ВІДПРАВНОЮ ТОЧКОЮ РЕАНІМУВАННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ПОВИННО СТАТИ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНОПРОЄКТУ № 3711 — PRAVO.UA ВІДПРАВНОЮ ТОЧКОЮ РЕАНІМУВАННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ПОВИННО СТАТИ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНОПРОЄКТУ № 3711 — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Блог » ВІДПРАВНОЮ ТОЧКОЮ РЕАНІМУВАННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ПОВИННО СТАТИ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНОПРОЄКТУ № 3711

ВІДПРАВНОЮ ТОЧКОЮ РЕАНІМУВАННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ПОВИННО СТАТИ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНОПРОЄКТУ № 3711

  • 16.11.2020 12:47
Рубрика Блог
Володимир Мацко, адвокат, координатор UNBA Next Gen в м. Одесі

ВОЛОДИМИР МАЦКО, адвокат, координатор UNBA Next Gen в м. Одесі

 

КОЛИ РОЗПОЧАТА СУДОВА РЕФОРМА ЗАВЕРШИТЬСЯ

Кадровий голод у судах – топновина майже всіх офіційних ЗМІ.

Судова гілка влади починаючи з 2016 року постійно перебуває під натиском реформ і так званого оновлення системи, що стало майже руйнівним для системи правосуддя, особливо це помітно в судах першої та апеляційної інстанцій.

Однак відсутність ефективної політики щодо завершення реформування судової системи зачіпає інші суспільні інститути, серед яких інститут адвокатури.

ГЕНЕЗИС РЕФОРМИ

Першим суттєвим кроком реформування судової системи, що фактично призвів до негативних наслідків, стала наявність окремих положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів», які суперечать Основному Закону – Конституції України.

Багато правників під час прийняття відповідних змін до профільного закону, який визначає правові підстави функціонування судової системи, наголошували, що законодавець, приймаючи зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», закладає підґрунтя для величезної кількості судових спорів. Оскільки головні зміни та ідеї закону не узгоджувалися з положенням Конституції України, серед яких: суперечлива ліквідація Верховного Суду України, змінення кількісного складу Верховного Суду та розмірів винагороди суддів цього суду, статусу й організації діяльності органів суддівського врядування – Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, діяльності Комісії з питань доброчесності та етики.

НЕВІДКЛАДНИЙ ЗАКОНОПРОЄКТ ЗНОВУ ВІДКЛАЛИ

Головною метою законопроєкту №3711 було, з одного боку, узгодження законодавства з рішеннями Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020 та від 11 березня 2020 року № 4-р/2020, з іншого – вдосконалення процедури формування та діяльності органів суддівського врядування.

Вказаний законопроєкт визначено Президентом як невідкладний, який відповідно до ст. 101 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» включається до порядку денного найближчого пленарного засідання та розглядається позачергово. Однак починаючи з 22 червня 2020 року він постійно мігрує між комітетами з позначкою «Передано на доопрацювання».

Законодавець повинен зрозуміти нині всю відповідальність. Кожен день зволікання лише посилює кризу судової системи.

За таких умов у державі не може гарантуватися конвенційне право доступу до справедливого та своєчасного суду. Нині захисники констатують, що в деяких судах справи переносяться на декілька місяців, оскільки суди перевантажені кількістю справ на одного суддю.

ПОЧАТОК ОНОВЛЕННЯ СУДОВОЇ СИСТЕМИ

Уже зрозуміло, що судова система потребує законодавчого вдосконалення, і першим етапом такого процесу може стати законопроєкт № 3711.

Вказаний законопроєкт перш за все направлений на відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка зможе в найближчому майбутньому подолати доволі складну ситуацію суддівського кадрового забезпечення.

8–9 жовтня 2020 року в Парижі Венеційською комісією було затверджено висновок щодо законопроєкту №3711, який загалом було оцінено позитивно з деякими уточненнями. Також у висновку було приділено увагу питанню кількісного складу Верховного Суду та скороченню з 200 суддів до 100. Венеційська комісія наголосила, що незважаючи на будь-які реорганізаційні рішення ключовим є дотримання основних принципів незмінюваності суддів.

Було запропоновано механізм тимчасового залучення міжнародних експертів для відбору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Однак, на мою думку, в цьому питанні потрібно дотримуватися міжнародної незалежності.

Сьогодні ми маємо достатню кількість соціальних інститутів і високопрофесійних фахівців у галузі права, які здатні не тільки взяти участь у запуску роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, а також розпочати вдосконалення законодавства в галузі судової системи.

Саме з цією метою необхідне законодавче врегулювання процедури добору членів відповідних рад доброчесності, які матимуть на меті вдосконалення судової системи, а не її блокування.

ВЕЛИКА СУДОВА РЕФОРМА

Судову реформу може бути реалізовано виключно шляхом створення робочої групи, що складатиметься із суддів усіх інстанцій, адвокатів та фахівців у галузі права, але відправною точкою повинно стати якнайшвидше прийняття цього законопроєкту та початок реанімування судової системи України.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA