Нещодавно у Верховній Раді України було зареєстровано проєкт закону № 7265 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо встановлення відповідальності за невиконання вимог закону щодо повернення в Україну після введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях». Він має на меті, як значиться в пояснювальній записці, забезпечити повноцінне функціонування сил оборони України, органів державної влади та органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.
Ним пропонується внести зміни, за якими в разі запровадження в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану певні категорії осіб, які на той момент перебували за межами України, зобов’язані повернутися в Україну.
Аналіз цієї ініціативи провів Юрій Бабич, адвокат АО «Шкребець і Партнери».
Законодавцям пропонується визначити, що повернутися в Україну повинні певні категорії осіб у п’ятнадцятиденний строк. Цей строк може бути збільшений в указі Президента щодо запровадження воєнного стану. За неповернення в Україну особам може загрожувати кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років.
До категорій осіб, яких стосується вказаний вище обов’язок, належать:
Водночас законопроєкт № 7265 робить виняток щодо обов’язку повернутися в Україну. Фактично вказаний обов’язок можуть не виконувати особи, якщо мають поважні причини, до яких належать:
Серед наведених поважних причин є одна абстрактна — «інші обставини». Вона з великою ймовірністю стане одним із проблемних та спірних моментів під час притягнення до відповідальності осіб, які не повернулися в Україну, якщо проєкт буде проголосовано в такій редакції. Згодом її може бути більш-менш визначено для правильного застосування Верховним Судом, однак це станеться за спливом значного часу.
Серед осіб, на яких поширюється обов’язок із повернення в Україну, найбільш незахищеною категорією є «особи, які згідно з законом підлягають призову на військову службу під час мобілізації». На боці таких осіб можуть діяти фактори, які в правовому колі довести майже не реально або дуже складно. Наприклад, такі:
Таким чином, у цьому аспекті юридичної визначеності за неповернення в Україну законопроєкт № 7265 підлягає як мінімум доопрацюванню.
Крім того, пам’ятаємо, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Верховною Радою України з подальшим продовженням дії, в Україні запроваджено воєнний стан.
Так от, за законопроєктом № 7265 пропонується поширити його дію і на осіб із вказаних вище категорій, які виїхали за межі України до 24.02.2022 та після 24.02.2022, і встановити п’ятнадцятиденний строк для повернення, який обраховуватиметься з дня набрання чинності відповідним законом.
Таким чином, у підсумку можна зазначити, що наведена законодавча ініціатива, хоч і має важливу мету, однак на цьому етапі підлягає доопрацюванню. Проте треба бути пильними та цікавитись цією та подібними законодавчими ініціативами, щоб не створити підстав для притягнення до кримінальної відповідальності.
Зауважимо, що це вже друга подібна ініціатива, яка не є більш досконалою, ніж попередній подібний проєкт № 7171.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…