Друга сесія конференції «БІЗНЕС VS САНКЦІЇ» була присвячена санкційному комплаєнсу, модератором сесії стала Олена СУКМАНОВА, партнер Sayenko Kharenko.
Учасники сесії:
Іван БІЛАНЮК, голова практики міжнародних спорів та практики міжнародної торгівлі, партнер Dinsmore & Shohl LLP (Вашингтон, США), розповів про американські перспективи санкційного комплаєнсу.
Насамперед спікер назвав основні державні органи США, які наглядають за виконанням санкцій та експортним контролем:
Мінфін США, Міністерство торгівлі, Держдепартамент, Управління контролю за іноземними активами, Бюро промисловості та безпеки, Директорат контролю за торгівлею оборонних товарів тощо.
Як зазначив пан Біланюк, мета діяльності державних органів – створити атмосферу співпраці з бізнес-сектором. Засоби для цього – комунікації та публікація документів із рекомендаціями, а також – політика стимулювання бізнесу до співпраці (добровільне саморозкриття порушень та нова опція – повідомлення про порушення інших осіб).
Також спікер відзначив “охолоджувальний ефект”, коли після звірств у Бучі та звільнення Херсону американські компанії самостійно зменшують співпрацю з бізнесом із росії, не маючи бажання мати з нею щось спільне. До того ж витрати на комплаєнс також здійснюють охолоджувальний вплив на співпрацю з російським бізнесом, зауважує Іван Біланюк.
За його словами, рекомендації щодо комплаєнсу від Мін’юсту США (оновлені в березні 2023 року) допомагають прокурорам та дають уявлення про те, як компанії повинні оцінювати свою систему комплаєнсу, визначають три фундаментальні питання:
Рекомендації від OFAC були опубліковані у травні 2019 року під назвою «Рамка дотримання зобов’язань щодо комплаєнсу». Цей документ описує основні елементи ефективної системи комплаєнсу:
Також пан Біланюк назвав 10 основних причин порушень у цій сфері:
Олена ПОЛЯНЧУК, заступник голови правління, начальник юридичного департаменту АТ «УкрСиббанк», член ради НАБУ, зупинилась на головних змінах у банківській сфері за ці півтора року. Вона зауважила, що основний закон про санкції, який діє з 2014 року, помітно оновився останнім часом.
Санкції Україна імплементує дуже широко: є індивідуальні санкції проти фізичних та юридичних осіб, секторальні санкції проти країн та проти певних секторів.
За словами пані Олени, момент імплементації санкцій болючий в будь-який банківській установі. Також вона звернула увагу на такий робочий момент: санкційні списки публікуються у форматі pdf або doc, і перша проблема – це занести цю інформацію в системи банку, для цього потрібен інший формат (одні банки вносять вручну, інші винайшли певні механізми). Але головне – це час.
Санкції запроваджуються одразу, а фінансова установа потребує часу на зазначені вище дії, наголошує пані Полянчук.
Пані спікерка навела приклад інших країн, коли на запровадження санкції дається 2 дні, і якщо банківська установа провела трансакції в цей час, це не вважається порушенням і може бути пояснено банком.
Говорячи про перспективи, представниця банківської системи зауважила, що в липні були прийняті зміни до законодавства про санкції та протягом 6 місяців має бути зроблений відкритий публічний державний реєстр санкцій, де буде зібрана вся інформація. Звісно, потрібен буде час, щоб навчитись працювати з таким реєстром.
“Від середини 2022 року ми почали відстежувати кейси, які відбуваються в санкційному полі проти рф, білорусі та інших санкційних країн в юридичній площині, судовій та регулятивній. Ми розбираємо кожен кейс, аргументи сторін, розвиток, вплив, фінал. З огляду на цей досвід важливо в нашій країні також ініціювати дослідження best practice. Щоб розуміти, що робити, щоб не допустити повторно певного порушення”, – наголосила пані Олена. Також вона зауважила, що нині є великий перелік індикаторів сумнівності, але вони виписані нечітко, через це важко зробити автоматизацію цього переліку.
Про систему санкційного моніторингу в компанії та санкційний комплаєнс контрагентів докладно розповів Станіслав КОВАЛЕНКО, директор із комплаєнсу та захисту даних авіакомпанії «МАУ». Починаючи свою доповідь, пан Станіслав надав перелік ресурсів, українських і міжнародних, за допомогою яких можна відстежувати санкційні зв’язки. Проте, на його думку, все одно в певних моментах потрібно передивлятись окремо зв’язки з підсанкційними особами через відкриті реєстри. Це дуже працезатратна робота, проте вкрай важлива.
Критерії, за якими визначають, чи співпрацювати з компанією, дуже важливі, наголошує пан доповідач і наводить два підходи: формальний та розширений. Перший підхід ґрунтується на наявності/відсутності в санкційних списках. А інший передбачає розширені критерії та виключає співпрацю з контрагентами, які співпрацюють із пов’язаним з рф бізнесом. Для цього випадку пан Станіслав радить звернути увагу на постанову КМУ № 187 від 3 березня 2022 року – там встановлені деякі критерії, які можна застосувати як тригери. Наприклад, ви не можете виконувати зобов’язання перед українською юрособою, якщо вона є кредитором, а її бенефіціаром є рф на 10 і більше відсотків.
Ще питання для роздумів ставить Станіслав Коваленко: чи можемо ми співпрацювати з компанією, де бенефіціаром на 20% є колишній громадянин рф? Не секрет, що зараз вони почали активно змінювати громадянство.
“Такі критерії потрібно проговорювати з керівництвом, бо є бізнеси, де важко навіть знайти альтернативу”, – зазначає пан доповідач.
До того ж додатково радимо подивитись трансляцію, де пан Станіслав відповідає на запитання щодо можливого перевезення громадян рф та санкційних осіб.
Доповідь про санкційні та інші комплаєнс-ризики сучасного українського бізнесу зробила Ангеліна ЧАЧУНА, комплаєнс-офіцер ТОВ «Метінвест Холдинг», яка передусім дала такі рекомендації бізнесу:
“В один момент ми заблокували 4,5 тис. контрагентів”, – наголосила пані Чачуна.
Говорячи про заборону бізнес-операцій з рф/рб, пані спікерка зазначила, що “Метінвест” відмовився від:
покупців:
постачальників:
Натомість компанія зосередились на пошуку:
За інформацією пані Ангеліни, “Метінвест” з обережністю ставиться до покупців та постачальників:
– які мають бізнес в рф/рб;
– які мають партнерів/проєкти в рф/рб;
– з країн СНД (оскільки більшість із них має бізнес в рф та/або логістику через рф);
– які включені до переліку спонсорів війни (НАЗК).
На тимчасово окупованих росією територіях України можна назвати ризикованих контрагентів, які:
Можливі наслідки:
На завершення доповіді пані спікерка повторила слова, з яких почала розповідь, але вони мають значення для всього бізнесу в Україні:
“Війна закінчиться, буде перемога і буде очевидно, хто і яким чином проходив проміж цих сірих крапельок”.
Юлія СУХА, адвокат, доцент кафедри інтелектуальної власності, інформаційного та корпоративного права Львівського національного університету ім. Івана Франка, розповіла про превентивні заходи з мінімізації санкційних ризиків. Насамперед пані спікерка звернула увагу на наявні механізми перевірки зв’язків санкційних осіб.
Але головним у доповіді став пошук відповіді на запитання: чи можливе корпоративне структурування зараз як засіб мінімізації корпоративних ризиків?
За словами пані Юлії, досить багато випадків, коли укладались договори купівлі-продажу корпоративних прав до 3 березня 2022 року, таким чином виводились російські бенефіціари.
Постановою КМУ № 187 від 3 березня 2022 року було заборонено відчуження корпоративних прав на користь осіб, пов’язаних з рф.
Додатково пані спікерка звернула увагу на нюанс ч. 13 ст. 36 Закону України «Про ринки капіталів та організовані товарні ринки», де зазначається таке:
правочини щодо фінансових інструментів, вчинені за участю, від імені та/або на користь осіб, до яких застосовано санкції відповідно до Закону України «Про санкції», а також правочини щодо цінних паперів, емітентами яких є такі особи, є нікчемними.
Юлія Суха навела показовий приклад із судової практики (справа № 991/6606/22, постанова Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду):
“76. Правочини щодо фінансових інструментів, вчинені за участю, від імені та/або на користь осіб, до яких застосовано санкції відповідно до Закону про санкції, а також правочини щодо цінних паперів, емітентами яких є такі особи, є нікчемними (абзац 2 частини 13 статті 36 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» в редакції станом на 05.08.2021 [наступна редакція від 13.04.2022]).
80. <…> Рішенням РНБО від 18.06.2021 (введеним в дію Указом Президента України від 24.06.2021 No 266/2021) санкцію у вигляді блокування активів застосовано, у тому числі, до: (1) ОСОБА_2 , (2) компанії Лімпієза Лімітед, (3) Корпорації Авісма (позиція 535 Додатку No 1, позиції 526 та 530 Додатку No 2 до рішення РНБО).
82. При цьому у правочині корпорація “Авісма” відігравала роль продавця акцій, емітентом яких була компанія “Лімпієза Лімітед”.
83. Таким чином, станом на дату укладення правочину, з огляду на його сторони та предмет, а саме відчуження підсанкційною особою (корпорація “Авісма”) акцій емітента цінних паперів (компанії “Лімпієза Лімітед”), який також є підсанкційною особою, цей правочин є нікчемним в силу прямої вказівки на це в законі”.
З цього пані доповідачка робить висновок, що:
1) суд під час вирішення цієї справи не може вважати правочин таким, що породжує будь-які правові наслідки;
2) держава Україна не надає такому правочину правового захисту.
Відповідаючи на запитання, поставлене на початку доповіді, пані Юлія Суха підсумовує, що корпоративне структурування може застосовуватись, але необхідно враховувати всі нюанси.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…