Проєкт про передання повноважень ВККС ВРП допоможе призначити 367 кандидатів у судді — PRAVO.UA Проєкт про передання повноважень ВККС ВРП допоможе призначити 367 кандидатів у судді — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Проєкт про передання повноважень ВККС ВРП допоможе призначити 367 кандидатів у судді

Проєкт про передання повноважень ВККС ВРП допоможе призначити 367 кандидатів у судді

  • 07.09.2020 17:01

Зареєстровано законопроєкт, який покликаний вирішити питання кандидатів у судді, які «застрягли» на останньому етапі добору в Вищій кваліфікаційній комісії суддів України (ВККС).

Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо заповнення вакантних посад суддів місцевих судів» № 4055 зареєстровано 4 вересня 2020 року.

Серед іншого пропонується доповнити статтю 70 «Порядок добору та призначення на посаду судді» зазначеного закону новим пунктом такого змісту:

«У разі припинення повноважень усіх членів ВККС, яке відбулося під час оголошеного та не завершеного добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, Вища рада правосуддя, відповідно до цього закону, завершує процедуру добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, здійснюючи при цьому повноваження ВККС».

З такими особливостями буде проводитися добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, які не мають стажу роботи на посаді помічника судді щонайменше три роки (оголошений рішенням ВККС від 3 квітня 2017 року № 28/зп-17).

Також проєктом № 4055 пропонується розширити перелік завдань Національної школи суддів (НШС) України та доповнити його новим пунктом щодо «виконання допоміжних і консультативних функцій Вищої ради правосуддя». У разі прийняття проєкту Вища рада правосуддя зможе залучити Національну школу суддів та/або інших фахівців у сфері права до проведення перевірки виконаних практичних завдань за результатами складеного кваліфікаційного іспиту.

 

КОМЕНТАР

Юлія БАЙДУЖ,

адвокат, кандидат на посаду судді добору 2017 року

 

Нагадаю, що минув рік від моменту складення кандидатами добору 2017 року, кваліфікаційного іспиту – написання практичних робіт із загальної, господарської та адміністративної спеціалізації. Таких кандидатів 367 осіб, які є адвокатами, прокурорами, практикуючими юристами, науковцями. Якщо бути точнішим, останній іспит було складено 29 серпня 2019 року. Написані практичні роботи мали б бути перевірені ВККС, однак понад два місяці повноважень колишнього складу ВККС вистачило для перевірки лише 60 робіт із 1028 написаних.

І після припинення повноважень колишнього складу ВККС, на жаль, добір 2017 року щодо 367 кандидатів не просунувся ні на крок, оскільки й досі на законодавчому рівні не вирішено питання формування нового складу Комісії. Як відомо, наразі на розгляді в парламенті перебуває законопроєкт № 3711, яким передбачено процедуру обрання нових членів зазначеного органу, і найближче слухання щодо законопроєкту заплановано на 15–18 вересня. Однак чи буде його прийнято в заплановані дати, залишається питанням, оскільки прийняття проєкту в першому читанні вже планувалося на попередній сесії Верховної Ради України, крім того, законопроєкт надіслано до Венеціанської комісії, висновків якої поки немає.

У разі прийняття законопроєкту № 3711 залишаються також питання, в які строки буде сформовано новий склад ВККС, адже ця ініціатива не передбачає строків формування Комісії, і якими будуть першочергові завдання оновленого складу цього важливого для судової реформи органу.

Саме тому більшість кандидатів на посаду судді з добору 2017 року вважає, що запропоноване тимчасове виконання повноважень ВККС Вищою радою правосуддя могло б бути конструктивним інструментом часткового вирішення проблеми дефіциту кадрів у судах загальної юрисдикції. Адже попри нещодавнє та подальше призначення нових суддів, яке наразі очікується, з-поміж кандидатів доборів, оголошених у 2012–2013 роках, та з числа кандидатів, що мали трирічний стаж на посаді помічника судді добору 2017 року, кадрову кризу вирішено не буде. Бо всього в разі рекомендації Вищою радою правосуддя до призначення на посаду судді держава зможе заповнити щонайбільше 467 вакантних посад.

За останніми даними ВРП, нині приблизно в 79 судах правосуддя здійснює один суддя, приблизно в 10 судах не здійснюється правосуддя. У 10 судах працюють до 10 суддів. Цей показник постійно змінюється. Тобто десь 80 судів перебувають на межі балансування або зовсім не працюють, на чому наголосив заступник голови Вищої ради правосуддя Олексій Маловацький під час Міжнародної онлайн-конференції «Діалоги про правосуддя – 2». Ця проблема потребує вирішення. Крім того, багато суддів очікують на вирішення питання щодо їх відставки за власним бажанням.

Так, із раніше озвучених більш ніж 2000 вакантних посад судді не заповненими залишаться щонайменше 1600.

Прийняття таких змін ми вважаємо легітимним, оскільки ще Конституційний Суд України в рішенні від 11 березня 2020 року № 4-р/2020 зазначив, що зміна частиною 1 статті 94 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» № 1402 кількісного складу та суб’єктів призначення членів ВККС без запровадження відповідного перехідного періоду призвела до зупинення виконання конституційних функцій щодо добору та оцінювання суддів, неможливості здійснення Вищою радою правосуддя її окремих конституційних повноважень, а також створила істотні перешкоди для функціонування ефективного судочинства та в окремих випадках унеможливила реалізацію права кожного на доступ до правосуддя як вимог принципу верховенства права.

Отже, нині відсутня законодавча відповідь на те, хто має виконувати функції Вищої кваліфікаційної комісії суддів України на період її формування, які потребують негайного виконання. І вже досить тривалий час це питання не вирішується. Водночас КСУ констатовано, що жоден інший орган чи установу не вповноважено здійснювати конституційні функції добору та оцінювання суддів. Також Венеціанською комісією та КСУ наголошено на необхідності реалізації конституційних функцій щодо добору суддів у перехідний період, і, на нашу думку, така реалізація є можливою завдяки вповноваженню ВРП на тимчасове виконання таких функцій шляхом прийняття відповідних змін до Закону, оскільки статтею 131 Конституції України передбачено здійснення ВРП інших повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA