прапор_України

Генеральний партнер 2022 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Змінено правовий статус осіб, зниклих безвісти

Змінено правовий статус осіб, зниклих безвісти

  • 17.04.2022 11:57

Верховна Рада України внесла низку змін до Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти». Тепер, переданий на підпис главі держави акт має іншу назву: «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин».

Закон, відповідно до проєкту № 7244, був серед актів ухвалених 14 квітня ц.р.

Окрім зміни назви закон передбачає:

  • запровадження інституту Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин,
  • функціонування відповідного Реєстру таких осіб,
  • уточнення їх правового статусу,
  • оновлені правила обліку та розшуку, а також
  • соціального захисту їх близьких родичів та членів сім’ї таких осіб.

За законом особливими обставинами вважаються:

  • збройний конфлікт,
  • воєнні дії,
  • тимчасова окупація частини території держави,
  • заворушення всередині країни,
  • надзвичайні ситуації природного чи техногенного характеру.

До числа близьких родичів та членів сім’ї особи, яка зникла безвісти за особливих обставин (у цілях виключно цього закону) віднесені:

  • чоловік, дружина,
  • батько, мати, вітчим, мачуха,
  • син, дочка, пасинок, падчерка,
  • рідний брат, рідна сестра,
  • дід, баба, прадід, прабаба,
  • внук, внучка, правнук, правнучка,
  • усиновлювач чи усиновлений,
  • опікун чи піклувальник,
  • особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також
  • особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки, у тому числі
  • особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.

Особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин. Раніше статус зниклої безвісти відліковувався з моменту подачі відповідної заяви родичем.

Однак зниклою безвісти за особливих обставин особа буде вважатися з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи.

Відповідно від того моменту будуть відраховуватися низка строків, зокрема можливість реалізувати право на спадщину.

Окремі права, що випливають із правового статусу особи, зниклої безвісти за особливих обставин

Закон визначає, що з моменту внесення даних про особу до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, над майном такої особи може бути встановлено опіку в порядку, передбаченому Цивільним кодексом України. Опікун над таким майном:

  • здійснює управління цим майном, а також
  • забезпечує виконання зобов’язань такої особи за рахунок цього майна.

Опіка над майном особи, зниклої безвісти за особливих обставин, здійснюється та припиняється у порядку, передбаченому Цивільним кодексом України.

Уповноважений з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин

Замість комісії з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, запроваджується інститут Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.

Уповноважений, є посадовою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дотримання норм міжнародного гуманітарного права на всій території України. Таким органом сьогодні є Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

На Уповноваженого покладено повноваження щодо:

  • координації розшуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та
  • вирішення інших питань, пов’язаних з цим.

Держателем Реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, є Міністерство внутрішніх справ України.

Держатель має право:

  • доступу до відомостей, що внесені до Реєстру, у повному обсязі;
  • отримувати інформацію (включаючи персональні дані) від інших органів державної влади, у тому числі шляхом інформаційної взаємодії між Реєстром та іншими державними інформаційними ресурсами.

Адміністрування ведення Реєстру забезпечує державне підприємство сфери відання МВС України.

Розшук осіб, зниклих безвісти за особливих обставин

Зауважимо, що питаннями розшуку зниклих безвісти за особливих обставин будуть займатися органи та посадові особи:

  • Уповноважений;
  • Міністерство оборони України;
  • центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я (МОЗ);
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів (ДМС);
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань та пробації;
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню (ДСНС);
  • центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну регіональну політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства (Мінрегіонбуд);
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дотримання норм міжнародного гуманітарного права на всій території України (Мінреінтеграції);
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону (Державна прикордонна служба);
  • Національна гвардія України;
  • Національна поліція України;
  • Служба безпеки України;
  • органи прокуратури;
  • місцеві органи виконавчої влади.

Функції Уповноваженого

Одночасно Верховна Рада України підтримала також закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення» відповідно до проєкту №7245.

Ним встановлено відповідальність за невиконання законних вимог Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, представника Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, а саме за:

  • невиконання законних вимог Уповноваженого або його представника,
  • перешкоджання здійсненню ними своїх повноважень,
  • надання неправдивої або неповної інформації або
  • ненадання інформації у строк, встановлений законом.

Міра відповідальності за відповідною статтею 188-5 КУпАП — штраф на посадових осіб від 100 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 — 4250 грн).

Крім того Уповноважений зможе самостійно складати адміністративні протоколи за такі правопорушення.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

tg-10
4_TaxForce600_90
covid
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
top50_2020_600x90
ULF_0002
Vacancies_600x90_ua
doroszab2

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Loading ... Loading ...

PRAVO.UA