Відкриття ринку землі в Україні: що потрібно знати — PRAVO.UA Відкриття ринку землі в Україні: що потрібно знати — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Блог » Відкриття ринку землі в Україні: що потрібно знати

Відкриття ринку землі в Україні: що потрібно знати

  • 31.03.2020 15:39
Рубрика Блог
Автор: Ніна Різун, адвокат АО "Юрлайн" 

30 березня 2020 року Верховна Рада України розглянула та прийняла в цілому в другому читанні проєкт закону (законопроєкт №2178-10), положеннями якого визначаються особливості правового регулювання обігу земельних ділянок сільськогосподарського призначення (далі – землі) на основі ринкових механізмів переходу прав на землю.

Розглянемо основні положення цього проєкту.

З 1 липня 2021 року скасовується заборона на відчуження землі приватної власності.

При цьому до  1 січня 2024 року забороняється відчуження на користь юридичних осіб земель, які перебувають у приватній власності і віднесені до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земель, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв).

Зазначена заборона не поширюється на:

  • перехід до банків права власності на землі як предмет застави;
  • передачі земель у спадщину;
  • обміну (міни) земельної ділянки на іншу земельну ділянку з однаковою нормативною грошовою оцінкою або різниця між нормативними грошовими оцінками яких становить не більше 10 відсотків;
  • відчуження земель для суспільних потреб.

Також забороняється відчуження землі державної і комунальної власності, відчуження та зміна цільового призначення землі приватної власності, виділених в натурі власникам земельних часток (паїв), розташованих на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, крім передачі їх у спадщину.

Передбачено низку обмежень щодо осіб, які можуть набувати право власності на землю.

Зокрема, банками землі можуть набуватися лише в порядку звернення стягнення на них як на предмет застави, і вони мають бути відчужені банками на земельних торгах протягом двох років з дня набуття права власності.

Питання щодо надання іноземцям права набути право власності на землю або придбати частки в юридичних особах, які є власниками землі, буде вирішуватися на референдумі.

Визначено випадки, в яких забороняється набуття права власності на землі за будь-яких умов, у тому числі у випадку схвалення на референдумі. Заборонено набувати землі:

  1. Юридичним особам, учасниками  або кінцевими бенефіціарами яких є не  громадяни України (щодо земель ближче 50 кілометрів від державного кордону України);
  2. Юридичним особам, учасниками  або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом;
  3. Особам, які належать або належали до терористичних організацій;
  4. Юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є іноземні держави;
  5. Юридичним особам, у яких неможливо встановити кінцевого бенефіціара;
  6. Юридичними особами, бенефіціарні власники яких зареєстровані в офшорних зонах, віднесених до переліку офшорних зон Кабінетом Міністрів України;
  7. Фізичними та юридичними особами, стосовно яких застосовано заходи у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок  відповідно до Закону України «Про санкції», а також пов’язаними з ними особами;
  8. Юридичними особами країни, що перебувають під контролем осіб, зареєстрованих у державах, включених Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.

Прийнятим проєктом Закону передбачено можливість набуття права власності на землі на підставі цивільно-правових угод з урахуванням обмежень та заборон. Слід зважати на те, що розрахунки, пов’язані зі сплатою ціни землі за цивільно-правовими угодами, провадяться в безготівковій формі.

До 1 січня 2030 року ціна продажу земель, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), не може бути меншою за їх нормативну грошову оцінку.

Окрім того, встановлюється обмеження на сукупну площу землі, яка може перебувати у власності однієї особи.

До 1 січня 2024 року громадяни України можуть набувати право власності на землі загальною площею до 100 га, а в наступному – не більше 10 000 га.

У власності юридичних осіб (крім банків) може бути не більше загальної площі землі, яка може перебувати у власності усіх її учасників, але не більше 10 000 га.

Тобто до 01 січня 2024 року, якщо учасником юридичної особи є одна фізична особа, яка не є власником землі, то у власності такої юридичної особи може бути до 100 га землі. Для отримання юридичною особою у власність максимально дозволеної площі землі  (до 01 січня 2024 року) у юридичної особи має бути щонайменше 100 фізичних осіб, які не є власниками землі.

Для реалізації зазначених обмежень вводиться порядок розрахунку площі землі для громадян, які володіють часткою у юридичній особі, що є власником землі. Вважається, що такому учаснику (крім земельних ділянок, що належать йому на праві власності) належить частина землі юридичної особи, площа якої пропорційна розміру його частки у юридичній особі, вираженої у відсотках.

Земля, що набута всупереч обмеженням щодо максимальної площі землі, яка може перебувати у власності однієї особи, підлягає конфіскації на підставі рішення суду за позовом органу, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель.

Забезпечується право на викуп у власність землі за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці таких земельних ділянок та без проведення земельних торгів, для таких осіб:

  • громадян, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння землями державної та комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства;
  • орендарів землі, які набули право оренди землі шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до 2010 року.

При цьому за бажанням покупця може надаватися розстрочка платежу до десяти років та право власності переходить до покупця після сплати першого платежу.

Прийнятий проєкт закону є першим нормативним актом на шляху запровадження ринку землі. Ще потрібно буде прийняти низку актів, які формуватимуть законодавче поле в сфері переходу прав на землю та правовий статус учасників таких відносин. 

Очікується, що реалізація прийнятого проєкту Закону матиме позитивні наслідки, зокрема:

  • повноцінна реалізація права приватної власності на землю;
  • встановлення об’єктивної ринкової вартості землі у процесі її економічного обігу;
  • збільшення інвестиційних можливостей аграрного сектора, зокрема, через розвиток іпотечного кредитування під заставу земель сільськогосподарського призначення;
  • забезпечення прозорості операцій із землею.

Автор: Ніна Різун, адвокат АО “Юрлайн” 

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA