Наразі дуже іронічним є той факт, що росія засідає і визначає вектори в Раді безпеки – органі ООН, ціль якого — укладання миру, тоді як багато хто вважає росію найбільшою загрозою цьому миру. Посол України Сергій Кислиця навіть порушив питання про виключення росії з Ради безпеки ООН. Але чи може це статися?
Дослідження цього питання провела для «Юридичної практики» Анна Тропешко, студентка ІІІ курсу спеціальності «міжнародне право» Київського університету імені Бориса Грінченка.
Це питання не є таким однозначним, як може здатися на перший погляд. Але наразі не можна виключити росію зі складу Ради безпеки ООН з низки причин.
Перше, про що важливо зазначити, – це те, що росія має право вето на рішення, які приймаються Радбезом ООН. Це випливає з того, що Рада безпеки була заснована Статутом ООН 1945 року і складається з 15 членів. Генеральна Асамблея ООН обирає десять непостійних країн, які мають ротацію в Раді безпеки на два роки. П’ять членів — СРСР (а потім росія), Китайська Республіка (з 1971 року — Китайська Народна Республіка), США, Великобританія та Франція — мають статус постійних членів. Тож мають право вето на будь-яке голосування перед Радою.
У розрізі цього питання варто звернути увагу на те, що Статут ООН вимагає від членів Ради безпеки утримуватися від голосування, коли Рада розглядає спір, стороною якої вони є. Однак:
Немає механізму вилучення постійного члена Ради безпеки, прописаного в Статуті ООН. Слово «постійний» мало означати саме це.
Однак існує процедура вилучення країни з Організації Об’єднаних Націй. Для цього потрібно голосування Генеральної Асамблеї ООН на основі рекомендації Ради безпеки. Цього ніколи не відбувалося. Враховуючи те, що росія має право вето у Раді безпеки, Рада не зможе рекомендувати відсторонення росії без згоди росії. Цього просто не станеться.
Зважаючи на той факт, що росія посіла місце СРСР у Раді безпеки після його розпаду, виникає цілком логічне запитання:
чому саме вона посіла це місце?
У 1991 році більшість радянських республік підписали Алма-Атинський протокол, який проголосив кінець Радянського Союзу. Ним було погоджено той факт, що росія посяде місце СРСР на міжнародній арені. У листі до Генерального секретаря ООН 1991 року росія повідомляла, що членство СРСР в ООН продовжується РРФСР за підтримки країн СНД. Нотою МЗС рф від 1992-го була зафіксована правонаступність рф щодо міжнародних зобов’язань СРСР на міжнародних майданчиках.
Однак, хоча Статут ООН тричі редагувався з моменту свого ухвалення, нова назва рф так і не була внесена до Статуту.
Міжнародні юристи ставлять під сумнів законність цього кроку та обговорюють, чи мав розпад СРСР анулювати його місце в Раді безпеки. Це те, що зараз стверджує Україна. Вся справа ґрунтується на тому, чи була росія «державою-наступницею» згідно з міжнародним правом? Варто згадати і те, що Постанови про прийняття росії до ООН за рекомендацією РБ ООН не було. Хоча саме таким чином до ООН приймаються держави зазвичай. Наприклад, коли відбувся розпад Чехословаччини на Чехію та Словаччину, обидві держави пройшли повноцінну процедуру прийняття в ООН.
Іншим способом «розправитися» з росією в цьому випадку — хоча, за загальним визнанням, і не надто делікатним способом — було б виключення росії з ООН. Це можна зробити на підставі статті 6 Статуту за «постійне порушення» принципів Статуту. ООН не буде першою міжнародною організацією, яка вживає таких заходів. Раніше Рада Європи призупинила право представництва росії через день після вторгнення і згодом виключила країну.
Однак, нагадаємо, для виключення з ООН потрібне голосування Генеральної Асамблеї за рекомендацією Ради безпеки. У ній росія, звісно, має право вето.
Є й радикальний варіант — внесення змін до Статуту, щоб видалити будь-яке посилання на членство росії. Але й він стикається з подібним питанням: стаття 108 Статуту вимагає, щоб будь-які зміни були ратифіковані двома третинами членів, включаючи всіх п’ять постійних членів Ради безпеки ООН.
Якщо росію не вдасться виключити з ООН, то є також варіант її заміни в Раді безпеки на іншу державу. В цьому випадку росія зможе зберегти членство в ООН, але втратити крісло постійного члена в Раді безпеки. Прецеденти вже мали місце.
У 1971 році Генасамблея ООН з ініціативи СРСР проголосувала за передання місця Китайської Республіки (Тайвань), включаючи статус постійного члена та право вето, іншій державі – Китайській Народній Республіці (комуністичний Китай). На той час більшість країн світу встановили дипломатичні відносини з комуністичним Китаєм і визнали його єдиною китайською державою.
Політичний експерт Томас Грант вважає, що росія не відповідає образу миролюбної держави та гаранта міжнародної безпеки. Її участь у Раді безпеки ООН та право вето паралізує ухвалення рішень щодо протидії російській агресії в Україні. Грант пропонує винести на голосування Генасамблеї ООН питання передання Україні місця росії в Раді безпеки ООН. Експерт аргументує свій вибір на користь України тим, що Україна є однією із засновниць ООН.
Також можна розглянути спосіб, як позбавити росію можливості брати участь у роботі ООН, навіть якщо вона збереже право вето і місце серед постійних членів Ради безпеки. На думку наукового співробітника Heritage Foundation Бретта Шафера, можна винести на голосування в Генасамблеї питання про припинення участі російської делегації в її діяльності. Для цього не потрібна участь Ради безпеки. У цьому випадку росія залишиться в ООН, але втратить право голосу в організації.
Цей спосіб вже використовувався. У 1974 році Генасамблея ООН проголосувала за припинення участі ПАР у її сесії на знак протесту проти апартеїду — політики поділу суспільства за расовою ознакою, яку проводило керівництво цієї країни. Знадобився 91 голос, щоб змусити південноафриканських дипломатів «замовкнути».
Зрештою, цілком правильним буде зазначити той факт, що якщо не вжити заходів проти сьогоднішньої ролі рф у РБ ООН, ми отримаємо значні складнощі з розслідуванням злочинів рф, здійснених під час війни. Але ця колізія має бути вирішена – в інтересах миру в усьому світі та припинення агресії.
Як показує практика міжнародної дипломатії, позбутися засилля росії в органах ООН цілком можливо. Питання лише в наявності політичної волі міжнародної спільноти, щоб зробити такий екстраординарний крок на підтримку України у війні з росією. Без участі рф у діяльності ООН вдасться організувати гуманітарну місію на території України під егідою організації, розмістити миротворчий контингент на нашій території та запровадити жорсткіші санкції проти країни-агресора.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…