Мільйони українців виїхали за кордон у пошуках притулку від війни. Першими наших громадян зустріли країни, які мають спільний сухопутний кордон, а далі українці розселилися країнами Європи. У кожній країні українцям надають підтримку. Команда 4refugees.info, яку підтримують волонтери, ІТ-фахівці та правники, зокрема Міжнародна асоціація юристів (IBA) та українська юридична фірма Sayenko Kharenko, підготували окремий портал із даними щодо кожної країни. Ми републікуємо їхні матеріали. Наразі розповімо про права біженців у Туреччині.
Загалом на територію Туреччини українці та інші громадяни, які тікають від війни в Україні, можуть в’їхати у трьох статусах: «мандрівники» без візи, шукачі притулку та біженці. Залежно від цього вони матимуть різні правила в’їзду, права та обов’язки, а також можливість отримати фінансову допомогу та притулок для проживання.
a) для дорослих: на практиці також приймаються паспорт або біометричні посвідчення особи/ внутрішні паспорти.
Іноземці, які бажають в’їхати в Туреччину, повинні мати при собі проїзний документ (паспорт), термін дії якого щонайменше на 60 днів перевищує “тривалість перебування” за їхньою візою, електронною візою, звільненням від візи або дозволом на проживання. Однак, згідно з нещодавнім рішенням МВС та МЗС Туреччини з урахуванням поточної ситуації в Україні, громадяни України звільнені від цієї вимоги. Таким чином, громадяни України, термін дії паспорта або проїзного документу яких закінчується за шістдесят днів раніше закінчення терміну дії візи, звільнення від візи або дозволу на проживання, все ще можуть використовувати наявні паспорти для в’їзду в Туреччину.
Подорожуючи до Туреччини, громадяни України також можуть використовувати свої чинні біометричні посвідчення особи замість паспорту. Наразі, у зв’язку з ситуацією, що склалася, внутрішні паспорти громадян України також приймаються міграційними органами.
b) для неповнолітніх: паспорт або національне біометричне посвідчення особи або свідоцтво про народження або внутрішні паспорти
Для в’їзду в Туреччину особи повинні мати при собі паспорт або національне посвідчення особи. Однак неповнолітні особи до 18 років, які подорожують з одним або обома батьками, але не мають належного паспорту, національного посвідчення особи чи іншого виду проїзних документів, можуть в’їхати в Туреччину лише за наявності свідоцтва про народження. При цьому дозвіл другого з батьків на виїзд неповнолітнього не вимагається.
ТАК, перетин турецького кордону дозволяється як дітям без супроводу, так і дітям у супроводі дорослих, які не є членами їхньої сім’ї. У разі перетину кордону дитини без супроводу, усі дії, пов’язані з дитиною без супроводу, здійснюються в найкращих інтересах такої дитини. Положення Закону про захист дітей застосовуються з дати отримання звернення. Міністерство сім’ї та соціальної політики розміщує дітей без супроводу у відповідних житлових приміщеннях під опіку їхніх повнолітніх родичів або прийомної сім’ї з урахуванням думки дитини без супроводу. Діти віком від 16 років можуть розміщуватися в центрах прийому та розміщення за наявності прийнятних умов. Брати і сестри повинні розміщуватися разом, наскільки це можливо, з урахуванням інтересів дітей, їхнього віку та рівня зрілості. Вони не можуть бути переведені до іншого закладу розміщення, якщо на це немає вагомих [причин].
Необхідно заповнити анкету для відстеження місцезнаходження пасажира протягом 72 годин до поїздки (міститься за посиланням https://register.health.gov.tr/).
На турецькому кордоні можуть перевірити чи заповнили ви таку анкету. Якщо хтось не заповнить анкету або напише у ній неправдиву інформацію, такій особі можуть загрожувати судові та адміністративні санкції, а також може бути заборонений в’їзд до Туреччини. Для перетину кордону Туреччини не вимагається ПЛР-тест, якщо особа може надати підтвердження вакцинації. Нижчезазначені категорії пасажирів також звільняються від вимог Туреччини щодо ПЛР-тестів: пасажири молодше 12 років; пасажири, що мають довідку про одужання від COVID-19, видану не більше ніж за 6 місяців до прибуття.
a) для дорослих – якщо є у наявності, подати компетентним органам під час реєстрації документи, що посвідчують особу та проїзні документи .
Якщо відсутні документи, що посвідчують особу заявника на момент реєстрації, для встановлення особи використовується інформація, отримана в результаті зіставлення персональних даних та розслідування. У разі, якщо в результаті розслідування зі встановлення особи також не буде отримана інформація, інформація вноситься зі слів заявника.
b) для неповнолітніх – до дорослих та неповнолітніх застосовуються однакові умови.
ТАК, перетин турецького кордону дозволяється як дітям без супроводу, так і дітям у супроводі дорослих, які не є членами їхньої сім’ї. У разі перетину кордону дитини без супроводу, усі дії, пов’язані з дитиною без супроводу, здійснюються в найкращих інтересах такої дитини. Положення Закону про захист дітей застосовуються з дати отримання звернення. Міністерство сім’ї та соціальної політики розміщує дітей без супроводу у відповідних житлових приміщеннях під опіку їхніх повнолітніх родичів або прийомної сім’ї з урахуванням думки дитини без супроводу. Діти віком від 16 років можуть розміщуватися в центрах прийому та розміщення за наявності прийнятних умов. Брати і сестри повинні розміщуватися разом, наскільки це можливо, з урахуванням інтересів дітей, їхнього віку та рівня зрілості. Вони не можуть бути переведені до іншого закладу розміщення, якщо на це немає вагомих [причин].
У нижчезазначених випадках, після надання дозволу Міністерства та на обмежений період, що визначається Управлінням міграційної служби, гуманітарний дозвіл на проживання може бути наданий та продовжений адміністративним округом незалежно від умов інших видів дозволів на проживання:
Заява про міжнародний захист подається особисто до адміністративного округу. У випадках, коли заява подається до правоохоронних органів на території країни або на прикордонних пунктах, заява має бути негайно доведена до відома адміністративного округу. Адміністративні округи займаються розглядом заяв.
Особа може подати заяву про міжнародний захист на кордоні. Громадяни України, які в’їхали до Туреччини з дійсними проїзними документами (паспорт/національне посвідчення особи/внутрішній паспорт), можуть перебувати у Туреччині до 90 днів. Протягом цього часу вони можуть звернутися за міжнародним захистом. Особи, які звернулися до адміністративних округів за міжнародним захистом протягом розумного періоду часу за власним бажанням, не повинні кримінально переслідуватися за порушення умов законного в’їзду до Туреччини або за незаконне перебування в Туреччині за умови, що вони представлять поважні причини такого незаконного в’їзду або перебування.
Заявник повинен надати достовірну інформацію, що посвідчує особу, та, за наявності, подати посвідчення особи та проїзні документи до компетентних органів під час реєстрації.
Якщо відсутні документи, що посвідчують особу заявника на момент реєстрації, для встановлення особи використовується інформація, отримана в результаті зіставлення персональних даних та результатів розслідування. Якщо інформація не буде отримана і в результаті розслідування щодо встановлення особи, інформація вноситься зі слів заявника.
Під час реєстрації записується інформація щодо причин, з яких заявники залишають свою країну походження або [колишнє] місце проживання; їх досвід після від’їзду та події, що призвели до подання заяви; шлях, засоби транспортування та маршрути в’їзду до Туреччини, а у випадках, коли заявники раніше зверталися за міжнародним захистом або користуються ним в іншій країні, враховується інформація та документи щодо такої заяви або захисту.
При реєстрації заявнику повідомляється час та місце проведення співбесіди.
Розгляд заяви здійснюється не пізніше, ніж через шість місяців з дати її реєстрації Головним управлінням. Якщо рішення не може бути прийняте протягом цього терміну, заявник повідомляється про це.
Рішення ухвалюються в індивідуальному порядку. Заява, подана від імені сім’ї, розглядається як єдина заява, і рішення поширюється на всю сім’ю.
Після подання заяви Управління міграційної служби проаналізує заяву про надання притулку та призначить співбесіду. Розгляд заяви здійснюється не пізніше, ніж через шість місяців з дати її реєстрації Головним управлінням. Якщо рішення не може бути прийняте протягом цього терміну, заявник повідомляється про це
У випадках звернення про отримання притулку | З гуманітарною візою (у випадку Туреччини – Гуманітарний дозвіл на проживання) | Без візи | |
Як довго ви можете перебувати: | До прийняття рішення. | Не обмежується | До 90 днів у 180-денному проміжку часу |
Право на працевлаштування: | – Особи, що звертаються за міжнародним захистом можуть подати заявку на отримання дозволу на працевлаштування через шість місяців з дати подання заяви про міжнародний захист.
– біженці або особи, які отримують додатковий захист, після надання статусу можуть працювати самостійно або за трудовим договором |
Ні (Вимагається дозвіл на працевлаштування) | Ні |
Медичне обслуговування: | Так, для тих заявників або осіб, які користуються міжнародним захистом, які не мають жодного медичного страхування і не мають коштів [для оплати медичних послуг], застосовуються положення Закону про соціальне забезпечення та універсальне медичне страхування. Для сплати внесків від імені осіб, які користуються універсальним медичним страхуванням, кошти зараховуються до бюджету Управління міграційної служби. | Так, вимагається страховка | Так, вимагається страховка |
Бюджетні кошти: | Так, доступ до соціальної допомоги та послуг може бути поновлений для заявників або осіб, які користуються міжнародним захистом та потребують цього. | Ні | Ні |
Житло: | Заявники та особи, які користуються міжнародним захистом забезпечують себе житлом самостійно. Головне управління може створювати центри прийому та розміщення для забезпечення проживання, харчування, охорони здоров’я, соціальних та інших потреб заявників та осіб, які користуються міжнародним захистом. Пріоритет надається розміщенню осіб з особливими потребами. | Ні | Ні |
Освіта: | Так, заявник або особа, яка користується міжнародним захистом, та члени їхніх сімей мають доступ до початкової та середньої освіти. | Ні | Ні |
Особи на утриманні (члени сім’ї) | |||
Фінанси |
Про права біженців з України в інших країнах читайте тут.
© Юридична практика, 1997-2023. Всі права захищені
Пожалуйста, подождите…