Ярослава Лаган, адвокат ЮК ADER HABER |
Минулого тижня Верховна Рада України прийняла за основу зі скороченим строком підготовки проєкт закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення повноважень суб’єктів забезпечення цивільного захисту та імплементації норм міжнародного гуманітарного права у сфері цивільного захисту (законопроєкт № 7255).
Це означає, що вже затверджено першу редакцію законопроєкту, далі буде вирішено, чи потребує законопроєкт доопрацювання. У разі наявності у парламентарів пропозицій та поправок до зміни потрібно внести в найкоротші строки. Уже після цього проєкт, найімовірніше, стане законом.
Законопроєктом пропонується імплементувати в законодавство України положення Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року та Додаткових протоколів.
Перед тим як проаналізувати, власне, положення законопроєкту № 7255, варто сказати кілька слів щодо згаданої Конвенції. Її практичне застосування і покликане забезпечити запропоновані законодавцями зміни.
Женевська конвенція про захист цивільного населення під час війни є одним з джерел міжнародного гуманітарного права (МГП). Тобто сукупності норм міжнародного права, які:
В особистому спілкуванні та у медіа міжнародне гуманітарне право часто називають простішим для розуміння терміном — «закони і звичаї війни». Тобто межі дозволеної поведінки учасників збройного конфлікту. Вони захищають цивільне населення.
Міжнародне гуманітарне право умовно поділяється на дві сфери:
Складником другої частини і є Женевська конвенція про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року та Додаткові протоколи.
Власне, ця Конвенція — не єдине джерело міжнародного гуманітарного права, в назві якого є слово «Женевська». Однак у цьому матеріалі надалі для зручності піж Женевською конвенцією буде розумітися саме згадана конвенція про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року.
Женевська конвенція є міжнародним договором, ратифікованим Верховною Радою України. Тобто держава Україна визнала обов’язковість її застосування. Виникають запитання:
Річ у тім, що не всі норми міжнародного договору можуть бути реалізовані в реальних обставинах за відсутності в національному законодавстві механізму їх реалізації. Інакше кажучи, законодавством України не визначено деякі повноваження і порядок дій суб’єктів, зокрема органів державної влади і органів місцевого самоврядування, в окремих ситуаціях. А останні, відповідно до Конституції України, зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ця проблема стала очевидною з початком повномасштабної агресії рф проти України. Саме її вирішити концептуально покликаний законопроєкт № 7255.
Отже, законопроєктом пропонується встановити перелік суб’єктів забезпечення цивільного захисту, до якого віднести:
Виникає питання, як саме громадян пропонується залучити до організації та забезпечення цивільного захисту. Законопроєкт, як і Кодекс цивільного захисту в поточній редакції, цього не уточнює.
Можливо, форми і способи залучення громадян до забезпечення цивільного захисту все ж передбачать у редакції до другого читання. Адже законопроєкт у цілому спрямований, в тому числі, на залучення добровольців до ліквідації наслідків бойових дій та надання допомоги цивільним.
Надалі проєкт пропонує наділити Кабінет Міністрів України повноваженнями визначати:
Серед емблем, які застосовуються відповідно до норм МГП:
Останній передбачений Додатковим протоколом до Женевських конвенцій від 8 грудня 2005 року.
Ці емблеми можуть виконувати захисну і розпізнавальну функцію.
Захисна функція емблеми полягає у тому, що вона вказує на поширення на особу чи об’єкт особливого захисту, передбаченого Женевськими конвенціями та Додатковими протоколами до них. Таким захистом у воєнний час користуються, наприклад:
Розпізнавальна ж функція полягає у позначенні належності людини або об’єкта до Міжнародного руху Червоного Хреста та Червоного Півмісяця.
Прикметно, що законодавством України наразі вже детально урегульовано порядок використання цих емблем із захисною та розпізнавальною метою. Хто саме і як може використовувати емблеми передбачено Законом України «Про символіку Червоного Хреста, Червоного Півмісяця, Червоного Кристала в Україні». Також унормовано й кримінальну відповідальність за незаконне використання символіки Червоного Хреста, Червоного Півмісяця, Червоного Кристала та зловживання нею.
Ймовірно, пропоноване наділення Кабінету Міністрів України повноваженнями визначити порядок маркування розпізнавальними знаками та порядок видачі цих знаків має на меті детально урегулювати саме процедурну сторону питання та усунути прогалини в алгоритмі видачі емблем та посвідчень і маркування споруд.
Також проєктом пропонується передбачити можливість залучення ЗСУ, військових формувань та правоохоронних органів до:
Зрештою йдеться й про те, щоб уточнити повноваження органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту. Серед іншого віднести до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад чимало повноважень у сфері цивільного захисту.
Серед таких повноважень, наприклад, підготовка, затвердження, організація виконання та реалізація місцевих програм у сфері цивільного захисту.
Затвердження цільових програм з інших питань місцевого самоврядування належить до виключних повноважень відповідних рад
Варто зазначити, що така пропозиція не узгоджується з чинним законодавством. Чинними нормами передбачено, що затвердження сільськими, селищними, міськими радами цільових програм з інших питань місцевого самоврядування належить до виключних повноважень сільських, селищних, міських рад (п. 22 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування»).
Так само незрозуміло, чи дійсно достатньо наразі фінансових ресурсів у місцевих бюджетах громад для виконання усіх функцій, які пропонується покласти на виконавчі органи сільських, селищних, міських рад відповідно до законопроєкту № 7255. Наприклад, на завчасне накопичення і підтримання у готовності засобів індивідуального захисту для населення.
Повномасштабна військова агресія рф проти України ставить перед законодавчим органом України нові виклики та завдання, для вирішення яких ведеться масштабна законотворча робота. Враховуючи, що законопроєкт № 7255, найімовірніше, ще буде доопрацьований, цікаво буде ознайомитися з його остаточною редакцією. Впевнена, що в процесі роботи над документом окремі недоліки законодавчої техніки будуть виправлені, а коментарі осіб, прав та обов’язків яких стосуються проаналізовані законодавчі зміни, — враховані.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…