Віктор Сурник, керуючий партнер АО ALARIUS
|
За останніми даними Державної служби статистики України, у 2021 році понад 3 млн осіб в Україні вважаються повністю або частково зайнятими неформально, тобто вони не працюють за умовами офіційного працевлаштування і не є зареєстрованими фізичними особами — підприємцями. Але офіційних даних про таких осіб станом на сьогодні немає.
Тобто нелегальна зайнятість завжди мала загрозливі для економіки нашої країни масштаби. У воєнний час багато наших співвітчизників продовжують працювати неофіційно, погоджуючись на умови роботодавця й віддаючи переваги швидкому та легкому заробітку без сплати податків.
20 жовтня 2023 року у Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження спеціального режиму оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від здійснення окремих видів діяльності» № 10166.
Автори цього законопроєкту зазначають, що «у разі ухвалення закону буде створено прозоре і зрозуміле регулювання діяльності великих онлайн-платформ, таких як Uber, Bolt, Uklon, Glovo, у яких працюють понад 300 тис. самозайнятих водіїв і кур’єрів. Для держави будуть існувати додаткові джерела фінансування до бюджету і зрозумілі умови діяльності операторів цифрових платформ, які надаватимуть податковій дані про доходи таких самозайнятих осіб, буде вирішено одну з найболючіших проблем — облік готівкових надходжень, що приведе до детінізації економіки та буде суттєвим кроком уперед у диджиталізації податків. У тому спецрежимі не потрібно буде реєструвати ФОПів, наймати бухгалтерів, подавати звітність».
Відповідно до пояснювальної записки метою цього законопроєкту є створення умов для отримання додаткового, нерегулярного або незначного доходу без реєстрації фізичною особою — підприємцем під час провадження окремих видів діяльності (у сфері надання послуг) шляхом запровадження спеціального режиму для сплати податку на доходи такими фізичними особами.
Зі змісту проєкту Закону України № 10166 випливає, що його положення стосуватимуться фізичних осіб, які не вважаються самозайнятими й отримують доходи від ведення окремих видів діяльності.
Для застосування спеціального режиму оподаткування доходів фізичній особі необхідно подати відповідну заяву до контролювального органу за своєю податковою адресою засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
Форма заяви, порядок її подання та розгляду контролювальним органом встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відомості про таких фізичних осіб підлягають внесенню до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків.
Фізичним особам, які застосовуватимуть спеціальний режим оподаткування доходів від провадження окремих видів діяльності, розрахунки необхідно здійснювати виключно за допомогою реєстратора розрахункових операцій та/або програмного реєстратора розрахункових операцій незалежно від способу розрахунків, відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», за винятком розрахунків за послуги, що надаються з використанням цифрових платформ. Реєстратори розрахункових операцій не використовуються фізичними особами, які застосовують спеціальний режим оподаткування доходів, за умови, що такі особи провадять свою діяльність виключно через оператора цифрових платформ та повідомили його про застосування спеціального режиму оподаткування доходів.
(1) дохід, отриманий у грошовій формі (готівковій та/або безготівковій) від виконання робіт, надання послуг у межах видів діяльності, наведених вище;
(2) дохід, отриманий фізичною особою за даними оператора цифрової платформи.
Сума доходу визначається за вирахуванням винагороди (комісії) оператора цифрової платформи за надані послуги доступу до цифрової платформи.
Датою отримання доходу є дата, вказана в розрахунковому документі, створеному в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) та зареєстрованому у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій чи програмним реєстратором розрахункових операцій, або дата фактичного отримання коштів платником податків, який провадить окремі види діяльності.
Отримані фізичними особами доходи від ведення згаданих видів діяльності оподатковуються та не включаються до складу загального оподатковуваного доходу фізичної особи за умови дотримання фізичною особою вимог щодо доходу фізичної особи. Водночас доходи, отримані від податкових агентів (крім операторів цифрових платформ, внесених до Реєстру операторів цифрових платформ), та доходи, отримані з порушенням правил розрахунків, включаються виключно до загального оподатковуваного доходу, а їх оподаткування не визначається цією нормою. До складу доходу, визначеного відповідною статтею, не включаються суми коштів (аванс, передоплата), що повертаються замовнику робіт/послуг.
Банк зобов’язаний надіслати повідомлення про відкриття або закриття спеціального рахунку фізичною особою, яка застосовує спеціальний режим оподаткування доходів, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в день відкриття або закриття рахунку в порядку, передбаченому статтею 69 Податкового кодексу.
Для фізичної особи, яка застосовує спеціальний режим оподаткування, податкове зобов’язання визначається контролювальним органом протягом десяти робочих днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку надання оператором цифрових платформ інформації за календарний квартал, шляхом надіслання податкового повідомлення-рішення цій особі, а також копії такого повідомлення-рішення — банку, в якому особі відкрито спеціальний рахунок. Для визначення податкового зобов’язання використовуються дані зареєстрованих реєстраторів розрахункових операцій та/або операторів цифрових платформ, отримані протягом звітного (податкового) періоду. Фізична особа зобов’язана забезпечити наявність та/або перерахувати на спеціальний рахунок суму коштів, достатню для своєчасного перерахування банком суми узгодженого податкового зобов’язання протягом десяти календарних днів із моменту отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадку його оскарження.
Якщо банк не може сплатити (перерахувати) до бюджету грошове зобов’язання відповідно до податкового повідомлення-рішення у зв’язку з відсутністю/недостатністю коштів на спеціальному рахунку та за відсутності факту його оскарження, банк повідомляє контролювальному органу про неможливість перерахування суми узгодженого податкового зобов’язання, тож воно стає податковим боргом платника податків.
Для припинення застосування спеціального режиму оподаткування доходів у добровільному порядку фізична особа не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку нового календарного кварталу подає до контролювального органу за своєю податковою адресою засобами електронного зв’язку заяву в електронній формі з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Водночас припинення застосування спеціального режиму оподаткування доходів не є підставою для припинення податкового обов’язку платника щодо виконання своїх податкових/грошових зобов’язань стосовно сплати податку, який виник під час перебування на спеціальному режимі оподаткування доходів. Стягнення податкового боргу щодо таких сум здійснюється в загальному порядку.
Проєктом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження спеціального режиму оподаткування доходів, отриманих фізичними особами від здійснення окремих видів діяльності» передбачено, що цей закон набирає чинності з 1 січня 2024 року.
Автори законопроєкту зазначають, що документ відповідає законодавству Європейського Союзу, задовольняючи вимоги Директиви про адміністративне співробітництво (DAC7) щодо автоматичного обміну інформацією операторів цифрових платформ.
З огляду на викладене можна зробити висновок, що в разі ухвалення Верховною Радою України законопроєкту № 10166 перевагами для держави стане додаткове надходження коштів до бюджету, створення можливості просто сплачувати податки для більш ніж 500 тисяч самозайнятих осіб, визначення зрозумілих умов діяльності операторів цифрових платформ.
Водночас перевагами для фізичних осіб, які застосовуватимуть спеціальний режим оподаткування доходів від провадження окремих видів діяльності, стане спрощення та автоматизація обліку, низький податок (6%).
Як насправді запрацює цей закон у разі його ухвалення та скільки фізичних осіб у добровільному порядку виявлять бажання подати до контролювального органу відповідну заяву для застосування щодо них спеціального режиму оподаткування доходів, перейти на нову систему, оскільки такий перехід, як зазначають автори законопроєкту, буде добровільним, стане відомо зовсім скоро.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…