Попри те що України поступово готується до переходу у “жовту” зону карантинних обмежень, карантин триває. Певні вимоги зберігаються і навіть посилюються. Зокрема, треба мати COVID-сертифікат, щоб користуватися усіма правами громадян без обмежень. У тому числі це стосується відсторонення невакцинованих працівників, які підлягають обов’язковій вакцинації та перелік яких розширюється з 9 грудня ц.р.
З 9 грудня 2021 року до освітян та держслужбовців доєднають:
Адвокат з медичного права юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» Алла Цимановська пояснює, якими чином можна захистити свої права в умовах посиленого контролю стану здоров’я громадян та вимог щодо розкриття певної медичної інформації.
Постановою Кабінету Міністрів від 29 червня 2021 р. № 677 затверджено:
Відповідно до Порядку COVID-сертифікат – це документ в електронній формі, що підтверджує:
COVID-сертифікат формується і видається уповноваженою установою держави та:
Підтвердження чинності COVID-сертифікатів здійснюється, зокрема, за ініціативою представників таких органів, підрозділів, осіб:
Постановою КМУ від 9 грудня 2020 р. № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» визначено правила контролю за дотриманням обмежувальних протиепідемічних заходів.
Такий контроль здійснюється:
Контроль здійснюють:
Вони мають право проводити вибіркову перевірку документів, які:
Перевірка здійснюється у випадках, коли це є підставою для незастосування обмежувальних протиепідемічних заходів, передбачених для відповідних рівнів епідемічної небезпеки.
Тобто повноваження поліцейських перевіряти документи про вакцинацію передбачені підзаконними нормативними актами – постановами уряду.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України
органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У ч. 1 ст. 8 Закону України «Про Національну поліцію» визначено, що поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Стаття 32 Закону «Про Національну поліцію» дає поліцейським право вимагати в особи надання документів, що:
Ковід-сертифікати до таких документів не належать.
Тобто спосіб, яким представникам правоохоронних органів надано повноваження перевіряти COVID-сертифікати, не відповідає Конституції та законам України. Ці повноваження передбачено не законом, а підзаконним нормативним актом.
Водночас зазначені постанови уряду є чинними на сьогодні.
Наприклад, постанова КМУ № 1236 оскаржена до адміністративного суду, але у частині заборони працювати навчальним закладам під час карантину.
Наступне питання полягає в тому, чи не є вимога надати COVID-сертифікати розголошенням медичної таємниці особою.
МОЗ інформує, що згідно зі статтею 39-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» пацієнт має право на таємницю про:
«Медична таємниця поширюється на звернення до лікаря чи діагноз, а у документах про вакцинацію цих відомостей немає», – йдеться у повідомленні МОЗ.
Міністерство охорони здоров’я вважає, що правоохоронці під час перевірок дотримання карантинних правил можуть вимагати у громадян надання COVID-сертифікатів, не порушуючи при цьому закону.
Однак необхідно наголосити на тому, що результат тесту на коронавірус є відомостями, що отримуються при медичному обстеженні.
Тобто результат тесту на коронавірус належить до медичних документів, що становлять лікарську таємницю.
Тому вимога правоохоронців надати його є втручанням в право іншої особи на таємницю про стан свого здоров’я та розголошенням медичної таємниці особою.
Одночасно документ в електронній формі, що підтверджує вакцинацію від COVID-19, не містить даних про:
Таким чином, перевірка правоохоронцями сертифіката про вакцинацію від коронавірусу не є втручанням в право іншої особи на таємницю про стан свого здоров’я та не є розголошенням медичної таємниці особою.
Однак наказ МОЗ та п. 18 постанови КМУ № 1236 суперечать Конституції України та іншим законам України у частині повноважень поліцейських перевіряти:
Київ увійшов до «червоної» зони карантину з 1 листопада. Для користування благами цивілізації потрібен COVID-сертифікат. За перші тижні дії обмежень «червоної» зони карантину у Києві правоохоронці перевірили вже понад 3,2 тис. транспортних засобів.
Відомо, що у період із 1 до 13 листопада поліція провела 6 276 перевірок бізнесу та транспорту і склала:
На порушників карантинних обмежень чекають штрафи за порушення ст. 44-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення правил щодо карантину людей»:
Тож питання оскарження таких штрафів набуло неабиякої актуальності.
Важливо зазначити, що стаття 44-3 КУпАП не визначає конкретних правил карантину, за порушення яких настає відповідальність. Такі правила встановлюються відповідними актами законодавства.
Оскільки ця норма носить бланкетний характер, то в протоколі обов’язково повинно бути зазначено:
Наприклад, відповідно до пункту 15 Постанови КМ України № 641 під заборону, зокрема, підпадало приймання відвідувачів суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері торговельного і побутового обслуговування населення. Тільки за ці дії особа може бути притягнута до адміністративної відповідальності.
Особливістю розгляду такої категорії справ є те, що вони не переглядаються в касаційному порядку Верховним Судом, тому апеляційний суд є судом останньої інстанції.
Аналіз судової практики щодо притягнення до відповідальності за порушення карантинних обмежень свідчить про таке:
Якщо говорити про позитивний сценарій, то справи про притягнення до відповідальності за статтею 44-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення зазвичай закінчуються:
Притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 44-3 КУпАП починається зі складання протоколу про адміністративне правопорушення. Вказані протоколи мають право складати уповноважені на те посадові особи:
З аналізу судової практики випливає, що протоколи про адміністративне правопорушення за ст. 44‑3 КУпАП здебільшого складають саме працівники поліції.
Розглядаючи справу, суддя повинен, зокрема, з’ясувати:
1. У протоколі неправильно вказано суть адміністративного правопорушення
Наведемо перелік постанов, у яких судді доходили висновку про неправильне формулювання суті адміністративного порушення, передбаченого ст. 44-3 КУпАП:
2. До протоколу не долучено достатніх доказів
Наведемо перелік постанов, у яких судді доходили висновку щодо недостатність доказів для встановлення факту вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 44-3 КУпАП:
3. Протокол складено щодо особи, яка не може нести відповідальність за порушення ст. 44‑3 КУпАП
Наведемо приклади постанов суддів у таких справах:
У випадку встановлення вказаних порушень судді діють в один зі способів:
На нашу думку, скерування матеріалів справи для належного оформлення є не зовсім правильним рішенням судді, оскільки норми КУпАП не дозволяють скеровувати матеріали справи для належного оформлення, а норми п. 7 розділу ІІ Інструкції № 1376 – вносити зміни до протоколу після його складання.
У випадку неналежного складання працівниками поліції протоколу та недолучення до нього достатніх доказів рекомендуємо подавати до суду клопотання про закриття провадження у справі (або скерування адміністративного матеріалу для належного оформлення), у яких звертати увагу судді на зазначені недоліки.
Для збільшення своїх шансів на перемогу в справі рекомендуємо звертатись до компетентних адвокатів, які зможуть правильно підготувати необхідні процесуальні документи та донести до судді правову позицію у справі.
В Італії посилено відповідальність за порушення режиму карантину (штраф до 4000 євро). До порушників також може бути застосовано 30-денну заборону на «будь-яку активність», можуть вилучатися транспортні засоби; підприємствам – припинення діяльності на 5-30 днів. Порушників карантину чекають не тільки штрафи, але й прокльони в соцмережах та образливі слова з вікон.
В Ізраїлі встановлено штраф за порушення режиму карантину (близько 1400 дол. США).
У Греції запроваджуються жорсткіші штрафи для порушників – до 300 євро – та вилучення номерних знаків.
У Йорданії порушники правил карантину повинні сплатити штраф у сумі від 20 йорданських динарів до 50 динарів. У випадку, якщо порушник вчасно не сплатив перший раз штраф упродовж тижня, на нього накладається штраф у сумі від 100 йорданських динарів до 200 динарів та заклад, в якому зафіксовано порушення карантину, буде зачинено на два тижні.
У Канаді запроваджено заборону у м. Торонто перебувати в публічних місцях на відстані менш ніж 2 метри. Виняток передбачено лише для осіб, які мешкають разом. Штраф за невиконання становить до 5 тис. канадських доларів.
У Катарі посилено відповідальність за порушення законодавства країни у сфері боротьби з інфекційними захворюваннями: порушення правил ізоляції та карантину осіб, а також порядку поховання інфікованих тіл каратиметься ув’язненням строком до трьох років та/або штрафом до 55 000 дол. США, порушення законодавчих вимог стосовно вакцинації каратиметься ув’язненням до одного місяця та/або штрафом до 2740 дол. США.
© Юридична практика, 1997-2023. Всі права захищені
Пожалуйста, подождите…