Законопроєкт № 7198: чи допоможе він тим, хто втратив житло? — PRAVO.UA Законопроєкт № 7198: чи допоможе він тим, хто втратив житло? — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Законопроєкт № 7198: чи допоможе він тим, хто втратив житло?

Законопроєкт № 7198: чи допоможе він тим, хто втратив житло?

  • 03.03.2023 11:15
Олександр Коваль, адвокат, керівник департаменту GRAMATSKIY & PARTNERS

Законопроєкт № 7198, яким пропонується прийняти Закон України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації», є вкрай актуальним й очікуваним. Кількість українців, яким військова агресія рф проти України заподіяла майнову шкоду в особливо великих розмірах, щодня лише зростає. І запропонований законопроєкт № 7198 передбачає способи та порядок її компенсації.

Законодавець пропонує компенсацію за пошкоджений/знищений об’єкт нерухомого майна замість відшкодування. Підхід цілком логічний. Адже механізм відшкодування збитків застосовується до особи, винної в їх заподіянні (держава Україна такою особою не є), передбачає необхідність доведення всього складу правопорушення (протиправної поведінки заподіювача шкоди, факту настання шкоди, причинного зв’язку між протиправною поведінкою та настанням шкоди, вини заподіювача шкоди). Відшкодування збитків, завданих неоголошеною війною, — процес вкрай непростий, часозатратний й ресурсовиснажливий, успішно пройти його кожній окремій постраждалій особі з досягненням позитивного для неї результату (реальним отриманням повної грошової сатисфакції), як мінімум, малоймовірно. Тому відшкодуванням збитків займеться держава Україна, використовуючи наявний фаховий, дипломатичний та інші ресурси. Потерпілим особам пропонується компенсація як різновид відшкодування, процедура її застосування передбачає лише підтвердження потерпілою особою (1) факту заподіяння шкоди (пошкодження/знищення об’єкту нерухомого майна) та (2) прав власника на таке майно.

Законопроєкт № 7198 передбачає компенсацію лише за пошкоджене/знищене нерухоме майно. Водночас способи її надання та використання свідчать про те, що така компенсація є цільовою. У разі пошкодження спільного майна багатоквартирного будинку, яке підлягає ремонту чи реконструкції, можливе лише фінансування виконання будівельних робіт із відновлення пошкодженого майна, за пошкоджене особисте нерухоме майно (квартира, житловий будинок, дача тощо) передбачена грошова компенсація, яка зараховуватиметься отримувачу на його поточний рахунок зі спеціальним режимом використання (лише на цілі відновлення пошкодженого майна). За знищений об’єкт нерухомого майна компенсація надаватиметься лише шляхом фінансування державою будівництва нового об’єкта нерухомого майна (рівноцінної площі, того самого типу, функціонального призначення, в тій самій місцевості або на вибір отримувача в іншому кварталі/мікрорайоні відповідного населеного пункту). В усіх випадках умовою отримання компенсації є одночасне відступлення отримувачем компенсації на користь держави права вимоги до рф щодо відшкодування збитків за пошкодження/знищення об’єкта нерухомого майна. Джерелами фінансування компенсації є (1) фонд відновлення майна та зруйнованої інфраструктури України у зв’язку зі збройною агресією рф, (2) міжнародна технічна та/або поворотна/безповоротна фінансова допомога, (3) інші джерела, не заборонені законом.

Водночас правова природа компенсації амбівалентна. Спрощена процедура її застосування компенсується встановленням межі граничного розміру отримання грошових виплат. Сумнівно, що компенсації будуть еквівалентними ринковій вартості відновлення/реконструкції/будівництва житла. Фінансування відновлення пошкодженого майна здійснюється на підставі звіту про оцінку вартості відновлення пошкодженого майна (методика проведення оцінки визначатиметься КМУ), але гранична сума компенсації за пошкоджений об’єкт не може перевищувати вартості компенсації за знищений об’єкт. Нерідко відновити об’єкт (через реконструкцію) дорожче за придбання вже готового об’єкта. Граничний розмір компенсації за знищене нерухоме майно не може перевищувати вартості 150м² за один об’єкт нерухомого майна (знищені житлові будинки могли бути більшої площі), а обрахунок вартості 1 м² об’єкта нерухомого майна здійснюватиметься за методикою, визначеною КМУ.

З невідомих причин юридичні особи (власники житлової нерухомості) не знайшли себе серед отримувачів компенсації. Цю відверту суб’єктну дискримінацію варто усунути. Так само безпідставним є обмеження отримувача компенсації у праві відчужувати новий об’єкт нерухомого майна протягом 3 років із дня державної реєстрації права власності на нього. Особливо беручи до уваги й те, що основним джерелом (у законопроєкті № 7198 — на першому місці) є фонд відновлення майна та зруйнованої інфраструктури України, наповнення якого є справою не одного дня.

Найбільш несправедливим у законопроєкті № 7198 є положення про те, що компенсація надається за пошкодження/знищення об’єктів нерухомого майна внаслідок протиправних дій, спричинених військовою агресією рф із дня набрання чинності Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні». Як відомо, військова агресія рф розпочалась з 2014 року. Відтоді чимало об’єктів нерухомого майна було пошкоджено/знищено. Але потерпілі особи не зможуть отримати компенсацію лише через те, що їхнє майно було пошкоджено/знищено до 24.02.2022. Такі особи вважатимуться битими долею двічі. Цей підхід кричуще дисонує з офіційною (абсолютно справедливою!) риторикою про те, що боротьба за відновлення державних кордонів триває з 2014 року. Було б доречним мінімум удвічі (а то й більше) збільшити строк подання заяв реципієнтами компенсації про її надання, особливо для потерпілих осіб на тимчасово окупованих територіях (для яких перебіг цього строку розпочинався б із дня повної деокупації території).

Загалом законодавча ідея компенсації потерпілим особам державою Україна заподіяної майнової шкоди третьою особою (рф) заслуговує на схвальні відгуки. Але успішність реалізації запропонованого законопроєктом № 7198 залежатиме від багатьох факторів, зокрема й від повноцінного відновлення ринку будівництва нерухомості.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA