У кожній країні, незалежно від її політичної системи та економічного розвитку, громадяни мають право подавати скарги на дії чи бездіяльність державних установ та їхніх посадових осіб. Водночас подання та розгляд скарги передбачає певні ключові аспекти, які варто враховувати.
Фахівці Сьомого апеляційного адміністративного суду підготували відповіді на найважливіші питання щодо скарги.
Насамперед варто зорієнтуватись у визначенні поняття «скарга». Це звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.
У скарзі громадянин повинен зазначити своє ім’я та прізвище, місце проживання, зміст звернення та його мету. Також у скарзі необхідно вказати обставини, які свідчать про порушення ваших прав та інтересів, і вимоги щодо відновлення порушених прав.
В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку скаржнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. До речі, застосування електронного цифрового підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається.
Скарга на дії чи рішення посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі. Водночас це не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності вищого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням — безпосередньо до суду.
Громадянин може подати скаргу особисто або через уповноважену на це іншу особу. Скарга в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їх законними представниками. Особи, які не є громадянами України, мають таке саме право на подання звернення, як і громадяни України, якщо законно перебувають на її території.
Скаргу можна подати як у письмовій формі, так і в усній формі.
Письмова скарга подається як звернення на паперовому аркуші, електронному листі або за допомогою засобів онлайн-зв’язку. Якщо скарга подається через онлайн-сервіси, громадянин повинен заповнити спеціальну форму на відповідному інтернет-ресурсі та прикріпити копії документів, які підтверджують факти порушення прав.
Усну скаргу можна подати на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні гарячі лінії тощо.
Звернення, зокрема й скарги, може бути відхилено в разі, якщо вони містять недостовірну інформацію, порушують чинне законодавство або неналежним чином оформлені. Крім того, не розглядаються повторні звернення одним і тим самим органом від одного і того самого громадянина з одного і того самого питання, якщо перше вирішено по суті.
Скільки часу може розглядатись скарга?
Як правило, звернення розглядаються і вирішуються у строк не більш ніж один місяць від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше ніж за п’ятнадцять днів від дня їх отримання. Проте, якщо в місячний строк вирішити порушені у зверненні питання неможливо, строк розгляду скарги може бути подовжено до сорока п’яти днів. До речі, звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються першочергово.
Отже, право звертатись зі скаргами до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб має важливе значення для забезпечення захисту прав і свобод громадян, а також для підвищення ефективності роботи таких органів та установ.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…