У пріоритеті забезпечення житлом внутрішніх переселенців — аналіз 7ААС — PRAVO.UA У пріоритеті забезпечення житлом внутрішніх переселенців — аналіз 7ААС — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » У пріоритеті забезпечення житлом внутрішніх переселенців — аналіз 7ААС

У пріоритеті забезпечення житлом внутрішніх переселенців — аналіз 7ААС

  • 06.06.2022 11:57

Три місяці війни змінили наше життя у всіх сферах та напрямах. Буденними для нас стали міжнародно-правові терміни, такі як злочини проти миру, воєнні злочини. На власному досвіді ми відчуваємо та долаємо наслідки порушення законів і звичаїв війни до яких, зокрема, можемо віднести пограбування державної чи приватної власності, невиправдане військовою необхідністю знищення міст чи сіл, розорення, інші злочини.

З інформаційних джерел відомі прямі втрати від пошкодження фізичної інфраструктури, які станом на 19 травня сягнули $97,4 млрд. З цієї суми 35% припадає на руйнування житлових будинків, 32% — автомобільних доріг, 11% — активів підприємств, 7% — цивільних аеропортів.

Цифри втрат, на жаль, зростають щодня. З метою вирішення питання пошкодження та знищення майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією, надання житла для внутрішньо переміщених осіб, відновлення населених пунктів в Україні прийнято низку нормативно-правових актів.  Серед таких і Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності». 12 травня 2022 року закон прийнято Верховною Радою України та на наступний день скеровано на підпис Президенту.

Цим НПА запроваджено новий спеціальний вид містобудівної програми комплексного відновлення населеного пункту (території), яка має визначити основні просторові та соціально-економічні заходи для розміщення, будівництва будівель та споруд, призначених для життєдіяльності осіб, які втратили житло в результаті бойових дій, терористичних актів, диверсій, надзвичайних ситуацій тощо.

Відповідно до передбаченої у законі норми (ст. 15-1) програма комплексного відновлення населених пунктів повинна розроблятися за рішенням виконавчого органу сільської, селищної міської ради.

Така програма включатиме обов’язкові розділи, зокрема:

  • загальний опис населеного пункту;
  • інформацію про необхідність підготовки територій та шкоду, заподіяну бойовими діями, за окремими об’єктами;
  • загальні підходи до комплексного відновлення населених пунктів;
  • інформацію про технічні можливості;
  • економічну доцільність відновлення пошкоджених об’єктів шляхом виконання робіт із реконструкції;
  • інформацію щодо необхідних заходів інженерної підготовки та захисту території;
  • пропозиції щодо доцільності зміни функціонального призначення території;
  • пропозиції щодо доцільності перенесення об’єктів виробничої сфери;
  • попередній фінансово-економічний розрахунок заходів комплексного відновлення території та пропозиції до джерел фінансування.

План комплексного відновлення населеного пункту затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою протягом 30 календарних днів із дня його внесення. Своєю чергою, положення плану відновлення враховується під час розробки та внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно до Прикінцевих положень закону передбачено, що протягом одного року після закінчення такого періоду розміщення тимчасових споруд, їх комплексів, призначених для життєзабезпечення осіб, які втратили житло внаслідок обставин, зумовлених дією воєнного або надзвичайного стану, допускається на земельних ділянках будь-якої категорії, крім земель природно-заповідного фонду, земель історико-культурного призначення, без змінення їх цільового призначення.

Розміщення тимчасових споруд для життєдіяльності населення здійснюється на підставі затвердженої схеми розміщення тимчасових споруд, яка не підлягає експертизі. Водночас кошторис обов’язково розробляється лише в разі розміщення тимчасових споруд за державний або місцевий бюджет.

Показово те, що тимчасові споруди для життєдіяльності населення, їх комплекси не є об’єктами будівництва в розумінні цього закону та об’єктами нерухомості в розумінні ЦК України.

Крім того, статтю 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» запропоновано викласти у новій редакції, передбачивши необхідність переміщення (евакуації) виробничих потужностей підприємств будь-якої форми власності.

У цьому напрямі передбачено, що переміщення (евакуація) виробничих потужностей підприємств будь-якої форми власності із зони бойових дій відбувається згідно з прийняттям спільного рішення обласних державних адміністрацій територій, з яких переміщується, та територій, до яких переміщується виробництво. Крім того, визначається перелік осіб, яким надається право на одержання в оренду без проведення земельних торгів земельної ділянки державної, комунальної власності, необхідної для розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених із зон бойових дій, перелік підприємств, переміщених із зони бойових дій.

Також постановою КМУ від 26 березня 2022 року № 380 затверджено Порядок подання інформаційного повідомлення про пошкодження та знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф. Цим порядком передбачено, що власники пошкодженого або знищеного майна самостійно або через засоби Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, через використання мобільного додатка “Дія”, через центр надання адміністративних послуг або нотаріуса подають повідомлення про таке. Водночас адміністратор центру надання адміністративних послуг у день звернення особи вносить цю інформацію до “Дії”.

Крім цього, постановою КМУ від 29 квітня 2022 № 495 затверджено Порядок формування фондів житла, призначених для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб. Джерелами фінансування формування фонду можуть бути кошти державних, місцевих бюджетів, міжнародних донорів, добровільні внески фізичних і юридичних осіб, інші джерела, не заборонені законодавством.

Необхідно зазначити, що пріоритетність надання внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень із фонду визначається за кількістю балів, що набере внутрішньо переміщена особа/сім’я за системою нарахування балів, передбаченою п. 20 цього порядку. Житлові приміщення з фонду безоплатного надання внутрішньо переміщеним особам надаються строком на 1 рік із можливістю продовжити такий строк у разі відсутності змін у їхньому статусі або якщо вони отримали інше місце проживання.

Цією самою постановою затверджено Порядок викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб і Порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на викуп, будівництво житла з метою передання для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.

Оскільки група владних функцій, що забезпечує регулювання містобудівної діяльності та землекористування, досягнення раціональної організації території, входить до питань здійснення публічно-владних управлінських функцій, то і спори, які можуть виникати щодо цієї діяльності та землекористування, будуть розглядатися адміністративними судами.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA