15 грудня 2021 року, після тривалої гострої суспільної дискусії, Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт закону № 5572 про внесення змін до Закону України “Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав” (щодо забезпечення збору доходу від прав організаціями колективного управління)”. Для того щоб цей проєкт набрав чинності, необхідно, щоб його підписав Президент.
Як зауважує Олександр Мамуня, керуючий партнер Mamunya IP, патентний повірений, адвокат, закон спрямований на перезавантаження неефективної системи колективного управління авторськими та суміжними правами.
Олена Кожокар, юристка Asters, нагадує, що заявленою метою закону є:
Проєкт передбачає зміни, на які звертає увагу пан Мамуня:
Іншими словами, ОКУ, які внесено до Реєстру організацій колективного управління, отримають право тимчасово здійснювати добровільне колективне управління у вищезазначених сферах щодо творів, включених до каталогу цієї ОКУ, до моменту затвердження Мінекономіки рішення про акредитацію нових ОКУ, говорить Олена Кожокар.
Загалом Олександр Мамуня пояснює: міністерство має розпочати новий процес відбору та акредитації ОКУ. Ті після нової акредитації знову матимуть монопольне право управляти авторськими/суміжними правами в певній галузі.
Тобто акт:
Водночас експерти наголошують: закон не вирішує проблему, а тільки дає змогу її локалізувати.
Олена Кожокар пояснює: сфери, діяльність ОКУ в яких унормовується, належать до розширеного колективного управління. Це означає, що за кожною сферою розширеного колективного управління визначається лише одна акредитована організація. Тобто монополія продовжить існувати.
Юристка Asters звертає увагу на цікавий факт. Ще до прийняття закону, а саме 24 вересня 2021 року, Мінекономіки видало наказ про акредитацію ОКУ в таких сферах:
Існування акредитованих ОКУ поряд з іншими ОКУ, які відповідно до закону отримають право колективного управління у тих самих сферах, могло б суперечити вимозі «одна сфера – одна акредитована організація», зазначає пані Кожокар. Проте законодавець потурбувався про це. За законом визнаються такими, що втратили чинність:
Отже, резюмує Олена Кожокар, закон фактично позбавив акредитації громадські спілки ОКУАС та АВ.
У своїх зауваженнях, які було представлено під час обговорення законопроєкту № 5572, Головне юридичне управління Апарату Верховної Ради України від 13 грудня 2021 року зазначило, що окремі його положення:
Тому й рекомендувало законопроєкт до доопрацювання. Попри це закон був прийнятий у «конфліктній» редакції, підкреслює юристка.
Юлія Танцюра, старший юрист, керівник практики інтелектуальної власності в EVERLEGAL, також передбачає, що із прийняттям вказаного закону питання ефективного збору авторської винагороди та її виплати безпосередньо авторам творів вирішити не вдалося. Не вирішено ним і питання розблокування роботи ОКУ.
Є в юристки питання до законності рішення законодавчого органу про скасування наказів центрального органу виконавчої влади.
Зокрема, експертка посилається на ту обставину, що дострокове припинення повноважень комісії з акредитації ОКУ лише відтерміновує в часі:
Сам собою факт припинення повноважень попереднього складу комісії з акредитації ОКУ, призначення згодом нових членів комісії та проведення нового конкурсу не гарантує забезпечення ефективної процедури акредитації ОКУ, вказує пані Танцюра.
Тим паче, що не змінено механізм:
Тому значення, на думку пані Юлії, матимуть лише спосіб та методи, за допомогою яких кожен із таких учасників процедури буде відстоювати свої права та інтереси на ринку авторських прав.
Вона нагадує:
© Юридична практика, 1997-2023. Всі права захищені
Пожалуйста, подождите…