Олександр Пахаренко, заступник директора патентно-правової фірми «Пахаренко і партнери», адвокат, патентний повірений України |
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України Верховною Радою України прийнято Закон України від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» (Закон). Цим Законом внесено, зокрема, зміни до Митного кодексу України в частині надання Кабінету Міністрів України права встановлювати категорії товарів, щодо яких митними органами не здійснюються заходи зі сприяння захисту прав інтелектуальної власності, передбачені розділом XIV Митного кодексу України. Окрім того, Законом встановлено, що тимчасово, на період дії воєнного, надзвичайного стану, на території України продовження строку реєстрації об’єктів права інтелектуальної власності у митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності здійснюється відповідним програмно-інформаційним комплексом єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України в автоматичному режимі.
Цілком підтримуючи зусилля Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України запустити роботу економіки держави, стимулювати підприємців вести зовнішньоекономічну діяльність, збільшити надходження податків до бюджету країни, не допустити виникнення на внутрішньому ринку дефіциту життєво необхідних категорій товарів, а також забезпечити внутрішній ринок доступними товарами першої необхідності, компанії-правовласники та ми, як їх представники, висловлюємо наше занепокоєння можливістю створення сприятливих умов для шахраїв щодо ввезення та розповсюдження контрафактних товарів. Тому ми надіслали звернення до Кабінету Міністрів та Державної митної служби України, в яких звернули увагу на такі аспекти.
Контрафактна продукція — це порушення прав інтелектуальної власності (ІВ), яке несе підвищені (порівняно з іншими порушеннями прав ІВ) соціально-економічні ризики, оскільки це продукція невідомого походження та якості, виробництво та розповсюдження якої взяла на озброєння організована злочинність та прибутки від якого йдуть на фінансування інших злочинів (таких як торгівля зброєю та наркотиками), що в умовах воєнного стану в Україні становить критичну небезпеку для нашої країни. Швидкі гроші, отримані від продажу контрафактної продукції в умовах війни в Україні, з великою вірогідністю можуть бути скеровані на потреби ворога.
Таким чином, контрафакт — це не тільки питання моралі й порушення прав ІВ, а злочинний тіньовий бізнес, яким займається організована злочинність, а прибутки від нього можуть бути використані для фінансування військових злочинів проти нашої держави. Тож можна сказати, що держава, яка не виконує взятих на себе міжнародних зобов’язань, не бореться з контрафактом, не просто «не захищає права інтелектуальної власності», а фактично підтримує тіньовий бізнес (завдаючи збитків чесному бізнесу, який платить податки) та фінансує організовану злочинність та воєнних злочинців.
У воєнних умовах рішення уряду України щодо нездійснення митними органами заходів зі сприяння захисту прав інтелектуальної власності можуть призвести не до пожвавлення економіки, а навпаки, зіграти на руку організованій злочинності та різного роду шахраям, які ніколи не сплачували податки і не вели господарської діяльності офіційно, а використовували нелегальні, контрабандні логістичні канали для ввезення контрафактної продукції та незаконно продавали її на ринках та в місцях стихійної торгівлі.
На переконливу думку правовласників, більш виваженим рішенням уряду України було б удосконалення автоматизованої системи аналізу й управління ризиками Держмитслужби з повним виключенням людського чинника та проведення перевірок вантажів, що за кодами УКТЗЕД збігаються з товарами, до яких митницями України застосовувалися заходи, передбачені розділом XIV Митного кодексу України останні два роки. У разі виявлення товарів з ознаками порушення прав інтелектуальної власності в умовах воєнного стану необхідно обмежити застосовувані митницею заходи можливістю складання протоколу про порушення митних правил на підставі висновку правовласників щодо ознак його контрафактності. Рішенням суду або іншого уповноваженого на період воєнного стану органу вказані товари відповідно до статті 243 Митного кодексу України повинні бути безоплатно передані для потреб лікувальних, навчальних закладів, закладів та установ соціально-культурної сфери, інших закладів та установ, що фінансуються за рахунок державного чи місцевих бюджетів, або підлягають переробці, утилізації чи знищенню. Також необхідно збільшити розмір штрафу за порушення вимог статті 476 Митного кодексу України для збільшення надходжень до державного бюджету України.
У разі ж якщо уряд України прийме рішення щодо незастосування митними органами заходів зі сприяння захисту прав інтелектуальної власності, передбачених розділом XIV Митного кодексу України, до широкої категорії товарів, воєнні злочинці та інші шахраї отримують незаконні переваги над чесними підприємцями, бюджет країни не отримає необхідних податків, а система сприяння захисту прав інтелектуальної власності на кордоні зазнає незворотних втрат та буде відкинута на десяток років назад.
Зазначена позиція була також озвучена та обговорена на Zoom-конференції Національної асоціації патентних повірених України 20 квітня 2022 року і загалом підтримана колегами по ринку.
Маємо надію, що позиція фахової спільноти буде почута урядом України.
Слава Україні!
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…