ОП КЦС ВС зробила висновок щодо умов для кваліфікації нікчемним заповіту, посвідченого секретарем сільради — PRAVO.UA ОП КЦС ВС зробила висновок щодо умов для кваліфікації нікчемним заповіту, посвідченого секретарем сільради — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » ОП КЦС ВС зробила висновок щодо умов для кваліфікації нікчемним заповіту, посвідченого секретарем сільради

ОП КЦС ВС зробила висновок щодо умов для кваліфікації нікчемним заповіту, посвідченого секретарем сільради

  • 15.02.2024 18:03

Заповіт, посвідчений секретарем сільської ради, не може кваліфікуватися як нікчемний з огляду на відсутність рішення виконавчого комітету сільської ради щодо покладання на цю посадову особу вчинення нотаріальних дій.

На це вказала об’єднана палата Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду у постанові від 29 січня 2024 року у справі № 369/7921/21.

За обставинами справи

Громадянка, яка є однією зі спадкоємців за заповітом, просила суд визнати заповіт нікчемним та застосувати наслідки нікчемного заповіту.

На обґрунтування своїх вимог вказувала, що заповіт є нікчемним, оскільки у секретаря сільської ради були відсутні потрібні повноваження, зокрема відповідне рішення виконавчого комітету сільської ради. Також вона посилалася на те, що у заповіті відсутня інформації щодо місця народження заповідача.

Києво-Святошинський районний суд Київської області відмовив у задоволенні позову та зазначив, що доводи позивачки про невказання в заповіті місця народження заповідача і про те, що він складений не уповноваженою на те особою, не є правовою підставою для визнання заповіту нікчемним. Це рішення залишив у силі Київський апеляційний суд.

На правильності висновків судів наголосила також об’єднана палата Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду.

Об’єднана палата КЦС ВС навела таке обґрунтування:

  • Право на заповіт може бути здійснене протягом усього життя особи й охоплює як право на складення заповіту або кількох заповітів, так і права на їх зміну чи скасування. Усі наведені правоможності заповідача в сукупності із засобами їх правової охорони та захисту є реалізацією свободи заповіту, яка є принципом спадкового права. Кваліфікація заповіту як нікчемного з мотивів розширеного розуміння вимог до його форми й порядку його посвідчення, про які згадується в частині 1 статті 1257 ЦК України, порушить принцип свободи заповіту.
  • Якщо в населеному пункті немає нотаріуса, заповіт, крім секретного, може бути посвідчений уповноваженою на це посадовою особою відповідного органу місцевого самоврядування (стаття 1251 ЦК України).
  • Установлено, що заповіт посвідчений секретарем сільської ради, яка вчиняла нотаріальні дії відповідно до розподілу обов’язків між штатними працівниками виконавчого комітету сільської ради і яку було обрано секретарем сільської ради на підставі відповідного рішення сільської ради.
  • Свобода заповіту охоплює особисте здійснення заповідачем права на заповіт шляхом вільного волевиявлення, яке, бувши належним чином вираженим, підлягає правовій охороні й після смерті заповідача. Свобода заповіту як принцип спадкового права передбачає серед інших елементів також необхідність поваги до волі заповідача та обов’язковість її виконання.
  • Відповідно до пункту 2 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад народних депутатів України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 25 серпня 1994 року № 22/5, нотаріальні дії вчиняють посадові особи, на яких рішенням виконкому відповідної ради покладено вчинення цих дій.
  • Згідно з абзацом 3 пункту 33 цієї Інструкції заповіт має бути складений у письмовій формі, із зазначенням місця і часу складення заповіту, дати та місця народження заповідача та підписаний особисто заповідачем.
  • Ієрархія актів цивільного законодавства може базуватися на їхній юридичній силі (вимір за вертикаллю). Вона поширюється, по-перше, на співвідношення закону та підзаконних актів, і по-друге, на співвідношення Конституції та законів (як кодифікованих, так і інших (поточних). Щодо виміру ієрархії актів цивільного законодавства за вертикаллю, то в статті 4 ЦК України встановлено повний перелік нормативно-правових актів, якими можуть регулюватися цивільні відносини. При цьому можливість видання актів цивільного законодавства на підзаконному рівні для зазначених органів суттєвим чином обмежена.
  • На рівні Конституції України та закону не передбачено можливості Міністерства юстиції України регулювати вимоги щодо форми заповіту й порядку його посвідчення.

Висновки об’єднаної палати КЦС ВС

Законодавець у ЦК України не передбачив таких підстав для кваліфікації заповіту, посвідченого секретарем сільської ради, нікчемним, як відсутність рішення виконавчого комітету сільської ради щодо покладання на цю посадову особу вчинення нотаріальних дій і відсутність вказівки в заповіті про місце народження заповідача. Це не впливає на форму заповіту та порядок його посвідчення.

Також об’єднана палата відхилила аргументи касаційної скарги про те, що в заповіті немає інформації щодо місця народження заповідача і це є підставою нікчемності заповіту, оскільки законодавець у ЦК України не передбачив такої підстави для кваліфікації заповіту, посвідченого секретарем сільської ради, нікчемним.

«Протилежна кваліфікація буде базуватися на мотивах розширеного розуміння вимог до форми заповіту й порядку його посвідчення та порушить принцип свободи заповіту, оскільки він підлягає правовій охороні й після смерті заповідача», — наголошується в постанові.

Читайте також: ВККС рекомендувала 7 осіб
для призначення на посаду судді

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA