На що варто звертати увагу в разі перевірок оператора системи розподілу електричної енергії, щоб запобігти майновій відповідальності — PRAVO.UA На що варто звертати увагу в разі перевірок оператора системи розподілу електричної енергії, щоб запобігти майновій відповідальності — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » На що варто звертати увагу в разі перевірок оператора системи розподілу електричної енергії, щоб запобігти майновій відповідальності

На що варто звертати увагу в разі перевірок оператора системи розподілу електричної енергії, щоб запобігти майновій відповідальності

  • 02.10.2023 15:26
Тетяна Трикоза, адвокат Dynasty Law & Investment

Великі підприємства, зокрема які мають виробничі потужності з потребою споживання великих обсягів електричної енергії, досить регулярно стикаються з перевірками органу, який має право застосовувати заходи відключення від електромережі споживача та/або притягнення до відповідальності у вигляді нарахування чималих сум за актом порушення.

З огляду на власний практичний досвід участі у розв’язанні спірних питань у відносинах підприємства та оператора системи розподілу пропонуємо декілька порад для суб’єктів господарювання, що в майбутньому допоможуть запобігти ризикам у цій сфері.

По-перше, варто звернути увагу на стадію візиту до суб’єкта господарювання представників оператора системи розподілу з метою технічної перевірки або контрольного огляду засобів комерційного обліку (електроустановок, показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії тощо) в установленому порядку та виявлення порушень. Доволі часто на стадії допуску на територію підприємства представники оператора допускають порушення встановленого порядку перевірки, що зумовлює недійсність документа про виявлені порушення.

Звернімо увагу, що взаємовідносини між учасниками роздрібного ринку електричної енергії регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі – Правила), що затверджені постановою НКРЕ від 14.03.2018  № 312 та є обов’язковими для всіх учасників ринку, Кодексом комерційного обліку електричної енергії та іншими нормативними актами. Відповідно до Правил оператор системи розподілу може виявляти, складати акт про порушення та приймати рішення щодо відповідальності споживача за виявлені порушення, зокрема здійснювати нарахування (у разі безоблікового споживання е/е). Споживач зобов’язаний допускати представників (за службовими посвідченнями) оператора до свого об’єкта в установленому Правилами порядку. Проте слід пам’ятати, що споживач не несе відповідальності за матеріальні збитки, заподіяні електропостачальнику, третім особам або самому оператору системи розподілу, які викликані некваліфікованими діями персоналу оператора системи.

Так, наприклад, якщо доступ до засобів вимірювальної техніки (далі ЗВТ) у представників оператора відсутній, надати доступ до них має споживач, його представник, чи інша особа яка може допустити на об’єкт (територію) споживача. Але така особа має надати представникам оператора документ, що посвідчує її особу, і згодом у разі виявлення порушення вона  буде вписана в акт. Водночас відсутність належних офіційних повноважень як представника споживача не мають значення для проставлення підпису особи в акті порушення / відмови від підпису (в разі відмови від підписання ведеться її відеофіксація). Таким чином, зустрічати перевірку необхідно підготовленій особі, яка розуміється на порядку перевірки, бо надалі вона фігуруватиме як обов’язкова складова частина «дійсності документів перевірки», складених оператором системи.

У разі виявлення пошкоджених ЗВТ (або їх пломб) факт безоблікового споживання електричної енергії на місці виявлення порушення фіксується актом, що має бути складений строго відповідно до п. 8.2.5. Правил, інакше він не є дійсним. Наприклад, якщо акт про порушення складений та підписаний  одноособово представником оператора розподілу, під час розгляду комісією такий акт має бути скасований і нарахування за ним не можуть проводитись. У разі відмови  представника споживача підписати акт без відеофіксації такої відмови вказаний акт також не зумовлює жодних наслідків, оскільки не є дійсним у розумінні чинних норм і вимог до його складання.

Під час складання представниками оператора акта про порушення рекомендуємо:

  • обов’язково застосовувати відеофіксацію його оформлення;
  • уважно вивчити формулювання записаного порушення та посилання на відповідну норму;
  • перевірити номери ЗВТ, пломб, якщо вони зазначаються в акті (оформлення їх пакування в разі вилучення), ці номери мають відповідати даним актуального акта опломбування ЗВТ споживача, згідно з яким було визначено особу, відповідальну за збереження та цілісність пломб;
  • коректність дати і часу заповнення акта про порушення;
  • правильність зазначення в ньому всіх учасників.

Усе це має важливе значення спочатку під час розгляду акта порушення комісією уповноваженого органу та прийняття нею рішення за результатами виявленого порушення, а згодом – для судового спору про визнання недійсним рішення, прийнятого комісією з розгляду актів порушення, та/або про скасування оперативно-господарської санкції, нарахованої на підставі рішення комісії з розгляду актів порушення.

Від правильного визначення в акті норми, яку порушено, залежить необхідність / відсутність необхідності проведення експертизи, яка встановлює факт та причини пошкодження пломб/ЗВТ. Так, за відсутності експертизи, як підстави для нарахування оперативно-господарської санкції, це нарахування буде незаконним.

По-друге, коли вже акт оформлено та передано на розгляд комісії оператора системи для прийняття рішення з приводу порушення, важливою є обов’язкова участь представника споживача, бажано з підготовленим до справи юристом або фахівцем у сфері роздрібного ринку електричної енергії. У жодному разі не радимо ігнорувати комісійний розгляд акта. До комісії варто подати письмові заперечення споживача щодо зазначених в акті обставин, в яких звернути увагу також на порушення норм Порядку. Певна кількість таких розглядів має результатом погодження комісією з недотриманням вимог до документів фіксації порушень та скасування акта з огляду на безперспективність судового спору зі споживачем.

З приводу наведених рекомендацій доцільно навести окремі висновки ВС щодо вищевказаних відхилень з оформлення порушень, а саме: в постанові КГС ВС від 06.04.2023 у справі № 910/14161/21 суд зазначив, що за відсутності в акті порушення конкретного зазначення підпункту порушення, передбаченого ПРРЕЕ, суди попередніх інстанцій по-різному ідентифікували порушення, виявлене під час перевірки і, як наслідок, дійшли різних висновків щодо того, чи відсутня потреба в проведенні експертизи. Отже, визначення пункту та підпункту порушення, передбаченого Правилами, є вирішальним для того, щоб виснувати в цій справі про необхідність або відсутність необхідності проведення експертизи.

У постанові КГС ВС від 09.02.2023 у справі № 911/2854/21 суд зазначає, що для нарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії в акті порушення необхідно чітко зазначати про пошкодження або відсутність пломб із відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, що були указані в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку. Або ж пошкоджені/відсутні пломби (що зазначаються в акті порушення) мають відповідати  іншому документу, який підтверджує факт пломбування і передання на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб.

Отже, контрольований споживачем процес перевірки та прискіпливе вивчення змісту оформленого акта про порушення + додатків до нього (як-от відеофіксація) має вирішальне значення для досягнення суб’єктом господарювання позитивного результату у взаємовідносинах з іншими суб’єктами ринку розподілу електричної енергії.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA