Нікіта Куніцин, помічник адвоката АО «АРМАДУМ ГРУП» |
В умовах війни виникають складнощі не лише з виживанням — як фізичним, так і бізнесу. В умовах війни також скорочуються фізичні та грошові ресурси. Зокрема, це стосується права власності на землю.
З метою вирішення проблем, що виникають із правом власності на земельні ділянки у зв’язку з війною з рф, законодавцями було прийнято низку змін до нормативно-правових актів, насамперед до Земельного кодексу України.
Були внесені зміни щодо порядку відліку строку договору оренди землі. Насамперед слід звернути увагу на автоматичну пролонгацію договорів оренди землі строком на 1 рік згідно з п. 27 Перехідних положень Земельного кодексу України. Тобто законодавством встановлюється, що земля, строк оренди якої закінчується під час дії воєнного стану, може використовуватися орендарем ще протягом 1 року з моменту закінчення строку оренди.
Насамперед, на нашу думку, законодавцями було внесено вищевказані зміни з метою компенсувати той період часу, протягом якого користування земельною ділянкою було неможливим.
Водночас слід звернути увагу на таке:
Натомість новели земельного законодавства стосовно оренди землі не містять положень щодо можливості автоматичної пролонгації договорів оренди в разі, якщо воєнний стан триватиме понад 1 рік після продовження строку оренди. Навпаки, законодавством не дозволяється продовження таких договорів. Таким чином, постає питання щодо достатності автоматичного строку продовження таких договорів у разі ризику затяжної війни, тобто якщо орендар не матиме змоги користуватися земельною ділянкою протягом тривалішого строку;
Натомість передання земельних ділянок СГП може бути здійснено на будь-який строк у разі, якщо така земельна ділянка не перебуває в приватній власності.
На жаль, законодавцями не було встановлено особливого порядку щодо сплати орендних платежів на період воєнного стану. Отже, питання стосовно несвоєчасної сплати та/або несплати орендних платежів вирішується без нововведень із боку законодавця.
Натомість орендна плата за землю, що перебуває в публічній власності, обмежується 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно з підп. «а» п. 2 п. 27 Перехідних положень Земельного кодексу України. Це правило поширюється лише на 2 види земельних ділянок:
Відповідно, з вищенаведеного випливає, що обмежень стосовно розміру орендної плати за оренду земельних ділянок інших видів не існує.
Для орендаря:
Варто також додатково відзначити, що ці обмеження діють лише протягом воєнного стану. Водночас наведені обмеження стосуються лише оренди землі сільськогосподарського призначення публічної власності. Отже, приватну землю, а також земельні ділянки у постійному користуванні приватних осіб можна використовувати орендарю без обов’язкових додаткових обмежень на час дії воєнного стану.
Натомість для орендодавця встановлено таке:
Так само вищенаведені обмеження стосуються лише оренди землі сільськогосподарського призначення публічної власності. Отже, приватна земля, а також земельні ділянки у постійному користуванні приватних осіб можуть використовуватися орендодавцем без обов’язкових додаткових обмежень на час дії воєнного стану.
У будь-якому разі орендодавець як власник орендованої землі отримує менше обмежень порівняно з орендарем.
Законодавці закріплюють такі правила оренди землі на час воєнного стану, а саме після завершення дії воєнного стану або його скасування (положення п. 28 Земельного кодексу України):
Отже, юридичні факти, що виникли згідно з договором оренди землі, після закінчення воєнного стану матимуть таку саму юридичну силу, яку мали на період воєнного стану.
Підсумовуючи вищенаведене, варто вказати на такі висновки:
Відповідно, на відносини між сторонами договору оренди землі у мирний час ці норми не поширюватимуться. Натомість скасування воєнного стану не скасовує юридичних наслідків, що виникають із правил, які діють в цей період.
Законодавцями було запроваджено гарантії щодо умов оренди земельних ділянок у період воєнного стану, що не прив’язують його скасування до автоматичного припинення цих умов. Отже, наслідки, що виникли після впровадження воєнного стану, не втрачають юридичної сили після його скасування.
Таким чином, найбільше від нововведень до Земельного кодексу України мають виграти особи, зайняті у сільськогосподарському секторі.
Натомість не передбачається ні право відмови від автоматичної пролонгації оренди землі, ні її довшого чи коротшого строку. Виникає думка про спробу законодавців вгадати приблизну тривалість війни України з росією, яка може тривати довше або ж, навпаки, менш ніж 1 рік.
Враховуючи необхідність економічного відновлення України, новели щодо режиму оренди земельних ділянок у воєнний період стосуються безпосередньо сільськогосподарських угідь, якщо вони перебувають у публічній власності (належать державі чи перебувають у комунальній власності). Отже, найбільше від закону мають виграти підприємці та підприємства.
Водночас оренда таких земельних ділянок у разі їх належності до публічного майна передбачає більше обмежень для сторін договору оренди.
Читайте також: Дерегуляція земельних відносин на час воєнного стану — думка юристів
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…