прапор_України

Генеральний партнер 2022 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » «Принципові» питання застосування санкцій

«Принципові» питання застосування санкцій

  • 08.07.2022 10:32
Маркіян Галабала, суддя Вищого антикорупційного суду, к.ю.н.

Незабаром Вищий антикорупційний суд розпочне розгляд адміністративних справ про застосування такої санкції як стягнення в дохід держави активів осіб, причетних до збройної агресії проти України (пункт 1-1 частини першої статті 4 Закону України «Про санкції» № 1644-VII). Постає запитання, за якими принципами повинен відбуватися розгляд даної категорії спорів.

Так, частиною 2 статті 3 Закону № 1644-VII передбачено, що застосування санкцій ґрунтується на принципах законності, прозорості, об’єктивності, відповідності меті та ефективності. Разом з тим, навряд чи передбачений законом перелік можна вважати вичерпним.

По перше, слід вирішити, який стандарт доказування слід застосовувати для вирішення таких спорів.

Кодекс адміністративного судочинства на нормативному рівні не фіксує стандартів доказування. Як видається, в якості орієнтиру mutas mutandis можна взяти до уваги рішення судового органу Європейського Союзу — Суду справедливості, яке є знаковим для перегляду рішень Європейської комісії про включення осіб до санкційних списків. Йдеться про рішення в справі European Commission and Others v Yassin Abdullah Kadі від 18 липня 2013 року. Відповідно до нього повинна бути достатньо вагома фактологічна основа для обґрунтування причин включення до санкційного списку (пункт 119). Якщо екстраполювати даний підхід до застосування Закону № 1644-VII, то мають бути вагомі докази того, що своїми діями підсанкційні особи створили суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України або значною мірою сприяли вчиненню таких дій іншими особами.

Не згадується прямо у вітчизняному законі про санкції й принцип пропорційності.

Рішенням Загального суду ЄС від 25 березня 2015 року в справі Central Bank of Iran v Council of the European Union передбачено, що відповідно до принципу пропорційності, який є одним із загальних принципів права ЄС, законність заборони економічної діяльності залежить від умови, що заборонні заходи повинні бути відповідними та необхідними для досягнення цілей, які легітимно переслідуються відповідним законодавством (пункт 114). В практиці Європейського суду з прав людини, яка на відміну від практики судових інституцій ЄС є джерелом права в Україні, принцип пропорційності також активно застосовується.

Так, у рішенні Brumarescu v. Romania від 28 жовтня 1999 року ЄСПЛ зазначає: «Як Суд неодноразово наголошував, вимоги загального інтересу суспільства мають справедливо врівноважуватися з вимогами захисту основних прав особи, пошук такої справедливої рівноваги є невід’ємною умовою всієї Конвенції. Далі Суд нагадує, що необхідної рівноваги не буде досягнуто, якщо на заінтересовану особу покладатиметься особистий і надмірний тягар» (пункт 78).

Не слід забувати також, що пропорційність як дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на, досягнення яких спрямоване рішення (дія) суб’єкта владних повноважень, згадується і в Кодексі адміністративного судочинства (частина 2 статті 2). Наприклад, чи буде дотриманий принцип пропорційності у випадку конфіскації квартири, яка є єдиним майном мешканця Краматорська, за адресовані ним військовослужбовцям держави-агресора заклики у соціальних мережах не щадити представників Збройних Сил України (відповідно до Римського статут МКС такі заяви є воєнним злочином)?

Закон про санкції цілком обґрунтовано вказує на винятковий характер стягнення в дохід держави відповідних активів, адже позбавлення права власності належить до найсуворіших обмежень прав людини. Відтак даний правовий інструмент повинен застосовуватися державою з обережністю.
Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

tg-10
4_TaxForce600_90
covid
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
top50_2020_600x90
ULF_0002
Vacancies_600x90_ua

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Loading ... Loading ...

PRAVO.UA