Ілля Шевченко, співкеруючий партнер, адвокат ЮК «Армада» |
Зовнішньоекономічна діяльність (ЗЕД) — це діяльність суб’єктів господарської діяльності України та іноземних суб’єктів господарської діяльності, побудована на відносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Національне законодавство визначає підприємництво як господарську діяльність «на власний ризик». І це відповідає дійсності, адже ризиків у діяльності кожного підприємця більш ніж достатньо. Повномасштабне вторгнення рф не тільки ускладнило ведення бізнесу, а й додало чимало ризиків.
Ще більше українських підприємств після вторгнення почали дивитись у бік зовнішньоекономічної діяльності як джерела грошових надходжень у стабільній валюті. Але поряд із позитивними перспективами укладення ЗЕД-контрактів зумовлює низку додаткових ризиків.
Тож давайте розглянемо, як контролювати ризики під час пошуку нових партнерів за кордоном.
Згідно з аналітичною публікацією Opendatabot у 2023 році в Україні було відкрито понад 60 тисяч кримінальних проваджень за статтею «Шахрайство». Для порівняння, у 2022 році таких проваджень було зареєстровано близько 32 тисяч, а у 2021 — трохи менш ніж 24 тисячі.
Тож попри війну в країні, кількість злочинців, які обманним шляхом намагаються привласнити чужі кошти, тільки зростає. На жаль, підприємці завжди були і будуть мішенню для шахраїв. Тому абсолютна більшість українських бізнесменів вже набула звичку перевіряти контрагентів перед укладенням договору.
Хтось робить це самостійно, хтось доручає внутрішньому юридичному департаменту чи службі безпеки підприємства, хтось звертається до зовнішніх радників. Ретельна перевірка потенційних партнерів перед підписанням угоди наразі є «гігієнічним мінімумом» контролю над ризиками господарської діяльності.
Що саме варто перевіряти в контрагентів, ви можете дізнатися, ознайомившись із матеріалом публікації, присвяченої стягненню проблемної дебіторської заборгованості.
Утім, перевірка суттєво ускладнюється, якщо майбутній контрагент зареєстрований не в Україні, а, скажімо, в Угорщині. Підприємець розуміє, що перевірити начебто треба приблизно ті самі відомості та показники. Але як це зробити? Де шукати офіційні державні реєстри іншої держави? Як отримати до них доступ? Як зрозуміти, про що саме там йде мова, якщо ти не дуже володієш угорською?
Ці питання досить часто заводять підприємців у глухий кут. Інколи навіть змушують ризикнути й розпочати співпрацю без будь-якої перевірки. Така практика може призвести до негативних наслідків, адже фінансові ризики в ЗЕД-операціях зазвичай суттєво більші.
Підприємство з України оплатило постачання товару з ЄС. Вартість товару — 150 тисяч євро, умови постачання — самовивіз зі складу в Бухаресті. І на щастя, постачальник виявився сумлінним і вчасно відвантажив товар обраному вами перевізнику. А от із перевізником не пощастило, і ви потрапили на шахраїв. Товар зник десь на просторах Румунії, а перевізник «поза зоною досяжності».
Ви втратили 150 тисяч євро, витрачених на товар. І ще 3 тисячі на послуги перевізника. Чи можна на цьому фіксувати збитки? На жаль, ні.
По-перше, ви не дотримались вимог валютного законодавства, вивели валютні кошти з країни та не забезпечили ввезення товару. Тож податкова нарахує вам пеню за порушення граничних строків розрахунків у розмірі до 100 відсотків від вартості втраченого товару, тобто ще 150 тисяч євро.
По-друге, ви порушили вимоги митного законодавства ЄС, бо ваш товар (який було завезено в режимі транзиту) не перетнув митний кордон Румунії у встановлений термін. Податкова служба нарахувала штрафні санкції вашому постачальнику в розмірі 100 тисяч євро. І компенсації цього штрафу постачальник буде вимагати від вас.
А ще — витрати на послуги юристів для відкриття та супроводу кримінального провадження за кордоном, упущена вигода і багато інших втрат.
Наведені у прикладі числа та суми — орієнтовні. Але вони є цілком реалістичними. Інколи сума втрат на одній господарській операції сягає подвоєної або навіть потроєної вартості втраченої партії товару.
І всього цього можна було б уникнути, якби покупець вчасно перевірив перевізника, який надав таку привабливу вартість послуг.
Окрім шахраїв, проблеми можуть виникнути і з білими контрагентами. Тимчасова фінансова скрута, недбале фінансове планування, інші негаразди у вашого боржника — все це може призвести до настання негативних наслідків для вашого бізнесу.
Тому якісний попередній аналіз ризиків суттєво збільшить ваші шанси завершити ЗЕД-операцію з прибутком.
Обов’язково аналізуйте не лише підприємство, з яким плануєте укласти контракт, а й пов’язаних з ним осіб (учасників, керівництво, їх участь в інших бізнесах). Перевіряйте реальність цих людей: активність в інтернеті, в соціальних мережах, наявність особистого майна (житла, транспорту) та інші факти, які дають змогу відрізнити активного підприємця і майбутнього партнера від «зіцголови Фунта», який існує тільки в статутних документах компанії.
Перевірка закордонних партнерів може здаватись набагато складнішою за перевірку підприємства в Україні. Мовний бар’єр, відсутність знання місцевого законодавства дійсно ускладнюють процедуру due diligence для тих, хто не має відповідного досвіду.
Але є й хороша новина. Майже весь цивілізований світ впевнено крокує в напрямку відкритості й прозорості державних реєстрів та інших джерел інформації про бізнес та їх учасників. І майже в кожній країні є можливість отримання принаймні базової інформації про підприємство, його засновників, фінансовий стан та судові справи.
Якщо не дуже володієте національною мовою країни, реєстри якої досліджуйте, увімкніть функцію автоперекладу вебсайтів у вашому браузері. Але обов’язково перевіряйте правильність перекладу під час формування фінального звіту.
Регламент обов’язкової перевірки контрагентів суттєво зменшить ризики ЗЕД-діяльності вашого бізнесу. Адаптуйте бізнес-процеси вашої компанії під такі правила:
Деталі залежать від особливостей вашого бізнесу. Наприклад, Ви можете визначити «рівні ризиковості» залежно від суми контракту і встановити, що контрагентів за контрактами до 50 тис. євро перевірятиме внутрішній юридичний департамент, для перевірки контрагентів за контрактами на суми 50-300 тис. євро ви будете звертатись до професійних підрядників, а перед укладенням контрактів на 300 тис. або більше — замовляти повний due diligence запланованої угоди та всіх її учасників.
Дотримуючись цих рекомендацій, ви зможете контролювати ризики експорту та імпорту, а головне — збережете власні нерви та кошти.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…