Антон Полікарпов, керуючий партнер Polikarpov Law Firm |
Анастасія Шевчук, юрист Polikarpov Law Firm |
9 червня 2022 року Президентом України було підписано Закон України «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» № 2265-IX від 22.05.2022, основний фокус якого спрямований на заборону пропаганди збройної агресії рф, а також сумнозвісної символіки вторгнення держави-агресора.
Відповідно до нового закону одним із видів забороненої пропаганди є використання в своїй діяльності відповідних символів воєнного вторгнення рф в Україну. Під заборону, зокрема, потрапили латинські літери Z та V, а також офіційна та неофіційна символіка (емблеми) збройних сил рф. Принагідно слід зазначити, що до збройних сил рф законом було віднесено доволі широкий перелік суб’єктів, серед яких і так звані органи держави-терориста.
Прийняття та підписання нового закону закономірно викликає побоювання і у власників бізнесу. Головне запитання: а чи не порушую я вже закон про заборону пропаганди, якщо моя ТМ містить літеру Z чи V або інші заборонені символи.
Заборона щодо використання визначеної символіки не поширюється на зареєстровані та заявлені на реєстрацію ТМ до дати початку повномасштабної війни. Цікаво, що в проєкті закону на момент другого читання йшлося лише про ТМ, які були зареєстровані до 24 лютого. Тобто на етапі розробки документа до винятків не належали ТМ, які на момент 24 лютого перебували в процесі реєстрації.
Наразі під забороною перебуває:
Цей пункт викликає низку запитань. Насамперед що саме варто розуміти під «правомірним контекстом»? За якими критеріями треба визначати його правомірність? На жаль, стаття 1 закону не містить визначення цього поняття, хоча очевидно, що з огляду на його оцінний характер воно потребує офіційного тлумачення. За відсутності єдиного розуміння «правомірного контексту» власники брендів несуть потенційні ризики щодо використання відповідної айдентики та візуалу свого бренду. Мова йде не тільки про можливі матеріальні втрати, але й про загрозу юридичної відповідальності за відповідне порушення.
Наразі зрозуміло одне: визначення переліку таких «окремих слів», а також меж «правомірного контексту» буде здійснюватися на розсуд відповідних правозастосовчих органів.
Позитивним моментом нового закону є наявність широкого переліку винятків, що не потрапляють під ознаки пропаганди відповідно до нового закону. Зокрема, правомірним є використання відповідних символів, емблем тощо, якщо воно не спрямоване на:
Незважаючи на наявність низки винятків в новому законі, для власників бізнесу все ж постає болісне питання репутації та репутаційних втрат. Негативне суспільне сприйняття заборонених літер та символів може негативно вплинути на загальний образ бренду та в перспективі – на його прибутковість. У сучасному світі та в нових реаліях соціальна відповідальність для бізнесу є як орієнтиром, так і фактором впливу. Часом ребрендинг – це вимушений, але необхідний захід, який потребує професійного юридичного підходу.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…