КАС ВС: в умовах воєнного стану та враховуючи наявні бюджети, тимчасове зменшення разової грошової допомоги не може розцінюватись як звуження права на соцзахист — PRAVO.UA КАС ВС: в умовах воєнного стану та враховуючи наявні бюджети, тимчасове зменшення разової грошової допомоги не може розцінюватись як звуження права на соцзахист — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » КАС ВС: в умовах воєнного стану та враховуючи наявні бюджети, тимчасове зменшення разової грошової допомоги не може розцінюватись як звуження права на соцзахист

КАС ВС: в умовах воєнного стану та враховуючи наявні бюджети, тимчасове зменшення разової грошової допомоги не може розцінюватись як звуження права на соцзахист

  • 13.12.2022 17:01

З огляду на запровадження в Україні воєнного стану та для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації, враховуючи наявні обмежені ресурси державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, прийняття КМУ рішення щодо тимчасового порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, що стосується разової (несистематичної, додаткової до пенсії та інших видів соціальних виплат) грошової допомоги від держави, жодним чином не може розцінюватися як звуження права на соціальний захист – такого висновку дійшов Касаційний адміністративний суд у складі ВС у постанові від 1 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22 (провадження № К/990/30013/22). Інформацію про цю постанову надала пресслужба Суду.

Обставини справи

Позивач оскаржив бездіяльність обласного Головного управління Пенсійного фонду України через відмову нарахувати та виплатити йому як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Громадянин вважав, що має право на грошову допомогу, встановлену законодавством України для ветеранів війни – інвалідів війни. Натомість йому виплачено 3906 грн.

Відповідач обґрунтував нарахування такої суми відповідно до Порядку використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 року № 540.

Верховний Суд зробив висновок, що в адміністративних справах, спір у яких стосується соціального захисту під час війни вразливих груп населення, необхідно віднайти баланс між конституційною цінністю оборони, яка є суспільним (публічним) інтересом, у якому акумулюються індивідуальні права кожного, з одного боку, та метою законодавчого впорядкування отримання певного виду соціальної допомоги, з іншого боку.

Суд вказав, що право позивача на виплату щорічної разової грошової допомоги підпадає під гарантії, передбачені ст. 46 Конституції України. Водночас саме ці гарантії можуть бути тимчасово обмежені в умовах воєнного або надзвичайного стану відповідно до ст. 64 Конституції України.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX) Кабінет Міністрів України зобов’язано забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України (підп. 2 п. 4).

На виконання цього указу, відповідно до своїх конституційних повноважень, а також до Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України (ч. 7 ст. 20 та абз. 3 підп. 2 п. 22 розд. VI), КМУ постановою № 540 затвердив порядок, яким установив, зокрема, розміри виплат щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань у 2022 році.

Суд також звернув увагу, що відповідно до ст. 15 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. 4 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права під час війни або іншої суспільної небезпеки, яка загрожує життю нації, держави – учасниці цих договорів можуть відступати від своїх зобов’язань щодо гарантій захисту прав людини і громадянина виключно в тих межах, яких вимагає гострота становища, і за умови, що такі заходи не суперечать іншим її зобов’язанням згідно з міжнародним правом.

З аналізу рішень Конституційного Суду України (№ 20-рп/2008; № 20-рп/2011; № 3-рп/2012; № 5-р/2018) випливає, що одним з основних принципів, який застосовується державою для реалізації конституційного права на соціальний захист, є принцип збалансованості та пропорційності між фінансовими можливостями держави, які визначаються передусім внутрішнім законодавством держави, що враховує, зокрема, зовнішньо- та внутрішньоекономічні і політичні чинники.

Отже, з огляду на запровадження в Україні воєнного стану та для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації, враховуючи наявні обмежені фінансові ресурси державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, прийняття КМУ рішення щодо тимчасового порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, що стосується разової (несистематичної, додаткової до пенсії та інших видів соціальних виплат) грошової допомоги від держави, жодним чином не може розцінюватися як звуження права на соціальний захист.

Суд вказав, що пенсійні органи під час вирішення питання щодо нарахування та виплати позивачеві як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік повинні керуватися положеннями порядку, затвердженого постановою КМУ № 540.

Верховний Суд погодився з висновками суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.

 

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA