3 лютого в присутності Президента України Володимира Зеленського та Президента Турецької Республіки Реджепа Таїпа Ердогана було укладено Угоду про вільну торгівлю між Україною й Туреччиною (далі – Угода). Проєкт Угоди КМУ затвердив ще 2 лютого. Документ набуває чинності після ратифікації в перший день другого місяця після повідомлення сторін про завершення внутрішньодержавних процедур.
Олена Омельченко, партнер юридичної фірми «Ілляшев та Партнери», керівник практики з міжнародної торгівлі, адвокат, к.ю.н, проаналізувала основні положення, передбачені угодою:
Також експерт додає, що, безперечно, основа угоди – це поглиблена торгівля товарами. Кожна сторона має свій тарифний графік. Зниження тарифного захисту відбуватиметься поступово:
Оскільки база для переговорів сторін значно відрізнялася (середня ставка ввізного мита Туреччини – 28,9%, а України – 5%), то, відповідно, угода має певну асиметрію в тарифному захисті на користь Туреччини.
Олена Омельченко звертає увагу на такі особливості цієї Угоди:
Підсумовуючи вже сказане, Олена Омельченко зазначає: «Угода надасть додаткові можливості для великих українських експортерів, однак суттєво нашкодить українським виробникам, які переважно продають свою продукцію на внутрішньому ринку, особливо малому бізнесу. Водночас для українських виробників залишилась можливість захисту внутрішнього ринку шляхом застосування антидемпінгових, компенсаційних та спеціальних заходів відповідно до вимог СОТ.
Приклад із практики: Україна зобов’язалася скасувати 10-відсоткове імпортне мито щодо турецького цементу, однак антидемпінгове мито на рівні 32,64%–50,54% залишиться в дії. Безперечно, вчасне застосування антидемпінгових заходів щодо цементу служитиме збереженню галузі в Україні».
Варто зазначити, що уряд позитивно оцінює перспективи цієї угоди для українського бізнесу.
«У результаті тривалих перемовин було досягнуто домовленості, що Туреччина скасовує ввізні мита для більш ніж 95% товарів (понад 10 тис. позицій), водночас Україна запропонувала не менші поступки – більш ніж 99% товарів», – підкреслює Єлизавета Герасимчук, юристка Asters.
За словами експертки, важливим залишається те, чи стосується лібералізація пріоритетних для України позицій: «Основний український експорт у Туреччину стосується металів та зернових. У частині металургії деяка лібералізація передбачена, хоч і незначна. Загалом досягнуто певного компромісу: Туреччина залишає імпортні мита на металургійну продукцію, а Україна зберігає експортне мито на металобрухт. Іншу важливу статтю експорту – зернові – з-під дії Угоди переважно виключено. Тобто скасування мит на українську продукцію не буде. Але для пшеничного борошна та круп, окрім пшеничної та кукурудзяної, Туреччина погодилася надати безмитну тарифну квоту на рівні 1 тис. тонн на рік. Але це навряд можна назвати приємним «бонусом».
Єлизавета Герасимчук також наголошує на тому, що рівень лібералізації відрізняється залежно від груп товарів. Наприклад, для більшості кодів текстилю (групи 50–60, за винятком деяких видів килимів) Україна зобов’язалася обнулити мита одразу після набрання чинності Угодою. Це дає змогу говорити про надання доступу українській легкій промисловості до турецької сировини. Що ж стосується імпорту турецького одягу, то лібералізація буде поступовою – від 3 до 5 років перехідного періоду. Для турецьких вин, наприклад, імпортне мито буде знижуватися протягом 8 років, у випадку з цементом – протягом 6 років.
«За підрахунками експертів, Туреччина загалом погодилася знизити ставки мита до 10%, Україна ж зменшила аналогічні мита до 0,5%. Водночас зрештою розстановка сил видається не на користь України. Для порівняння, внаслідок підписання Угоди з ЄС, за розрахунками Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, середня ставка мита для українських товарів зменшилася з 4,9% до 0,5%, середньозважена – з 5,0% до 2,6%», – додає Єлизавета Герасимчук
Анжела Махінова, партнер практики міжнародної торгівлі Sayenko Kharenko, звертає увагу на те, що відкриття ринків не таке вже й симетричне.
Щодо аграрного сектору (товарні групи 1–24) експерт зауважує, що:
Ще один цікавий момент: Україна встановила тарифну квоту в розмірі 50 000 тонн для експорту насіння соняшника (товарна позиція – 120600). Протягом січня – листопада 2021 року навіть з експортним митом Україна всього експортувала насіння соняшника в обсязі 52781 тонн, а до Туреччини – 32948 тонн. Тобто з високою ймовірністю можна говорити про те, що експорт насіння соняшника може зрости майже вдвічі. Під час перемовин із Туреччиною виробники соняшникової олії просто благали уряд не скасовувати експортне мито, побоюючись, що вся переробка насіння соняшника «переїде» до Туреччини.
Також Анжела Махінова пропонує звернути увагу на металургійну продукцію (групи 72–73):
У цілому пройшло ще замало часу, щоб давати прогнози та оцінки. На переконання Олени Омельченко, партнера юридичної фірми «Ілляшев та Партнери», переваги та недоліки від дії такої угоди сторони зможуть повноцінно оцінити не раніше ніж за 5 років. Очікується, що угода набуде чинності в 2022 році, тому бізнес має готуватися до змін у правилах торгівлі вже сьогодні.
Анжела Махінова, партнер практики міжнародної торгівлі Sayenko Kharenko, спонукає бізнес уже зараз проаналізувати Угоду, зрозуміти, які ризики вона нестиме для тих чи інших сфер, і далі думати, що з цим робити.
Не треба забувати, що Угода ще має бути ратифікована у Верховній Раді. Якщо не вдасться нічого зробити на цьому етапі, доведеться застосовувати загальні винятки для призупинення окремих зобов’язань або захищати внутрішній ринок від турецького ринку антидемпінговими, компенсаційними та спеціальними заходами
З іншого боку, висловилась Єлизавета Герасимчук, юристка Asters:
“Показовим є той факт, що торговельний баланс із Туреччиною був позитивним для України навіть до підписання Угоди. Так, за даними Державної митної служби України, у 2021 році товарообіг між Україною та Туреччиною зріс до 7,38 млрд дол. США.
Таким чином, питання щодо того, чи можна очікувати щораз більшого неконтрольованого імпорту з Туреччини і погіршення торговельного сальдо України, залишається відкритим. Утім, для таких випадків Україна залишає за собою право застосовувати заходи торговельного захисту (антидемпінгові, антисубсидиційні та захисні). Угода передбачає ще один запобіжник – двосторонні захисні заходи, що дають змогу тимчасово застосувати “початкові” ставки мита в разі раптового зростання імпорту з Туреччини.
Також сторони в документі погодили, що обмеження на торгівлю можуть бути прийняті або збережені також у разі серйозної загрози платіжному балансу та зовнішніх фінансових труднощів сторони.
Не оминула Угода і сферу послуг, електронної комерції та спрощення адміністративних формальностей під час імпорту товарів. Окрему главу присвячено процедурі вирішення спорів, виключено право сторін на паралельні процеси в рамках Угоди про ЗВТ та СОТ”.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…