Клара Марченко, юрисконсульт Одеського державного аграрного університету |
Чи повинен заклад вищої освіти (ЗВО) зберігати за «бюджетником» місце, якщо він пішов в академічну відпустку. А якщо так, то коли набрав чинність документ, яким ЗВО зобов’язані не зберігати бюджетне місце.
Законом України «Про вищу освіту» та іншими законодавчими актами не визначено, як слід вчиняти у такій ситуації. Тобто немає норми закону, яка б зобов’язувала ЗВО зберігати бюджетне місце за особою, яка його займала, повернулась та хоче його знов зайняти. Також відсутня правова норма, яка б встановлювала положення, за яким бюджетне місце у випадку, що розглядається, повинно бути надано іншій особі, яка цього потребує.
Листом МОН «Про надання академічної відпустки» № 1/15735-23 від 11.10.2023 (далі – лист МОН від 11.10.2023) ЗВО повідомлені про те, що листом МОН від 23.04.2018 № 1/9-257 (далі – лист від 23.04.2018) ЗВО було рекомендовано до набуття чинності новим актом тимчасово керуватися нормами Положення про академічні відпустки та повторне навчання у вищих закладах освіти, затвердженого спільним наказом МОН і МОЗ від 06.06.1996 № 191/153 (далі – Положення від 06.06.1996).
Також у листі МОН від 11.10.2023 звернуто увагу на те, що у випадку надання академічної відпустки (перерви у навчанні) студентам, які здобувають освіту за рахунок видатків державного бюджету (державне замовлення) або місцевого бюджету (регіональне замовлення), вони поновлюються на навчання за рахунок коштів фізичних або юридичних осіб з можливістю подальшого переведення на бюджетні місця в разі їх наявності відповідно до законодавства. На місця державного (регіонального) замовлення гарантовано поновлюються учасники бойових дій та особи, які продовжують навчання після відпустки у зв’язку з вагітністю, пологами і для догляду за дитиною.
Положення від 06.06.1996, яким МОН у листі від 23.04.2018 рекомендувало користуватись до прийняття у спірній ситуації профільного акта, не містить чіткого механізму, який би зобов’язував ЗВО зробити так чи інакше. Аналізованої ситуації стосується лише п. 19 Положення від 06.06.1996, за яким студентам, що навчалися за кошти державного бюджету, призначається стипендія за рахунок бюджетного фінансування з часу поновлення їх на навчання до підведення підсумків чергової екзаменаційної сесії.
Наведений п. 19 Положення від 06.06.1996 прямо нічого не визначає, але з його змісту випливає, що ЗВО надає бюджетне місце у тому разі, якщо воно є на момент повернення студента.
Водночас існує ще один документ МОН — Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти, затверджене наказом МОН № 245 від 15.07.1996 (далі — Положення від 15.07.1996), що є чинним на жовтень 2023.
Пунктом 4 Положення від 15.07.1996 передбачено таке: особи, які вступили до вищих закладів освіти і навчались за рахунок коштів державного бюджету, користуються пріоритетним правом під час переведення та поновлення на місця державного замовлення за умови наявності таких вакантних місць. За відсутності вакантних місць, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, вищезгадані особи за їх згодою можуть бути переведені або поновлені на навчання з оплатою за рахунок коштів місцевого бюджету, галузевих міністерств, відомств, підприємств, організацій, установ та фізичних осіб за умови наявності вакантних місць ліцензованого обсягу.
Положення від 15.07.1996 хоча і діє, однак регулює «переведення, відрахування та поновлення студентів», а Положення від 06.06.1996, яким МОН рекомендує користатись, визначає механізм «надання академічних відпусток та повторне навчання». За аналогією закону (ст. 8 Цивільного кодексу України) слід керуватись нормами Положення від 15.07.1996, оскільки ним врегульовано схожі за правовою природою відносини.
Тобто, як свідчать чинні нормативно-правові акти та вищенаведена позиція МОН, викладена в листах від 11.10.2023 та 23.04.2018, ЗВО не зобов’язаний зберігати бюджетне місце за студентом, який пішов в академвідпустку, та може його надати особі, яка цього потребує. У разі якщо бюджетне місце виявиться вільним, такій особі воно може бути надане.
Щодо строків застосування принципу стосовно того, що ЗВО не зобов’язаний тримати бюджетне місце, слід зазначити таке. Оскільки на законодавчому рівні це спірне питання не врегульовано, ЗВО доцільно розробити власну позицію, яку має бути відображена у відповідному положенні.
За бажання йти в одну ногу з позицією МОН доречно у своєму внутрішньому положенні передбачити після 23.04.2018 (пропозиція МОН, викладена в листі 23.04.2018), що бюджетне місце не зберігається, а надається лише в разі його наявності. До 23.04.2018 можна у внутрішніх документах ЗВО передбачити положення, за яким бюджетне місце зберігається.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…