ВРП: фінансове забезпечення судів і суддів на 2022 рік є меншим від мінімальних потреб — PRAVO.UA ВРП: фінансове забезпечення судів і суддів на 2022 рік є меншим від мінімальних потреб — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » ВРП: фінансове забезпечення судів і суддів на 2022 рік є меншим від мінімальних потреб

ВРП: фінансове забезпечення судів і суддів на 2022 рік є меншим від мінімальних потреб

  • 06.09.2021 13:23

Вища рада правосуддя просить уряд збільшити фінансування судової влади у 2022 та наступних роках.

Напередодні ВРП отримала і проаналізувала граничні показники видатків державного бюджету на 2022—2024 роки, надані Міністерством фінансів України (лист від 29 липня 2021 року № 04110-08-2/23829) головним розпорядникам коштів державного бюджету системи правосуддя, та встановила недостатність визначених обсягів видатків для покриття навіть базових потреб судової влади.

Грошей менше від мінімуму

Зокрема ВРП вказує на те, що:

  • на 2022 рік видатки на оплату праці працівників державних органів та суддів розраховано на рівні 2021 року. Фактично відповідні видатки пропонується залишити на рівні 2020 року, хоча рівень мінімальної заробітної плати зростає;
  • запланованих коштів не буде достатньо для здійснення оплати комунальних послуг та енергоносіїв для всіх судів, органів та установ системи правосуддя. У 2021 році вже виникала заборгованість в окремих судах, що могло спричинити припинення надання цих послуг та припинення роботи самих судів;
  • не передбачено жодних асигнувань на видатки розвитку. Водночас 78 % місцевих та апеляційних судів, потребують поліпшення умов розміщення.

У Раді нагадали, що рівень фінансового забезпечення судової гілки влади в Україні є критично низьким, особливо в частині фінансування діяльності місцевих та апеляційних судів протягом 2020–2021 років, наслідком чого є:

  • низький рівень заробітної плати працівників апаратів місцевих та апеляційних судів,
  • нестача коштів на придбання марок, конвертів, паперу, оплату поштових послуг,
  • заборгованість з оплати комунальних послуг та енергоносіїв,
  • проблеми з виплатами на виконання рішень судів про стягнення суддівської винагороди за період дії обмежень, встановлених Законом України від 13 квітня 2020 року № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік».

Принагідно ВРП нагадала, що стаття 37 Бюджетного кодексу України зобов’язує Кабінет Міністрів України подати проєкт закону про держбюджет України Вищій раді правосуддя щодо статей, пов’язаних із забезпеченням функціонування судів і діяльності суддів, органів та установ системи правосуддя.

Однак із часу набуття ВРП повноважень щодо надання пропозицій стосовно видатків на утримання судів, органів та установ системи правосуддя Кабінет Міністрів України жодного разу не звернувся до Ради з проєктом держбюджету України.

Питання винагороди суддів

ВРП наголосила:

  • фінансове забезпечення судів і суддів є невіддільною складовою частиною незалежності як окремого судді, так і всієї судової влади, про що неодноразово зазначали міжнародні правові інституції;
  • вирішення питання оплати праці суддів є вкрай важливим та нагальним завданням держави як гаранта незалежного та справедливого суду.

Суддівська винагорода повинна відповідати покладеному на суддю обсягу обов’язків, а також бути достатньою для забезпечення незалежності судді в умовах, що склалися, зокрема, враховуючи суттєвий кадровий дефіцит у судах;

  • належний рівень оплати праці працівників апаратів судів дасть змогу сформувати і утримувати висококваліфікований штат суду, спроможний організовувати та забезпечувати надання публічних послуг у сфері правосуддя на рівні, що задовольняє суспільні очікування.

Проблемне питання встановлення справедливого та конкурентоспроможного розміру посадових окладів працівників апаратів судів, органів та установ системи правосуддя щороку ускладнюється визначенням видатків на оплату праці на рівні попередніх років. Результатом такої бюджетної політики є стрімкий відтік високопрофесійних кадрів апаратів судів, який за нинішніх тенденцій тільки збільшуватиметься.

Напрями використання

Кошти системи правосуддя, відповідно до статті 33 Бюджетного кодексу України, в наступні три роки планують витрачати на:

  • заповнення вакантних посад суддів у місцевих та апеляційних судах,
  • збільшення чисельності працівників апаратів судів для зменшення рівня навантаження на наявних працівників;
  • завершення процедури добору суддів до Вищого суду з питань інтелектуальної власності та забезпечення його діяльності;
  • виплату суддівської винагороди суддям;
  • заробітну плату працівникам апаратів судів у розмірі, який дасть змогу сформувати та утримувати висококваліфікований штат суду;
  • нарахування на фонд оплати праці;
  • оплату комунальних послуг та енергоносіїв;
  • забезпечення належного фінансування інших поточних видатків на здійснення судочинства;
  • впровадження та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи;
  • забезпечення судів сучасними технічними засобами ведення судового процесу;
  • розвиток Служби судової охорони, забезпечення її повноцінної діяльності;
  • облаштування приміщень судів відповідно до державних будівельних норм та з урахуванням потреб людей з інвалідністю й маломобільних груп населення;
  • забезпечення прозорості та відкритості правосуддя;
  • підтримку та розвиток вебпорталу «Судова влада України».
Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA