Володимир Єніч, партнер АО AVER LEX |
Сергій Невмержицький, радник АО AVER LEX |
Розвиток санкційної політики на міжнародному рівні й надалі продовжує становити одну з важливих складових частин стратегії України в протидії російській агресії. Постійні порушення росією міжнародних законів та взагалі недотримання будь-яких міжнародних правил вкотре підтверджують, що росія не може бути рівноправним членом світової спільноти.
Задля забезпечення міжнародних країн, урядів та компаній по всьому світу експертними знаннями та досвідом шляхом надання допомоги у формулюванні пропозицій щодо застосування санкцій відносно росії та білорусі за ініціативи Президента України Володимира Зеленського в 2022 році створено Санкційну групу Єрмака – Макфола (Стенфордської міжнародної робочої групи з санкцій проти російського режиму). Серед напрацювань Санкційної групи наразі 19 робочих документів, згідно з якими запроваджено низку економічних і політичних санкційних заходів США, Європи та світу проти росії та білорусі, основною метою яких є найшвидше припинення війни Росії проти України шляхом обмеження роботи її промислових та економічних секторів.
16 травня 2024 року Санкційна група, яку очолюють керівник Офісу Президента Андрій Єрмак та директор Інституту міжнародних досліджень Фрімана-Споглі (FSI) посол Майкл Макфол, презентувала новий План дій для подальшого посилення санкційного тиску на росію (Action Plan 3.0).
Основною метою цього плану є не лише посилення ефективності вже запроваджених санкцій, але й необхідність запровадження нових санкцій та забезпечення їх подальшого дотримання.
Серед запропонованих категорій в Плані санкцій вважаємо за необхідне звернути увагу на окремі з них, які можуть бути цікавими для банківського та фінансового сектору.
У цьому розділі пропонується поширити секторальні санкції та блокування на всі банки і фінансові установи, що працюють у росії, з обмеженим винятком, наприклад, для дочірніх компаній міжнародних банків та деяких інших банків, які беруть участь у певних трансакціях. Також пропонується застосовувати санкції до банків, які надають пільгову іпотеку військовослужбовцям зс рф і працівникам місцевих підприємств військової промисловості та впроваджують інші програми державного фінансування, які підтримують технологічний, оборонний або виробничий сектори економіки росії.
У документі звертають окрему увагу на банки та фінансові установи «дружніх» країн, які здійснюють операції з обслуговування торгівлі з росією. Зокрема рекомендується вимагати від усіх західних банків вийти з російського ринку. Однак План не обмежується лише обов’язковим виходом з ринку, а й пропонує змусити їх платити штрафи, пропорційні податкам, які вони сплачують росії.
Посилення обмеження на доступ до технологій, зокрема до мікроелектроніки, верстатів із числовим програмним керуванням (ЧПК), програмного забезпечення та компонентів, що використовуються в оборонній промисловості.
Аналітики пропонують відновити роботу Координаційного комітету з багатостороннього експортного контролю (КоКом), створеного державами Західного блоку у перші п’ять років після закінчення Другої світової війни, під час Холодної війни, з метою накладення технологічного ембарго на країни РЕВ.
Можна звернути увагу на те, що у цій сфері не застосовано секторальний підхід до санкцій. Проте все ж робоча група зосереджується на експортному контролі.
Це доволі цікавий аспект і нова тенденція у санкційній політиці. Осторонь не залишаються й ті, хто сприяє обходу санкцій, а саме у цьому розділі йдеться про американських адвокатів та інших захисників, які забезпечують російську еліту приховуванням своїх нечесно нажитих статків у США та маскують власників фінансових активів, що потрапили під санкції, за складними корпоративними структурами та за допомогою інших тактик. Американські юристи мають попит серед підсанкційних осіб через надзвичайно високий рівень конфіденційності, відсутності звітності та обов’язку due diligence (належної обачності) щодо клієнта.
У документі закликають Конгрес повторно внести на розгляд і ухвалити закон ENABLERS Act, який вимагатиме від юристів, бухгалтерів та інших фахівців проводити базову належну перевірку осіб своїх клієнтів і повідомляти про підозрілу діяльність владі США, як це вже зобов’язані робити банки.
Положення спрямовані на тих юристів, які займаються корпоративними та фінансовими операціями з найвищим ризиком незаконної діяльності.
У цьому розділі закликають західні компанії покинути росію, поки триває вторгнення. Якщо вони продовжують отримувати прибуток від підтримки війни росії проти України, до них мають бути застосовані санкції. В документі зазначається, що особливо це стосується міжнародних компаній, які підірвали вплив санкцій у таких критичних секторах, як фінанси та нафта.
Першим кроком пропонується запровадити механізм, який змусить такі компанії, що працюють у росії, сплачувати відповідні штрафи у своїх країнах, як це роблять у США компанії, що платять хабарі за кордоном.
Моніторинг ефективності реалізації запроваджених санкцій є важливим для їх подальшого розширення, тому пропонується виділити більше ресурсів органам влади, відповідальним за впровадження та виконання санкцій, та запровадити санкції проти західних постачальників послуг, зокрема юридичних фірм, які допомагають ухилятися від санкцій.
У документів також зазначається, що західним постачальникам послуг, у тому числі юридичним фірмам, слід заборонити допомагати росіянам обходити санкції і приховувати свої статки.
На цей момент основною метою зазначеного документа є привернення уваги західних країн до проблем, викликаних військовою агресією проти України, та заклики до допомоги у боротьбі з росією шляхом її фінансової дестабілізації. Здебільшого реалізація цього плану можлива на міжнародному рівні шляхом запровадження санкцій західними країнами.
Однак варто зазначити, що обговорення запропонованих санкцій на міжнародному рівні може викликати низку заперечень, оскільки вони стосуються безпосередньо юридичних/фізичних осіб міжнародних країн, які пов’язані з росією, в тому числі тих, які сприяють обходу запроваджених санкцій.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…