Роботу ІХ Ukrainian Antitrust Forum продовжила сесія, присвячена обговоренню тенденцій розвитку конкурентного середовища в Україні. Своїми висновками та пропозиціями поділились:
Модерував дискусію Олександр Фефелов, партнер, керівник практики антимонопольного та конкурентного права ЮФ «Ілляшев та Партнери».
«Закон № 3295-ІХ ми оцінюємо як революційний або майже революційний. У ньому є цікаві напрацювання, які потім відобразилися в рішеннях АМКУ. Особисто для мене дуже цікавою є зміна підходів до проведення перевірок суб’єктів господарювання, питання розгляду заяв і справ. Це, безумовно, ми можемо вітати. Водночас деякі з норм закону видаються дещо сумнівними в плані їх реалізації на практиці», — зазначив Олександр Фефелов, відкриваючи обговорення.
«Закон № 3295-ІХ посилив позиції Антимонопольного комітету насправді на всіх фронтах, не лише як роботодавця, але і як органу державної влади, перед яким поставлені дуже амбітні завдання, проте обсяг інструментарію, яким ми володіємо, був дещо обмеженим», — прокоментувала Ольга Нечитайло.
Вона презентувала основні показники діяльності АМКУ за минулий рік (обсяг правозастосування повернувся до довоєнного рівня) та в першому кварталі 2024 року, прокоментувала цікаві кейси у сфері фармацевтики, скасування плати за паркування в Києві, а також у галузі енергетики.
На продовження свого виступу пані Нечитайло прокоментувала подальші кроки в реалізації реформи системи захисту конкуренції. Якщо Закон № 3295-ІХ став «екстреною оптимізацією системи захисту конкуренції», то на другому етапі мають бути імплементовані складні процесуальні та матеріальні новації (очікується, що буде усунуто 90% невідповідностей), а третій етап охопить найбільш складні норми, які неможливо реалізувати в умовах воєнного стану.
Аналіз Закону № 3295-ІХ продовжив Денис Дутчак, партнер ADER HABER. Він, зокрема, звернув увагу на зміни щодо процедур leniency та settlement, строків розслідувань АМКУ та перевірок Комітету. Доповідач зупинився на змінах у системі контролю за концентраціями.
Серед інших процедурних аспектів Закону № 3295-ІХ партнер ADER HABER відзначив:
Людмила Буймістер, народний депутат України, голова підкомітету з питань розвитку конкуренції та рівних умов для бізнесу Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, прокоментувала проблемні питання в контексті першого етапу реформи та подальших кроків. Вона звернула увагу, що від учасників ринку надходять повідомлення, що надання розширених повноважень АМКУ не вирішило проблем, а подекуди мало зворотний ефект.
«Перед нами залишається величезне завдання, яке ми маємо спільно зробити і розраховуємо на підтримку Антимонопольного комітету. Інституційна реформа важлива, і незважаючи на зміни в керівництві, реформи повинні тривати», — наголосила Людмила Буймістер.
Вона також звернула увагу на важливість забезпечення інституційної незалежності АМКУ: «Щойно з’явиться повністю незалежний від політичного тиску Антимонопольний комітет, у нас пожвавиться робота, як і в антикорупційному блоці».
Віталій Жадобін, директор юридичного департаменту ДП «Укрспирт», презентував практичний кейс впливу приватизації на сферу конкуренції. Він розповів, як відбувалася приватизація активів ДП «Укрспирт»: старт демонополізації спиртової галузі України та початок приватизації активів відповідних державних підприємств було закладено Законом України № 318-ІХ, який набув чинності 1 липня 2020 року. Наразі 70% спиртзаводів приватизовано. Пан Жадобін звернув увагу, що вже в 2021 році приватизовані підприємства склали суттєву конкуренції ДП «Укрспирт», у зв’язку з чим були ініційовані зміни до законодавства щодо сплати покупцями на приватизаційних аукціонах балансової вартості майна, яке вони отримують, на рахунки «Укрспирту» з метою погашення заборгованості із зарплати, перед бюджетом та поточними кредиторами.
«Якби приватизаційні процеси не були розтягнуті в часі, то можна було б належним чином здійснити всі процеси, залучити кошти, розрахуватися з кредиторами і ліквідувати державне підприємство. Наразі приватизація ще триває, і чи буде ця реформа позитивною, поки що відповіді немає», — прокоментував Віталій Жадобін.
Віталій Бєліков, директор департаменту з правових питань АТ «Укрпошта», зосередився на аналізі особливостей і відмінностей конкурентного середовища в Україні та в інших державах. Передовсім він звернув увагу на фактор корупції: суб’єкт, який виходить на ринок і хоче конкурувати, потрапляє в середовище закупівель, де є суттєві ризики корупційних впливів. Також є бар’єри в доступі до держзакупівель дрібних виробників — доповідач висловив сподівання, що будуть запроваджені певні спрощення процедур. «Основна проблема розвитку нашого конкурентного ринку — нам потрібно не стільки регулювати цей ринок, як змінювати ставлення в суспільстві й культуру щодо конкуренції», — наголосив Віталій Бєліков.
Він також звернув увагу на три аспекти, які було б доцільно запровадити в Україні в контексті розвитку конкурентного середовища:
«Такі нескладні речі, які теоретично можна реалізувати, будуть підвищувати рівень правової культури, сприятимуть розвиткові ринків юридичних та аудиторських послуг, будуть забезпечувати прозорість, ми відповідатимемо практикам багатьох країн. Слід мінімізувати ризики корупції та неприємностей і відносно безболісно рухатись до побудови нового ринку», — резюмував Віталій Бєліков.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…