Анна Франкова, адвокат |
«Зміни — закон життя.
І ті, хто дивиться тільки
в минуле чи лише на сьогодення,
безперечно — пропустять майбутнє»
(Джон Ф. Кеннеді)
Виборюючи своє право за незалежність, Україна взяла курс на євроінтеграцію та впровадження європейських стандартів та цінностей, що поділяють держави – члени Європейського Союзу (ЄС). Україна в цьому напрямі здійснює імплементацію міжнародних норм для узгодження норм національного законодавства України.
Новелою обліку в операціях із виконання робіт (надання послуг) має стати впровадження рахунків-фактур,к самостійного документа первинного обліку та відмова від акта виконаних робіт (надання послуг) як такого, що створює перепони, бар’єри в оперативності проведення обліку відповідної господарської операції. В цьому питанні окремої уваги заслуговує проєкт Закону України від 13.10.2022 № 8125 «Про використання рахунків-фактур в операціях з виконання робіт (надання послуг)», що зареєстрований у Верховній Раді Україні (проект Закону України № 8125).
Проєкт Закону України № 8125 передусім покликаний спростити вимоги до оформлення первинного документа та наблизити бухгалтерський облік до європейських стандартів. Підписання актів виконаних робіт (надання послуг) зазвичай створює незручності у взаємодії із іноземними контрагентами, в країнах резидентства яких відсутнє поняття «акт виконаних робіт (надання послуг)». Цілком звичною є європейська практика надсилання інвойсу стороною зовнішньоекономічного договору, який у нас прийнято називати рахунком-фактурою.
Закріпленню за рахунком-фактурою статусу документа, що підтверджує факт виконання робіт (надання послуг), має передувати низка суттєвих змін у положеннях Податкового кодексу України (ПК України), Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, зміна правової позиції податкових органів та суду тощо.
Застосування рахунка-фактури як уніфікованого одностороннього документа для підтвердження виконання робіт (надання послуг) є вимогою сучасного ведення зовнішньоекономічної діяльності. Прийняття, впровадження в ЄС положень Директиви 2014/55/ЄC Європейських парламенту та ради від 16 квітня 2014 р. «Щодо електронного виставлення рахунків за державні закупівлі» (Директива 2014/55/ЄC) стало початком розробки системи електронного виставлення рахунків-фактур. Головна мета Директиви 2014/55/ЄC — це уніфікація національних стандартів держав – членів ЄС задля спрощення ведення обігу рахунків-фактур.
Відповідно до п. 1 постанови Верховної Ради України «Про деякі заходи щодо виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції» від 27.07.2022 № 2483-IX (набула чинності 03.08.2022) зазначається, що «адаптація законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), забезпечення відповідності актів Верховної Ради України зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, праву Європейського Союзу (acquis ЄС) є одним з головних завдань Верховної Ради України, що реалізується спільно з Кабінетом Міністрів України, який є основним суб’єктом ініціювання відповідних законопроектів, шляхом забезпечення узгодження підготовки, включення до порядку денного Верховної Ради України, розгляду та остаточного прийняття законопроектів, спрямованих на адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), виконання міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції».
Отже, імплементація положень Директиви 2014/55/ЄC в національне законодавство України є питанням часу та вимогами європейських стандартів ведення бухгалтерського обліку, що мають за мету подолати бюрократичні перепони та спростити порядок ведення бізнесу.
Так, наприклад, із 01.01.2024 в Республіці Польщі запроваджується обов’язкове електронне виставлення рахунків та починає роботу система KSeF, що являє собою національну систему електронних рахунків-фактур із платформою для виставлення та отримання рахунків-фактур в електронному вигляді. Недотримання вимог щодо електронного рахунку-фактури буде вести до відповідальності у вигляді штрафу.
Аналогічно й у Французькій Республіці запроваджується перехідний період, зокрема для B2B, з 2024 до 2026 року задля впровадження вимог Директиви 2014/55/ЄC, хоча електронний рахунок-фактура діє у Французькій Республіці з 90-х років ХХ століття.
У Федеративній Республіці Німеччині діють електронні платформи для складання та відправки контрагенту рахунків-фактури. Зокрема, такий рахунок-фактура має містити щонайменше таку основну інформацію: (1) дата видачі; (2) унікальний порядковий номер; (3) ІПН постачальника; (4) повна адреса постачальника та замовника; (5) повний опис товарів або послуг, що надаються; (6) детальна інформація про кількість товарів, якщо застосовується; (7) дата поставки, якщо вона відрізняється від дати виставлення рахунку-фактури; (8) чиста оподатковувана вартість постачання; (9) ставка ПДВ та сума ПДВ; (10) деталі для підтвердження нульової ставки ПДВ; (11) загальна вартість рахунку-фактури.
Директива 2014/55/ЄC надає таке визначення: «електронний рахунок означає рахунок, який був виставлений, переданий та отриманий у структурованому електронному форматі, що дозволяє його автоматичну та електронну обробку» (п. 1 ст. 2).
Впровадження в Україні електронного рахунка-фактури є цілеспрямованим кроком до диджиталізації у сфері бухгалтерського та податкового обліку з огляду на положення Цивільного кодексу України (ЦК України), Закону України «Про електронні довірчі послуги», Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», Закону України «Про електронну комерцію», що містять законодавчо закріплені норми щодо юридичної сили, форми електронного документа. Отже, в Україні є правове підґрунтя для впровадження в обігу рахунка-фактури в електронній формі.
Тому проєкт Закону України № 8125 є на часі та є надзвичайно актуальним для бізнес-спільноти, що має тісні ділові зв’язки із суб’єктами господарювання з держав – членів ЄС. До обговорення проєкту Закону України № 8125 мають бути залучені бізнес-організації (Американська торговельна палата України, ЕВА, УСПП та інші професійні організації) задля спільної розробки механізму практичної реалізації нововведень у бухгалтерському обліку.
Проєкт Закону України № 8125 покликаний покращити інвестиційний клімат і впровадити європейські стандарти в Україні, позбутися формалізму, бюрократичних перешкод і запровадити правовий механізм ведення бухгалтерського та податкового документообігу в електронному форматі, позбутися застарілої паперової форми та сприяти диджиталізації обліку.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…