Під час VI Міжнародної конференції «Зернові термінали: нові проєкти, обладнання та технології», що відбулася в Одесі 25-26 листопада ц.р., голова Антимонопольного комітету України (АМКУ) Ольга Піщанська розповіла про знакові справи АМКУ щодо портової діяльності.
Рішення, яке було прийнято проти МІУ і ФДМУ, які необґрунтовано завищили вартість оренди у Миколаївському порту. До комітету звернулось ТОВ «Нікморсервіс Миколаїв» — стивідорна компанія, яка з 2000 року веде діяльність у цьому порту, орендує складські приміщення. Договір саме на оренду був до 2016 року. За 2 роки, тобто заздалегідь, ТОВ звернулась до МІУ, щоб оновити умови і продовжити договір оренди майна. МІУ, розглянувши це звернення, погодило продовження договору, але змінило вартість оренди.
Ставка була 36 грн за 1 м2, тобто понад 1 млн грн на місяць.
АМКУ з’ясував:
АМКУ ухвалив рішення і проти МІУ, яке створило ці умови, і проти регіонального відділення ФДМУ, який взагалі підписав договір, який призвів до обмеження конкуренції.
Нині це рішення оскаржується в судах першої інстанції.
Справа про морських лоцманів була відкрита щодо бездіяльності МІУ. Порушення, яке встановив АМКУ, полягало в такому. Згідно з наказом МІУ надавати послуги може виключно державне підприємство «Дельта-лоцман». АМКУ надав рекомендації, які не були виконані. На підставі цього:
МІУ вважав, що такі послуги повинна надавати тільки держава, але згідно із законодавством і позицією АМКУ це взагалі конкурента послуга, вона може надаватись на конкурентному ринку і якість цієї послуги може тільки поліпшуватись. І держава має певну кількість інструментів для того, щоб контролювати цю діяльність і не допускати будь-яких зловживань.
Також АМКУ надав рекомендацію щодо знижок на портові збори в зернових терміналах. Рекомендації були надані у форматі розгляду справи. Справа була розпочата на підставі заяви ТОВ «Карго». Під час розгляду справи з’ясували таке:
А саме:
Тому комітет 1 квітня цього року надав такі рекомендації:
ДП «АМПУ» видало наказ, яким встановлено знижки у розмірі 30 % для усіх учасників ринку.
Своїм рішенням АТ «Укрзалізниця» майже третину станцій визнала малодіяльними. Запровадила новий порядок подання вагонів, таким чином створила створила нову послугу — подання вагонів під відвантаження на станцію. За цю послугу стягувалася додаткова плату.
В учасників ринку не було жодної можливості не підписати відповідну додаткову угоду — таким чином вони втрачали можливість взагалі користуватись послугами АТ «Укрзалізниця».
У серпні АМКУ ухвалив рішення проти АТ «Укрзалізниця», з яким воно не погодилося і оскаржило в суді. Водночас уже у вересні був скасований порядок, а також ця послуга і стан справ повернуто до початкової ситуації.
Потім суди підтвердили рішення АМКУ, і АТ «Укрзалізниця» сплатило штраф 18 млн грн.
Такий штраф було стягнуто не для поповнення бюджету, а для покарання і застереження на майбутнє.
Питання про неузгодженість дій між компанією «Нібулон» і АМПУ: чи можна філії стягувати корабельний збір двічі?
Ситуація має місце, коли судна, які ідуть на навантажувальні роботи у морський термінал “Нібулон”, проходять судновим ходом акваторією ДП МТП “Миколаїв”:
Це не спір двох суб’єктів господарювання — між ними є домовленості щодо стягнення зборів і їх сум.
Обираючи між терміналами, оскільки вони всі розташовані недалеко один від одного, та рахуючи свої витрати на послуги, компанії будуть обирати той термінал, де дешевше.
АМКУ відкрив справу, оскільки:
Справа відкрита. Це не означає, що Адміністрація вже винувата: АМКУ ухвалить рішення в найкоротші строки.
АМКУ під час розгляду заяви компанії, яка працює в порту Чорноморськ, вперше дійшов висновку, що підходи до визначення географічних меж ринку, які стосуються портової сфери, треба переглядати.
Раніше підхід був такий:
За заявою «Автологістики» АМКУ дослідив їх доводи про те, що послуги, які надає їм ДП МТП «Чорноморськ», не є замінними.
Тобто заявник:
Це не тому, що немає вільних площ.
Річ у тім, що структури причалів, якими користується “Автологістика”, настільки унікальні, що лиш на цих причалах можуть вивантажуватися в належному вигляді нові автомобілі. Водночас «Автологістика» є однією з найбільших компаній з імпорту нових автомобілів в Україну. Її не заміниш будь-яким іншим портом, це така унікальна територія. І на цій унікальній території виходить класична ситуація:
Порт Чорноморськ:
“Автологістика” з 2019 року є компанією-стивідором, і на ринку стивідорних послуг є конкурентом стивідору державного підприємства. Чи зацікавлене державне підприємство в тому, щоб поряд із ним зростала приватна компанія і забирала чи не давала можливості переманити до себе клієнтів?
АМКУ вказав, що конкурувати:
© Юридична практика, 1997-2023. Всі права захищені
Пожалуйста, подождите…