IX Ukrainian Antitrust Forum: експерти зосередились на інституційних реформах у сфері конкуренції — PRAVO.UA IX Ukrainian Antitrust Forum: експерти зосередились на інституційних реформах у сфері конкуренції — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » IX Ukrainian Antitrust Forum: експерти зосередились на інституційних реформах у сфері конкуренції

IX Ukrainian Antitrust Forum: експерти зосередились на інституційних реформах у сфері конкуренції

  • 24.04.2024 14:29

Роботу ІХ Ukrainian Antitrust Forum продовжила сесія, присвячена обговоренню тенденцій розвитку конкурентного середовища в Україні. Своїми висновками та пропозиціями поділились:

  • Людмила Буймістер, голова підкомітету з питань розвитку конкуренції та рівних умов для бізнесу Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку
  • Ольга Нечитайло, державна уповноважена Антимонопольного комітету України
  • Денис Дутчак, партнер ADER HABER
  • Віталій Бєліков, директор департаменту з правових питань АТ «Укрпошта»
  • Віталій Жадобін, директор юридичного департаменту ДП «Укрспирт»

Модерував дискусію Олександр Фефелов, партнер, керівник практики антимонопольного та конкурентного права ЮФ «Ілляшев та Партнери».

«Закон № 3295-ІХ ми оцінюємо як революційний або майже революційний. У ньому є цікаві напрацювання, які потім відобразилися в рішеннях АМКУ. Особисто для мене дуже цікавою є зміна підходів до проведення перевірок суб’єктів господарювання, питання розгляду заяв і справ. Це, безумовно, ми можемо вітати. Водночас деякі з норм закону видаються дещо сумнівними в плані їх реалізації на практиці», — зазначив Олександр Фефелов, відкриваючи обговорення.

Інституційні реформи

«Закон № 3295-ІХ посилив позиції Антимонопольного комітету насправді на всіх фронтах, не лише як роботодавця, але і як органу державної влади, перед яким поставлені дуже амбітні завдання, проте обсяг інструментарію, яким ми володіємо, був дещо обмеженим», — прокоментувала Ольга Нечитайло.

Вона презентувала основні показники діяльності АМКУ за минулий рік (обсяг правозастосування повернувся до довоєнного рівня) та в першому кварталі 2024 року, прокоментувала цікаві кейси у сфері фармацевтики, скасування плати за паркування в Києві, а також у галузі енергетики.

На продовження свого виступу пані Нечитайло прокоментувала подальші кроки в реалізації реформи системи захисту конкуренції. Якщо Закон № 3295-ІХ став «екстреною оптимізацією системи захисту конкуренції», то на другому етапі мають бути імплементовані складні процесуальні та матеріальні новації (очікується, що буде усунуто 90% невідповідностей), а третій етап охопить найбільш складні норми, які неможливо реалізувати в умовах воєнного стану.

Аналіз Закону № 3295-ІХ продовжив Денис Дутчак, партнер ADER HABER. Він, зокрема, звернув увагу на зміни щодо процедур leniency та settlement, строків розслідувань АМКУ та перевірок Комітету. Доповідач зупинився на змінах у системі контролю за концентраціями.

Серед інших процедурних аспектів Закону № 3295-ІХ партнер ADER HABER відзначив:

  • вимоги щодо збору доказів,
  • надання АМКУ статусу виконавчого документа,
  • запровадження солідарної відповідальності,
  • розширений доступ до реєстрів,
  • запровадження нового порядку застосування штрафів.

Людмила Буймістер, народний депутат України, голова підкомітету з питань розвитку конкуренції та рівних умов для бізнесу Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, прокоментувала проблемні питання в контексті першого етапу реформи та подальших кроків. Вона звернула увагу, що від учасників ринку надходять повідомлення, що надання розширених повноважень АМКУ не вирішило проблем, а подекуди мало зворотний ефект.

«Перед нами залишається величезне завдання, яке ми маємо спільно зробити і розраховуємо на підтримку Антимонопольного комітету. Інституційна реформа важлива, і незважаючи на зміни в керівництві, реформи повинні тривати», — наголосила Людмила Буймістер.

Вона також звернула увагу на важливість забезпечення інституційної незалежності АМКУ: «Щойно з’явиться повністю незалежний від політичного тиску Антимонопольний комітет, у нас пожвавиться робота, як і в антикорупційному блоці».

Вплив приватизації на конкуренцію

Віталій Жадобін, директор юридичного департаменту ДП «Укрспирт», презентував практичний кейс впливу приватизації на сферу конкуренції. Він розповів, як відбувалася приватизація активів ДП «Укрспирт»: старт демонополізації спиртової галузі України та початок приватизації активів відповідних державних підприємств було закладено Законом України № 318-ІХ, який набув чинності 1 липня 2020 року. Наразі 70% спиртзаводів приватизовано. Пан Жадобін звернув увагу, що вже в 2021 році приватизовані підприємства склали суттєву конкуренції ДП «Укрспирт», у зв’язку з чим були ініційовані зміни до законодавства щодо сплати покупцями на приватизаційних аукціонах балансової вартості майна, яке вони отримують, на рахунки «Укрспирту» з метою погашення заборгованості із зарплати, перед бюджетом та поточними кредиторами.

«Якби приватизаційні процеси не були розтягнуті в часі, то можна було б належним чином здійснити всі процеси, залучити кошти, розрахуватися з кредиторами і ліквідувати державне підприємство. Наразі приватизація ще триває, і чи буде ця реформа позитивною, поки що відповіді немає», — прокоментував Віталій Жадобін.

Кроки до конкуренції

Віталій Бєліков, директор департаменту з правових питань АТ «Укрпошта», зосередився на аналізі особливостей і відмінностей конкурентного середовища в Україні та в інших державах. Передовсім він звернув увагу на фактор корупції: суб’єкт, який виходить на ринок і хоче конкурувати, потрапляє в середовище закупівель, де є суттєві ризики корупційних впливів. Також є бар’єри в доступі до держзакупівель дрібних виробників — доповідач висловив сподівання, що будуть запроваджені певні спрощення процедур. «Основна проблема розвитку нашого конкурентного ринку — нам потрібно не стільки регулювати цей ринок, як змінювати ставлення в суспільстві й культуру щодо конкуренції», — наголосив Віталій Бєліков.

Він також звернув увагу на три аспекти, які було б доцільно запровадити в Україні в контексті розвитку конкурентного середовища:

  • врахування репутаційного фактору під час зміни топменеджменту,
  • необхідність настання репутаційних наслідків для самої юридичної особи,
  • надання можливості юридичній особі бути директором дочірньої компанії.

«Такі нескладні речі, які теоретично можна реалізувати, будуть підвищувати рівень правової культури, сприятимуть розвиткові ринків юридичних та аудиторських послуг, будуть забезпечувати прозорість, ми відповідатимемо практикам багатьох країн. Слід мінімізувати ризики корупції та неприємностей і відносно безболісно рухатись до побудови нового ринку», — резюмував Віталій Бєліков.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA