VIII Ukrainian Antitrust Forum: експерти проаналізували поточні виклики захисту конкуренції та актуальні законодавчі ініціативи — PRAVO.UA VIII Ukrainian Antitrust Forum: експерти проаналізували поточні виклики захисту конкуренції та актуальні законодавчі ініціативи — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » VIII Ukrainian Antitrust Forum: експерти проаналізували поточні виклики захисту конкуренції та актуальні законодавчі ініціативи

VIII Ukrainian Antitrust Forum: експерти проаналізували поточні виклики захисту конкуренції та актуальні законодавчі ініціативи

  • 22.03.2023 14:54

Роботу VIII Ukrainian Antitrust Forum продовжило обговорення пріоритетів у діяльності АМКУ під час війни, реформування антимонопольного законодавства, практичних викликів правозастосування та ключових питань захисту економічної конкуренції після перемоги України. Своїми думками з учасниками форуму поділилися:

  • Анжеліка Коноплянко, заступник голови АМКУ – державна уповноважена;
  • Ольга Нечитайло, державна уповноважена АМКУ;
  • Людмила Буймістер, народний депутат України;
  • Олексій Кот, директор НДІ правотворчості та науково-правових експертиз НАПрН України, старший партнер ЮФ «АНТІКА»;
  • Олександр Вознюк, партнер Asters;
  • Віталій Бєліков, директор департаменту з правових питань АТ «Укрпошта».

Модерував обговорення Олег Бондар, керуючий партнер «ECOVIS Бондар та Бондар».

Відкриваючи дискусію, пан Бондар зазначив, що реформування антимонопольного законодавства та інститутів почалося багато років тому, Україна взяла на себе певні зобов’язання в рамках євроінтеграційного процесу, є зобов’язання перед МВФ, розроблено багато законопроєктів, і найголовнішим з них, мабуть, є законопроєкт № 5431, який передбачає довгоочікувані реформи в антимонопольному законодавстві.

«Глобальної революції в конкурентному праві він не зробить. Але однозначно посилить АМКУ, десь додасть нам повноважень, десь, можливо, й прибере, десь врегулює певну дискрецію. Але якщо ми говоримо про рух до ЄС, то це безумовний плюс, і вся команда АМКУ робить все можливе, щоб цей законопроєкт був нарешті прийнятий», — прокоментувала Анжеліка Коноплянко.

Підходи АМКУ

У своєму виступі Анжеліка Коноплянко зосередилася на правових аспектах роботи АМКУ в умовах воєнного стану. Одним із головних досягнень в 2022 році вона назвала те, що роботу АМКУ вдалося втримати в рамках правового поля, а його діяльність залишалась справедливою, передбачуваною та відкритою.

Говорячи про «новинки» в роботі АМКУ за цей період, вона, зокрема, зазначила таке:

  • в концентраціях були сформували чіткі підходи щодо надання попередніх висновків про відсутність необхідності отримання дозволу на концентрацію у разі, якщо контролером учасника концентрації є орган влади чи місцевого самоврядування;
  • актуальним є питання щодо передання в управління АРМА корпоративних прав компаній чи єдиних майнових комплексів;
  • напрацьовано підходи щодо визначення товарних меж ринків.

Анжеліка Коноплянко зупинилася на підходах АМКУ в питаннях концентрацій, як суто українських (включаючи приватизацію), так і транскордонних. А також прокоментувала ситуацію із конкуренцією на енергетичних ринках: електроенергії, нафтопродуктів, природного газу.

«З врахуванням економічної ситуації в країні, АМКУ дуже адекватно підходить до своєї ролі економічного регулятора, повною мірою виконуючи завдання, які на нас покладено законом», — резюмувала Анжеліка Коноплянко.

Євроінтеграційні перспективи

Ольга Нечитайло розповіла про напрацювання щодо реформування Комітету в контексті європейської інтеграції та актуальні законодавчі ініціативи. Вона, зокрема, прокоментувала нещодавній звіт Єврокомісії про узгодження українського законодавства з acquis ЄС в частині антимонопольних питань. Серед питань, які потребують врегулювання, доповідачка виділила такі:

  • необхідність розмежування економічної та неекономічної діяльності;
  • необхідність узгодження термінології щодо монопольного становища та концентрацій;
  • повноваження АМКУ щодо проведення ефективних перевірок;
  • співвідношення повноважень АМКУ та органів судової влади.

Зазначивши, що звіт повністю не охоплює всі проблемні питання, серед орієнтирів подальшого узгодження національного законодавства Ольга Нечитайло назвала Директиву (ЄС) 2019/1 про надання повноважень органам з питань конкуренції бути більш ефективними у правозастосуванні (Директива ECN+); регламенти щодо впровадження правил конкуренції; прецедентні рішення Суду ЄС, рекомендації та аналітичні документи Комісії, ICN та OECD.

Говорячи про етапи реалізації антимонопольного реформи, пані Нечитайло зазначила, що першим кроком є ухвалення законопроєкту № 5431, який містить найбільш нагальні зміни; на другому етапі мають бути реалізовані складні процесуальні та матеріальні новації (відповідний законопроєкт наразі напрацьовується), а третій етап охоплюватиме питання, які потребують оцінки на узгодженість із Конституцією України.

Фокус на перспективу

Олексій Кот у своєму виступі виділив напрями, які стануть пріоритетними для АМКУ після нашої перемоги.

«Післявоєнний період буде характеризуватися значними обсягами інвестицій в економіку, виділенням державних та міжнародних коштів на різноманітні програми відновлення. За таких умов роль АМКУ стає вирішальною», — наголосив Олексій Кот.

На його думку, слід виділити три основні завдання, які постануть перед АМКУ:

  • контроль за монопольними утвореннями та недопущення зловживання монопольним становищем;
  • контроль за концентраціями та узгодженими діями;
  • контроль за державною допомогою.

Позиція законодавця

Народний депутат України Людмила Буймістер, говорячи про реформування конкуренційного законодавства в Україні, повідомила, що законопроєкт № 5431 уже пройшов всі стадії обговорення в профільному комітеті, проте залишились деякі питання, що де-факто блокують його підтримку в сесійній залі. Це, зокрема, питання дотримання процесуального балансу під час розгляду справ в АМКУ.

Людмила Буймістер також звернула увагу на нові виклики та ринки, які, на її думку, потребують негайної реакції АМКУ. Це, зокрема, ринок електрогенераторів. Крім того, народний депутат України наголосила на необхідності посилення контролю за органами державної влади, зокрема в контексті впливу на структуру ринку та купівельну спроможність.

«Перед АМКУ стоїть ще один надважливий виклик — Комітет вже погодив законопроєкт про моніторинг оптових енергетичних ринків, де роль АМКУ щодо запобігання порушенням буде однією з ключових», — наголосила Людмила Буймістер.

Межі судового контролю

Практичним питанням визначення меж юрисдикції судів в антимонопольних спорах був присвячений виступ Олександра Вознюка, партнера Asters. Зазначивши, що посилення повноважень АМКУ має кореспондуватись із посиленням гарантій і можливостей захисту всіх інших учасників правовідносин, доповідач зосередився на практичних аспектах доступу до суду та оскарження рішень АМКУ.

«Має бути можливість перевірки рішень адміністративного органу судом, який так само може перевірити всі обставини як фактів, так і права. Лише в такому випадку можна говорити про те, що особа дійсно може реалізувати право на справедливий суд, — наголосив Олександр Вознюк. — Це ключова умова, суд має перевірити всі суттєві обставини, на які вказує особа, як фактів, так і права. Оцінка всіх фактичних обставин, усіх доказів, а також закону та правильності його застосування… Без цього неможливо забезпечити справедливий суд».

Доповідач також прокоментував можливість суду не просто досліджувати абсолютно всі обставини справи та скасовувати рішення АМКУ, але й ухвалювати своє рішення у справі, не скеровуючи її на новий розгляд в АМКУ. На думку Олександра Вознюка, більш ефективним видається варіант, за якого суду будуть надані відповідні повноваження.

Виклики держдопомоги

Віталій Бєліков, директор департаменту з правових питань АТ «Укрпошта», зосередився на викликах надання державної допомоги та необхідних змінах у цій сфері.

Зазначивши, що державний сектор економіки в Україні є досить великим порівняно з іншими державами, доповідач розповів про різні варіанти втручання держави в діяльність державних та комунальних підприємств та зосередився на нюансах контролю надання держдопомоги.

«Проблема полягає в тому, що не АМКУ впливає на ситуацію, де виникає необхідність надання державної допомоги, — зазначив Віталій Бєліков. — Наявність держдопомоги — це наслідок економічної та політичної діяльності держави, де виникає необхідність створення якихось додаткових умов».

Він навів приклад воєнного часу: Укрпошту зобов’язали здійснювати безкоштовну евакуацію підприємств. По суті, це було держдопомогою, і якщо не буде відповідних змін, ці питання в майбутньому розглядатиме АМКУ.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA