Олена Антонюк, заступник директора Офісу протидії рейдерству, доцент, к.ю.н. |
В умовах війни одним із важливих завдань держави є забезпечення продовольчої безпеки України.
Розширення території ведення бойових дій і території, тимчасово окупованої ворогом, пошкодження продовольчих складів і зерносховищ, сільськогосподарської техніки, незадовільний фінансово-економічного стан значної частини землекористувачів, незабезпеченість посівним і паливно-мастильними матеріалами, добривами, скорочення трудового потенціалу агросектору з огляду на долучення частини працівників до оборони держави та переїзд до більш безпечних місць викликали критичну необхідність створення умов для найповнішого, раціонального та стабільного використання всіх доступних земель сільськогосподарського призначення для проведення посівної кампанії та забезпечення сільськогосподарського виробництва.
Передбачені законодавством багатоетапні процедури передання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, невитребуваних, нерозподілених земельних ділянок, земельних ділянок, що залишилися у колективній власності, не відповідають реаліям воєнного часу, зокрема з огляду на те, що потребують внесення відомостей до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Державний реєстр прав), доступ до яких із перших днів війни був обмежений з міркувань безпеки.
Отже, постала необхідність запровадження нових процедур передання земельних ділянок сільськогосподарського призначення (насамперед державної та комунальної власності) в користування, які б відповідали правовому режиму воєнного стану.
Для вирішення цього завдання Верховною Радою України 24 березня 2022 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» (Закон), яким визначені особливості функціонування сфери орендних правовідносин щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення на час дії воєнного стану. Закон набрав чинності 7 квітня 2022 року.
Положення Закону здебільшого стосуються правовідносин щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, невитребуваних, нерозподілених земельних ділянок, земельних ділянок, що залишилися у колективній власності.
На правовідносини щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення приватної власності поширюються положення Закону щодо: поновлення договорів оренди; передання орендарем і суборендарем належного їм права оренди, суборенди іншій особі для використання земельної ділянки за цільовим призначенням; незастосування до власників, користувачів земельних ділянок відповідальності за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, що полягає у невикористанні земельної ділянки.
Нижче викладено короткий аналіз законодавчих нововведень.
З метою забезпечення сталості наявних правовідносин щодо землекористування під час воєнного стану визнано поновленими без волевиявлення сторін договори щодо землекористування, які відповідають сукупності таких умов:
Договір, що відповідає всім зазначеним умовам, вважається поновленим на 1 рік. Від сторін не вимагається вчинення будь-яких дій для поновлення такого договору. Поновлення відбувається відповідно до прямого припису закону без волевиявлення його сторін та без внесення до Державного реєстру прав відомостей про поновлення договору та відповідних прав.
Слід зауважити, що припинення або скасування воєнного стану не вплине на дію таких договорів — вони діятимуть до закінчення строку, на який їх поновлено.
В умовах обмеженого функціонування або недоступності Державного земельного кадастру запроваджено порядок формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності з метою передання її в оренду без внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру та без присвоєння їй кадастрового номеру на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, що буде додатком до договору оренди землі.
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розроблятиметься за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджуватиметься таким органом.
Слід наголосити на тому, що у такій технічній документації забороняється передбачати поділ, об’єднання земельних ділянок.
Земельна ділянка буде вважатися сформованою з моменту укладення договору її оренди, та припиняє бути об’єктом цивільних прав з моменту припинення договору її оренди, для укладення якого вона була сформована. Тобто вона вважатиметься сформованою та існуватиме як об’єкт правовідносин щодо землекористування лише впродовж дії відповідного договору оренди.
(Крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій.)
Дозволяється надання у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності лише для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Проте забороняється безоплатне передання земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такого безоплатного передання та розроблення цієї документації з такою метою. Тож ті особи, які не встигли отримати земельні ділянки у власність безоплатно, можуть їх орендувати, щоб мати можливість почати їх використання.
Скасовуються земельні торги щодо прав оренди, емфітевзису та суперфіцію стосовно земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності. Водночас:
Визначено такі особливі умови передання в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій):
Водночас, якщо такий договір оренди землі закінчився до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю з компенсацією ним орендодавцю збитків, спричинених тимчасовим зайняттям земельної ділянки, у розмірі орендної плати за період з дня закінчення строку дії договору оренди до дня закінчення збирання врожаю.
Водночас підлягатимуть державній реєстрації відповідний договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди. Потрібно враховувати важливість такої реєстрації договору, адже право оренди земельної ділянки виникатиме з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.
Зазначені правила оренди та формування земельних ділянок, запроваджені на час воєнного стану, поширюються і на земельних ділянок, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв).
Слід звернути увагу, що наведені нормативні положення поширюються лише на певні земельні ділянки, тобто порядок укладання договору оренди землі сільськогосподарського призначення приватної власності не змінився, договір оренди не потребуватиме державної реєстрації, а право оренди підлягатиме державній реєстрації у Державному реєстрі прав.
Землекористувачі, які використовують земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності на праві постійного користування (крім державних, комунальних підприємств, установ, організацій), емфітевзису отримали право передавати такі земельні ділянки в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що не припиняє право постійного користування.
Водночас слід враховувати такі особливості форми та умов договору оренди земельної ділянки:
Після припинення або скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях такі договори не можуть бути поновлені, укладені на новий строк та продовжують діяти, а відповідне право оренди земельної ділянки вважається переданим до закінчення строку, на який воно передано.
В орендарів, суборендарів земельних ділянок сільськогосподарського призначення усіх форм власності з’явилося право передавати належне їм право оренди, суборенди іншій особі.
Передання права оренди/суборенди здійснюється з урахуванням таких особливостей:
Серед особливостей зазначеного договору:
Після припинення або скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях такі договори не можуть бути поновлені, укладені на новий строк та продовжують діяти, а відповідне право оренди, суборенди земельної ділянки вважатиметься переданим до закінчення строку, на який його передано.
На час дії воєнного стану запроваджено обов’язкову державну реєстрацію таких договорів щодо землекористування:
Функція державної реєстрації договорів щодо землекористування покладена на районну військову адміністрацію. Державна реєстрація договору відбуватиметься шляхом внесення нормативно визначеної інформації до Книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану.
Форма такої Книги затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11 квітня 2022 року № 219 «Про затвердження форми книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану».
Запроваджено зручну форму звернення для державної реєстрації відповідного договору. Так, орендодавець або землекористувач (якщо йдеться про передання права користування) повинен надіслати електронною поштою складену в електронній формі заяву, додавши до неї примірник договору, а також: якщо земля передається в оренду постійним користувачем чи емфітевтом — засвідчені ним копії документів, що посвідчують право постійного користування/емфітевзису; якщо за договором передається право землекористування, то засвідчені землекористувачем копії документів, що посвідчують це право.
Державну реєстрацію договору має бути проведено протягом 5 робочих днів із дня подання заяви. Протягом цього самого строку надається відмова у такій реєстрації, якщо подані документи не відповідають закону.
Міністерство аграрної політики та продовольства України надало роз’яснення щодо застосування нововведень, запроваджених Законом, які можуть стати у нагоді суб’єктам відповідних земельних правовідносин.
Слід зауважити, що оскільки державна реєстрація договору стосуватиметься лише нормативно визначеного переліку договорів і лише у таких випадках право оренди/суборенди, що виникатиме на підставі цих договорів, не підлягатиме державній реєстрації, то в інших випадках необхідно проводити державну реєстрацію відповідних речових прав, за винятком поновлення договорів оренди, суборенди земельних ділянок, емфітевзису, суперфіцію, земельного сервітуту у випадках, визначених підпунктом 1 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України.
Також слід враховувати, що Державний реєстр прав не буде містити інформацію про права оренди/суборенди, які виникли на підставі договорів, для яких нормативно передбачено державну реєстрації договору, а не права, що виникає (передається) на його підставі. Зазначене не належатиме від того, чи працюватиме цей реєстр на момент укладення відповідного договору.
Крім того, на розгляді Верховної Ради України перебуває низка законопроєктів щодо особливостей землекористування в умовах воєнного стану, тож найближчим часом очікуємо на додаткові зміни новел у цій сфері.
Читайте також про проблеми аграріїв в умовах воєнного стану
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…