Зменшення плати за землю під час карантину: плани та реальність — PRAVO.UA Зменшення плати за землю під час карантину: плани та реальність — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Блог » Зменшення плати за землю під час карантину: плани та реальність

Зменшення плати за землю під час карантину: плани та реальність

  • 25.06.2020 16:25
Ігор Лавриненко, старший юрист, адвокат TOTUM LF

Ефективне функціонування суб’єктів господарювання під час спалаху епідемії COVID19 ускладнилося низкою обмежувальних заходів, у тому числі й можливістю повною мірою використовувати орендоване майно для ведення господарської діяльності.

Українським законодавцем з метою зменшення соціального напруження у сфері орендних відносин було прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533-IX, згідно з яким підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, зокрема, було доповнено пунктом 524, відповідно до якого не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю у формі земельного податку та орендної плати щодо земель державної/комунальної власності, які використовуються фізичними або юридичними особами в господарській діяльності.

Одразу варто зазначити, що фізичні особи згідно з законами № 533-IX та № 540-IX отримали право не сплачувати оренду плату за земельні ділянки державної/комунальної власності, проте за умови, що останні використовують указане майно саме в господарській діяльності. Щодо цього існує обґрунтований ризик, що податкові органи дотримуватимуться позиції, відповідно до якої фізична особа без статусу підприємця не зможе скористатися наявним правом на звільнення від сплати орендної плати за орендовану земельну ділянку комунальної/державної власності.

Водночас відповідно до постанови КМУ «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11 березня 2020 року №211, зміненої постановою КМУ від 20 травня 2020 року № 392, карантин на території України продовжено до 22 червня 2020 року.

Незважаючи на певні законодавчі послаблення карантинних заходів, передбачених постановою Кабміну, вплив пандемії коронавірусу на економіку України триває, а відповідно, і неможливість учасників ринку сплачувати повною мірою плату за землю.

З огляду на зазначені умови було підготовлено проєкт Закону № 3538 «Про внесення зміни до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо пільг зі сплати земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на період вжиття невідкладних заходів у боротьбі з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – законопроєкт № 3538).

Згідно з законопроєктом № 3538 пропонується підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнити пунктом 53 та встановити, що тимчасово, з дня набрання чинності саме вказаним законопроєктом, по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), що перебувають у власності або користуванні, зокрема на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб та використовуються ними в господарській діяльності, сплачується в розмірі 50%.

Указану законодавчу ініціативу варто визнати доцільною та об’єктивно обумовленою, враховуючи те, що суб’єкти господарювання під час карантинних заходів не отримували того рівня прибутку, який за звичайних умов вони могли отримувати.

При цьому знижену ставку плати за землю в розмірі 50% за землі державної/комунальної власності цілком можна визнати обґрунтованою, оскільки певне послаблення карантинних заходів дає змогу якщо не повною мірою, то хоча б частково використовувати орендоване майно саме в господарській діяльності.

Наразі законопроєкт № 3538 з 28 травня 2020 року опрацьовується в профільних комітетах Верховної Ради України та лише після цього, за умови відповідного погодження, може бути переданий на голосування.

Ситуація ускладняється невизначеністю стосовно строку дії на території України карантинних заходів (чи будуть вони продовжені тощо) і, відповідно, строку погодження профільними комітетами ВРУ проєкту закону № 3538.

Цілком можлива ситуація, за якої профільними комітетами Верховної Ради України може бути погоджено проєкт закону № 3538, а дію карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, буде припинено.

За такого розвитку подій безпосередню цінність проєкту закону № 3538 буде втрачено, а бізнес не отримає змоги хоча б у певній частині компенсувати негативний економічний ефект, пов’язаний зі світовою пандемією коронавірусу.

Резюмуючи, можна зазначити, що доля можливості допомогти бізнесу під час карантину, зменшивши плату за землю державної/комунальної власності на 50%, наразі залежить від злагодженості функціонування законотворчого органу, який має оперативно реагувати на виклики часу.

Автор: Ігор Лавриненко, старший юрист, адвокат TOTUM LF

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA