Богдан Врублевський, юрист ADER HABER |
З початку повномасштабної агресії росії проти України на захист нашої держави нарівні із Збройними силами України та іншими добровольчими формуваннями стали новостворені Сили територіальної оборони (ТрО).
Формування територіальної оборони відбулося незадовго до початку війни в Україні, та її особливістю стало те, що цивільні особи, які укладали контракт про службу в резерві територіальної оборони, у разі запровадження воєнного стану захищатимуть ту землю, на якій проживають.
А 12 червня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про основи національного спротиву” щодо надання можливості територіальній обороні виконувати завдання в районах ведення воєнних (бойових) дій».
Спершу важливо зазначити, що територіальна оборона складається з різних складових частин. Так, до її складу входять Сили територіальної оборони Збройних сил України та добровольчі формування територіальної громади.
Сили територіальної оборони Збройних сил України є окремим родом сил Збройних сил України, комплектування якого здійснюється військовослужбовцями за контрактом або за призовом особами офіцерського складу.
Комплектування ж добровольчих формувань територіальної громади здійснюється на добровільній основі цивільними особами. Однак діяльність таких формувань провадиться під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних сил України.
Такий контракт укладається між командиром добровольчого формування на рівні територіальної громади та самим громадянином. Важливо, щоб командир добровольчого формування територіальної оборони був офіційно призначений наказом Сил територіальної оборони. В іншому разі контракт не матиме юридичної сили.
Контракт добровольця територіальної оборони містить:
Згідно з положеннями контракту доброволець бере на себе зобов’язання виконувати завдання територіальної оборони в межах відповідної територіальної громади протягом строку дії контракту відповідно до вимог, визначених Законом України «Про основи національного спротиву», положенням та іншими нормативно-правовими актами України, що регулюють порядок діяльності добровольчих формувань територіальних громад, а також додержуватися Конституції України, законів України та нормативно-правових актів під час виконання завдань та повноважень територіальної оборони, виконувати державні та/або громадські обов’язки в інтересах українського народу.
Зі свого боку держава, від імені якої діє командир, зобов’язується забезпечити належні умови для виконання добровольцем покладених на нього завдань.
Крім того, в контракті зазначається, що на добровольця територіальної оборони поширюється дія Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». Цими положеннями бійців територіальної оборони та осіб, які укомплектовані в добровольчі формування територіальних громад, фактично прирівняно до військовослужбовців за їхнім статусом.
Контракт з офіцерами та сержантським складом укладається на 5 років, а із солдатами — на 3 роки. Крім того, в контрактах зазначено, що на осіб, які підписали цей контракт, поширюється дія статутів Збройних сил України.
Якщо раніше лише Сили територіальної оборони Збройних сил України безпосередньо перебували в підпорядкуванні командування Збройних сил України, то з новою редакцією Закону України «Про національний супротив» будь-яке добровольче формування переходить в оперативне підпорядкування Збройних сил України.
Однак у законі також чітко зазначено, що виключно за рішенням головнокомандувача Збройних сил України такі добровольчі формування можуть повністю або частково залучатись до виконання завдань територіальної оборони поза межами визначеної зони територіальної оборони, а також скеровуватися в райони ведення воєнних (бойових) дій.
Це питання врегульовано на законодавчому рівні постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації, забезпечення та проведення підготовки добровольчих формувань територіальних громад до виконання завдань територіальної оборони».
Згідно з цією постановою обов’язок навчання, злагодження та укомплектування добровольчих формувань територіальних громад до виконання завдань покладається на командування Збройних сил України.
Таким чином, добровольчі формування територіальних громад можуть скеровувати в райони ведення воєнних (бойових) дій лише за рішенням головнокомандувача Збройних сил України та після належної військової підготовки й укомплектування.
Внесення таких змін до законодавства було доволі очікуваним.
Враховуючи, що в країні зараз йде війна, всі можливі військові та добровольчі формування Збройних сил України за відповідним наказом після проходження навчання та укомплектування матимуть змогу брати участь у захисті нашої держави.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…