Штрафи за проїзд у транспорті без сертифіката: чому пасажирам немає чого боятися - пояснює адвокат — PRAVO.UA Штрафи за проїзд у транспорті без сертифіката: чому пасажирам немає чого боятися - пояснює адвокат — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Штрафи за проїзд у транспорті без сертифіката: чому пасажирам немає чого боятися – пояснює адвокат

Штрафи за проїзд у транспорті без сертифіката: чому пасажирам немає чого боятися – пояснює адвокат

  • 08.11.2021 10:26

Місцева влада залякала мешканців Києва чималенькими штрафами від 17 тис. грн за проїзд у громадському транспорті без документів про вакцинацію від Covid-19 чи негативного результату ПЛР-тесту. Йдеться про посилення карантину.

Чи мають такі погрози законне підґрунтя та чи дійсно на території Києва дозволено користуватися транспортом лише за наявності сovid-документів, пояснив Євген Пеліхос, адвокат, керівник Адвокатського бюро Євгена Пеліхоса

Обмеження на проїзд у транспорті

Останні транспортні обмеження було впроваджено протоколом Постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 28.10.2021 № 68.

Адвокат звертає увагу на підпункт 3-1 пункту 3 цього протоколу.

Він встановлює заборону саме на перевезення пасажирів без наявності у них відповідних документів.

Отже, заборона стосується тих осіб, які здійснюють перевезення, тобто перевізників, а не пасажирів.

Тому маніпулятивними є погрози накласти штраф на пасажира, тоді як користування громадським транспортом чи проїзд у ньому не заборонені. Комісія самостійно використала в протоколі таке формулювання, але погрожують штрафами чомусь саме пасажирам, а не транспортним підприємствам, підкреслює адвокат.

Для контрасту Євген Пеліхос пропонує проаналізувати заборону перебувати у громадських місцях та транспорті без вдягнутих масок, яка адресується, зокрема, пасажирам.

Отже, висновок очевидний:

  • не можна звинуватити особу, яка користується послугами громадського транспорту, у порушенні заборони перевезення;
  • особа не може нести відповідальності за порушення заборони діяльності (перевезення), яка нею апріорі не здійснюється.

Транспортні обмеження “червоної” зони

Адвокат підкреслює, що “карантинна” постанова КМУ (Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 № 1236) сама собою не передбачає для «червоної» зони якихось обмежень на проїзд у міському транспорті невакцинованих категорій населення.

Ба більше, перебування у цій зоні не передбачає права місцевих комісій установлювати додаткові обмеження на території «червоної» зони. Право цих комісій на саморегулювання обмежено рівнем «помаранчевої» зони, хоч яким абсурдним це видається.

Як відомо, карантинні обмеження згідно з постановою запроваджуються таким чином, що кожна наступна зона включає в себе свої обмеження та обмеження попередніх зон (“жовта” зона включає свої обмеження та “зелену” зону; “помаранчева” зона включає свої обмеження та “зелену” і “жовту” зони). Проте чомусь у випадку “червоної” зони Кабмін оминув попередню “помаранчеву” зону і визначив, що у найсуворішій зоні діють власні обмеження разом із тими, що поширюються на “зелену” та “жовту” зони.

Рішення комісії КМДА незаконне

Це означає, що протокол № 68 прийнято за відсутності законодавчих підстав, доходить висновку Євген Пеліхос.

Тому будь-які спроби накласти штрафи за проїзд у транспорті як відповідальності за ст. 44-3 КУпАП в таких випадках повинні закінчуватися постановою суду про закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, вважає адвокат.

Водночас окреме питання виникає відносно права Кабміну уповноважувати комісії з питань ТЕБ та НЗ запроваджувати певні карантинні заходи.

Адвокат пояснює:

  • за Законом “Про захист населення від інфекційних хвороб” карантин встановлюється саме Кабміном, а не комісіями з ТЕБ та НЗ,
  • згідно з Кодексом цивільного захисту такі комісії створюються лише з метою координації діяльності органів влади та підприємств у сфері цивільного захисту,
  • вони не мають права запроваджувати додаткові обмеження.

Перевірка документів поліцейськими в локдаун

Адвокат Євгеній Пеліхос також звертає увагу на сумнівність повноважень поліцейських щодо перевірки COVID-сертифікатів.

«Пункт 18 постанови № 1236 начебто уповноважує співробітників поліції вибірково перевіряти документи про вакцинацію та негативний ПЛР-тест. Водночас Кабмін чомусь «забув», що ст. 29 Закону України «Про Національну поліцію» однозначно встановлює, що поліцейському заборонено застосовувати будь-які інші поліцейські заходи, крім визначених законами України», — нагадує адвокат.

Профільним законом, вочевидь, не передбачено такий захід, як перевірка документів про вакцинацію, негативного ПЛР-тесту або документів про одужання.

Наявність у постанові пункту такого змісту свідчить про те, що Кабмін всупереч приписам законодавства замість Верховної Ради надав поліції додаткове повноваження, не передбачене законом.

Описаний стан речей дає змогу обґрунтовано сумніватися в законності вимог поліції надати документ про вакцинацію чи негативний ПЛР-тест. Тому не варто переживати за оголошені штрафи стосовно проїзду в транспорті.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA