для:
проєктом №7283 запроваджуються публічні консультації, зокрема в електронній формі.
Законопроєкт нормативно закріплює:
Ще одним нововведенням, яке пропонується законодавцем, є громадська оцінка (експертиза) пов’язаної з виконанням повноважень діяльності виконавчих органів сільської, селищної, міської ради та посадових осіб. Громада зможе готувати висновки та пропозиції, які є формою громадського контролю.
Законопроєктом № 7283 визначено, що ініціатором громадської оцінки (експертизи) можуть бути:
Строк проведення громадської оцінки (експертизи) обмежено трьома місяцями. Після їх спливу за відсутності відповідних висновків і пропозицій оцінка вважатиметься такою, що не відбулася.
Висновки та пропозиції, підготовлені за результатами громадської оцінки (експертизи), за участю ініціаторів розглядаються та оприлюднюються виконавчим комітетом ради у тридцятиденний строк.
Автори законопроєкту пропонують регламентувати зміст статуту територіальної громади. Ним повинні визначатися:
З статті 19 Закону України «Про місцеве самоврядування» пропонується прибрати норму про необхідність державної реєстрації статуту територіальної громади.
Законопроєкт також передбачає внесення змін до редакції ст. 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Згідно з ними звітування депутата місцевої ради перед територіальною громадою повинно відбуватися:
Загалом запропоновані зміни до Законів України «Про місцеве самоврядування», «Про статус депутатів місцевих рад» є позитивними. У разі схвалення Верховною Радою України вони дозволять:
© Юридична практика, 1997-2023. Всі права захищені
Пожалуйста, подождите…