VI Business & Legal Energy Forum: ринок електроенергії потребує посилення конкуренції та вирішення державою системних проблем — PRAVO.UA VI Business & Legal Energy Forum: ринок електроенергії потребує посилення конкуренції та вирішення державою системних проблем — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » VI Business & Legal Energy Forum: ринок електроенергії потребує посилення конкуренції та вирішення державою системних проблем

VI Business & Legal Energy Forum: ринок електроенергії потребує посилення конкуренції та вирішення державою системних проблем

  • 17.11.2021 16:00

Учасники VI Business & Legal Energy Forum обговорили питання функціонування ринку електроенергії.

Модерував цю сесію Владислав Соколовський, керуючий партнер АК «Соколовський і Партнери».

Захист конкуренції

Відкриваючи обговорення, Анжеліка Коноплянко, заступник голови Антимонопольного комітету України — державний уповноважений, торкнулася питання конкуренції на ринку електроенергії. Вона зазначила, що

АМКУ у своїй діяльності керується принципом «не нашкодь».

АМКУ не може робити передчасних висновків. Наприклад, недотримання вимог НКРЕКП не є саме собою порушенням антимонопольного законодавства, необхідно довести факт зловживання антимонопольним становищем.

Ще одним проблемним питанням, яке вирішується АМКУ, є функціонування ринку «на добу наперед». Але проблеми, пов’язані зі зловживаннями на цьому ринку, за висновками спікерки, не вирішити лише шляхом застосування повноважень АМКУ.

Інша проблема – це оцінка АМКУ схем підтримки виробників електричної енергії з альтернативних джерел, зокрема:

  • наявності державного ресурсу в схемі підтримки виробників електричної енергії з відновлюваних джерел енергії;
  • створення переваг для виробників електричної енергії з відновлювальних джерел енергії порівняно з іншими виробниками електричної енергії;
  • спотворення економічної конкуренції шляхом надання відповідної компенсації;
  • вивчається практика Європейської комісії.

Доповідач повідомила про створення робочої групи на базі Міненерго та закликала всіх долучитися до вдосконалення зазначених процесів.

Іван Бондарчук, радник, керівник практики енергетики та природних ресурсів Юридичної групи LCF, висвітлив питання застосування законодавства ЄС у сфері конкуренції та державної допомоги на ринку електричної енергії.

Спікер зауважив, що ринок електроенергії характеризується такими явищами:

  • Price Caps;
  • «торгівля повітрям»;
  • справедливе/несправедливе PSO;
  • інсайдерська торгівля та змови під час укладення двосторонніх договорів.

Він зазначив, що необхідно визначитися, як оцінювати ринок електроенергії, та відповісти на такі запитання:

  • електроенергія – це єдиний товар чи окремі продукти?
  • ринок єдиний чи поділений на сегменти?
  • які учасники ринку перебувають у стані конкуренції?
  • які операції можна кваліфікувати як підтримку ринку електроенергії?

Доповідач також торкнувся питань, пов’язаних з імплементацією Регламенту (ЄС) №1227/2011 про цілісність і прозорість гуртового енергетичного ринку (REMIT) (законопроєкти №№4503-д, 5322, 5322-1).

Нам потрібні нові хейтери

Максим Юрков, член правління НЕК «Укренерго», розповів присутнім про відшкодування за небаланси на ринку електроенергії. Він повідомив, що наразі випущено євробонди для погашення заборгованості перед “Гарантованим покупцем”. Більшість із цих коштів уже надійшли до нього. Спікер зауважив, що «балансувальний ринок» має бути нейтральним для Укренерго.

За словами Максима Юркова, заборгованість як перед Укренерго, так і Укренерго перед контрагентами становить приблизно 11 млрд грн. Проблема Укренерго в тому, що боржники не є надійними, але їх не можна відключити від мережі (наприклад, вугільні шахти).

Пан Юрков повідомив, що зараз здійснюється погашення боргів завдяки:

  • частковому перерозподілу коштів;
  • включенню боргів до тарифу на диспетчеризацію.

Але, за висновком спікера, без державної підтримки боржників, яких не можна від’єднати від мережі, вирішити цілком це питання неможливо. Ще однією проблемою стане те, що штрафні санкції за заборгованостями, що існують, має бути включено до тарифу на диспетчеризацію на наступні роки.

Екологічні перевірки

Олександр Пікалов, менеджер дирекції з правового забезпечення ТОВ «ДТЕК ЕНЕРГО», торкнувся питань проведення екологічних перевірок на об’єктах теплової генерації.

Бізнес втомився виправдовуватися.

Спікер звернув увагу на підстави недопуску посадових осіб екологічної інспекції до проведення перевірок. Зокрема, він акцентував, що проведенню планових перевірок заважає відсутність уніфікованих форм актів, критеріїв оцінки ступеня ризикованості підприємств тощо.

Позапланові перевірки проводяться, хоча:

  • заяви фізичних осіб мають загальний характер;
  • відсутні чіткі критерії призначення таких перевірок;
  • досить часто відсутні систематичні порушення в діяльності конкретних підприємств як підстава для проведення перевірки;
  • відмови I, II категорій не є підставою для проведення позапланової перевірки.

Доповідач наголосив на тому, що часто складно «фіналізувати» перевірку. Стосовно перспектив представник «ДТЕК ЕНЕРГО» зазначив, що законопроєкт № 3091 також не містить комплексного підходу до вирішення поставлених питань.

Андрій Дворніков, адвокат АО «Перший радник», продовжив тему захисту інтересів підприємства у спорах із Державною екологічною інспекцією. Він розглянув проблемні питання відповідальності за недопуск до проведення перевірки. Зокрема, пан Дворніков повідомив, що законопроєкт № 3091 встановлює штраф за недопущення до проведення заходу державного екологічного контролю, який проводиться відповідно до вимог законодавства, в розмірі  1800 000 грн.

Спікер також проаналізував судову практику щодо оскарження:

  • акта перевірки;
  • наказу про проведення перевірки;
  • припису.

Посилаючись на судову практику, доповідач наголосив на такому:

  • якщо підприємство вчинило всі можливі правомірні дії для своєчасного отримання дозволу на спеціальне водокористування,
  • то поведінка боржника не є протиправною,
  • що виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

Вітроенергетика як ключовий інструмент “зеленого” переходу

Андрій Конеченков, голова правління ГС «Українська вітроенергетична асоціація», розповів присутнім, що їх Асоціація об’єднує 80 компаній з 13 країн світу. А декілька днів тому створено правничий комітет для підтримки учасників Асоціації.

За словами доповідача:

вітроенергетика – це та галузь, яка не може розвиватися швидко.

Найбільший вітровий потенціал на півдні України. Україна має один з найвищих потенціалів енергетичної потужності у світі. Спікер зауважив, що в Україні існують проблеми з боргами за зелену енергетику. Водночас вітроенергетика не боїться втратити “зелений” тариф, оскільки це стабільна галузь. Серед перспектив розвитку Андрій Конеченков назвав, зокрема, розвиток офшорної вітроенергетики, що також дасть змогу вирішити питання постачання зеленого водню.

Проблеми, які всі так добре розуміють, чомусь не вирішуються

Іван Плачков, голова Всеукраїнської Енергетичної Асамблеї, наголосив на тому, що не повинно існувати причин для відключення споживача від електропостачання. Ринок електроенергії – це природна монополія, функціонування якої залежить від енергетичного потенціалу країни. Ціна на електроенергію має бути економічно обґрунтованою і формуватися за принципом «на день вперед» (залежати від кон’юнктури ринку палива).

Щоб стабілізувати ринок електроенергії, насамперед спікер запропонував:

  • не укладати прямі договори;
  • запровадити повноцінний ринок «на день вперед»;
  • закупити вугілля за рахунок коштів державного резерву.
Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA