Нові європейські правила AML/CFT: що в пакеті? — PRAVO.UA Нові європейські правила AML/CFT: що в пакеті? — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Нові європейські правила AML/CFT: що в пакеті?

Нові європейські правила AML/CFT: що в пакеті?

  • 06.06.2024 10:59
Володимир Місечко,
керуючий партнер, адвокат ЮФ «Місечко та Партнери»

30 травня Рада ЄС прийняла пакет нових правил для боротьби з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму (anti-money laundering and countering the financing of terrorism, AML/CFT), який 24 квітня був схвалений Європарламентом. Нормативно-правові акти в пакеті наберуть чинності після публікації в Офіційному журналі ЄС найближчим часом. Однак їхні положення почнуть діяти тільки через три роки (а деякі — через п’ять років) після набрання чинності.

Нові правила мають на меті усунути лазівки, які злочинці використовують для відмивання незаконних доходів або фінансування терористичної діяльності через фінансову систему. Крім того, запроваджуються нові правові механізми для боротьби з ухиленням від економічних санкцій, зокрема, до переліку суб’єктів первинного фінмоніторингу включаються торговці товарами високої вартості.

Які документи входять у пакет?

  1. Директива VI про запобігання використанню фінансової системи для цілей відмивання грошей або фінансування тероризму — AMLD6.
  2. Єдиний звід правил про боротьбу з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму — Single Rulebook.
  3. Регламент про створення регуляторного органу для боротьби з відмиванням грошей (Управління протидії відмиванню грошей і фінансуванню тероризму) — AMLA Regulation.
  4. Оновлений Регламент про переказ коштів, який було опубліковано в Офіційному журналі ЄС 9 червня 2023 року — Regulation (EU) 2023/1113.

Єврокомісія представила цей пакет законодавчих пропозицій щодо посилення AML/CFT ще 20 липня 2021 року, але лише наприкінці травня 2024 року його було прийнято.

AMLD6

Директива VI встановлює більш жорсткі правила щодо отримання точної та актуальної інформації про бенефіціарних власників. Органам, відповідальним за реєстри (UBO registers), надаються додаткові повноваження для перевірки інформації, наприклад повноваження проводити перевірки в приміщеннях юридичних осіб, коли є сумніви щодо достовірності поданої інформації.

Особи із законними інтересами, включаючи журналістів, представників громадянського суспільства, компетентні та наглядові органи, матимуть безперешкодний доступ до інформації про бенефіціарних власників, яка зберігається в національних реєстрах і взаємопов’язана в ЄС. Інформація в реєстрах зберігатиметься протягом щонайменше п’яти років.

Положення Директиви спрямовані на покращення взаємодії між національними підрозділами фінансової розвідки країн-членів (Financial Intelligence Units, FIUs) та наглядовими органами рівня ЄС. Окрім доступу до реєстрів бенефіціарних власників, ПФР отримають прямий доступ до фінансової, адміністративної та правоохоронної інформації, включаючи податкову інформацію та дані про кошти та активи, заморожені відповідно до фінансових санкцій. Буде запроваджено рамки, за допомогою яких ПФР можуть призупиняти або не давати згоду на трансакцію, яка викликає підозри у відмиванні грошей або фінансуванні тероризму.

Країни – члени ЄС зроблять інформацію з централізованих реєстрів банківських рахунків, яка містить дані про те, хто має який банківський рахунок і де, доступною для підрозділів фінансової розвідки через єдину точку доступу. Також відбудеться гармонізація формату банківської виписки. Прямий доступ до відомостей про банківські рахунки і використання банками узгоджених форматів виписки є важливим інструментом у боротьбі з кримінальними правопорушеннями, відстеженні та конфіскації доходів, отриманих злочинним шляхом.

Єдиний звід правил AML/CFT

Єдиний нормативний документ гармонізує правила протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму в усьому ЄС, закриваючи потенційні лазівки, якими користуються злочинці для відмивання злочинних доходів і фінансування терористичної діяльності через фінансову систему.

Згідно з положеннями Єдиного зводу правил буде розширено перелік суб’єктів первинного фінансового моніторингу ЄС. Зокрема, до нього увійдуть всі типи постачальників послуг криптоактивів (Crypto-asset Service Providers, CASP). До них застосовуватимуться ті самі вимоги, що й до банків та інших типів фінансових установ. Крім того, в цьому переліку — надавачі послуг краудфандингу, іпотечні і кредитні посередники та торговці товарами високої вартості. Йдеться про ювелірні вироби та годинники вартістю понад 10 000 євро, транспортні засоби вартістю понад 250 000 євро, літаки та човни вартістю понад 7 500 000 євро.

Торговці повинні будуть інформувати відповідний підрозділ фінансової розвідки про операції, пов’язані з купівлею-продажем цих товарів клієнтами для приватного некомерційного використання. А для цього потрібно буде збирати інформацію від своїх клієнтів, щоб визначити, яким буде використання товарів високої вартості — з комерційною чи некомерційною метою.

З 2029 року до переліку суб’єктів первинного фінансового моніторингу будуть додані також професіональні футбольні клуби вищого рівня, залучені до фінансових операцій великої вартості з інвесторами або спонсорами, включаючи рекламодавців, і трансфери гравців.

Єдиний звід правил запровадить загальноєвропейський ліміт у 10 000 євро на готівкові платежі за комерційними угодами (платежів між приватними особами у непрофесійному контексті це не стосується). Водночас держави-члени матимуть право на власний розсуд встановлювати ще нижчу максимальну межу на національному рівні. Крім того, суб’єкти первинного фінансового моніторингу будуть зобов’язані ідентифікувати та підтверджувати особу будь-якого клієнта, який здійснює трансакції готівкою від 3000 до 10 000 євро. Також у зводі є положення про підвищену пильність щодо надбагатих людей (ultra-rich individuals), загальний статок яких становить понад 50 000 000 євро.

Створення Управління протидії відмиванню грошей і фінансуванню тероризму

На думку європейських експертів, створення нового органу European Authority for Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism (AMLA) — це одне з найзначніших нововведень у рамках цього пакета AML/CFT. Управління протидії відмиванню грошей і фінансуванню тероризму почне працювати до 1 липня 2025 року у Франкфурті.

Цей орган здійснюватиме інтегрований нагляд за виконанням нових правил боротьби з відмиванням грошей у фінансовому та нефінансовому секторі і матиме повноваження накладати санкції та покарання на порушників. AMLA здійснюватиме прямий нагляд за окремими кредитними та фінансовими установами, з якими пов’язаний найвищий ризик відмивання грошей або фінансування тероризму. Безпосередній нагляд за цими установами здійснюватимуть об’єднані наглядові групи під керівництвом AMLA, до складу яких входитиме персонал національних наглядових органів у державах-членах, де працює кожна установа. Крім того, Управління контролюватиме виконання адресних фінансових санкцій.

Враховуючи транскордонний характер фінансових злочинів, новий орган підвищить ефективність системи протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму шляхом взаємодії з національними наглядовими органами у фінансовому секторі. AMLA відіграватиме допоміжну роль щодо нефінансового сектору та координуватиме та підтримуватиме підрозділи фінансової розвідки.

Оновлений Регламент про переказ коштів

Положення Регламенту спрямовані на те, щоб зробити перекази криптовалюти більш прозорими та такими, які можна повністю відстежити. Йдеться про можливість відстежувати потоки криптовалюти з такою самою ефективністю, як і трансакції з фіатними грошима. Регламент застосовуватиметься до постачальників платіжних послуг і CASP (Crypto-asset Service Providers) з 30 грудня 2024 року, що збігається з датою остаточного запровадження Регламенту про ринки криптовалютних активів — Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA).

Висновки

Банки, фінансові установи та інші суб’єкти первинного фінансового моніторингу мають час на ретельне вивчення нововведень відповідно до цього законодавчого пакета AML/CFT. Для внутрішніх політик, процедур, систем та засобів контролю знадобляться оновлення. І це велика робота, яка зрештою таки посилить глобальну систему протидії відмиванню грошей та фінансуванню тероризму в ЄС.

Водночас такі заходи в умовах тісних економічних зв’язків між країнами світу неодмінно відіб’ються на всіх, хто пов’язаний з ЄС, відкриває там банківські рахунки, купляє нерухомість чи дорогі товари, реєструє бізнес.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA