Організація бізнес-процесів через роботу з фізичними особами – підприємцями (далі – ФОП) – досить поширене явище серед національних компаній. З одного боку, це досить зручно, оскільки, уклавши договір з ФОП на виконання конкретної роботи (надання послуги), компанія не зв’язує себе трудовими відносинами з виконавцем таких робіт. Відповідно, зменшується навантаження на фонд заробітної плати та інших соціальних виплат.
З іншого боку, з цих самих причин контролюючі та правоохоронні органи мають претензії до компаній, які активно користуються послугами ФОП. Вони вважають, що в таких випадках має місце незаконне зменшення податкового зобов’язання і, як наслідок, зменшується дохід державного бюджету. В розумінні правоохоронних органів мова йде про використання найманої праці без оформлення трудових відносин.
Нерідко роботу з ФОП визначають як засіб отримання готівкових коштів для подальшого використання їх у тіньовому обороті.
Однак немає чітких критеріїв розмежування, коли ФОП справді виконує роботу, ведучи свою незалежну підприємницьку діяльність, а коли – використовує статус ФОП фіктивно, фактично перебуваючи в трудових відносинах із компанією.
На практиці правоохоронні органи встановлюють фіктивність ФОП через проведення різного роду слідчих дій. Оглядають робоче місце ФОП, яке, наприклад, нічим не відрізняється від робочого місці інших працівників компаній. Встановлюють, хто веде бухгалтерський облік ФОП і компанії (нерідко це одна й та сама особа). Проводять допити працівників, які підтверджують, що ФОП так само, як і вони, дотримується трудового розпорядку, робочого графіку, має щорічну відпустку та ін.
Такі слідчі дії, як правило, закінчуються обвинувальними актами за ст. 212 (ухилення від сплати податків) та ст. 172 (грубе порушення законодавства про працю) Кримінального кодексу України.
Інколи правоохоронні органи не можуть довести фіктивність використання ФОП, якщо в компанії досить структуровані бізнес-процеси.
Кабінет Міністрів України вніс законопроєкт «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо визначення поняття трудових відносин та ознак їх наявності».
Вказаним законопроєктом пропонується визнавати відносини трудовими, якщо мають місце хоча б три з таких ознак:
Таким чином, якщо вказаний законопроєкт буде прийнято Верховною Радою, то будь-яку роботу (незалежно від назви та виду договірних відносин) у разі наявності хоча б трьох із перелічених ознак може бути визнано такою, що виконується в межах трудових відносин.
З метою уникнення кримінальних проваджень щодо ухилення від сплати податків та грубого порушення законодавства про працю потрібно враховувати можливі зміни, вказані вище.
Автор:
Олександр Лук’яненко, партнер VB Partners
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…