Другу сесію Business & Legal Infrastructure Forum було присвячено проблематиці реалізації інфраструктурних проєктів. Модератором дискусії став Олександр Кифак, керуючий партнер ЮФ «АНК». Він зазначив, що фраза «країна перебуває в русі, проте тепер варто визначити напрямок» є, як ніколи, актуальною.
Леонід Антонєнко, заступник голови Фонду державного майна України, пояснив причини непопулярності концесій в Україні та вказав, які можуть бути дієві альтернативи. Одеський регіон є лідером за доходами державного бюджету від оренди, найбільша кількість доходів – від операторів у портах. Пан Антонєнко прояснив специфіку інвестиційного договору. В рамках цього договору держава не має впливу на процеси (мова йде в основному про конкурентні процеси).
Наразі ведеться законопроєктна робота над внесенням змін до Цивільного кодексу України щодо питань оренди. На думку спікера, “орендне” законодавство має свій потенціал для залучення інвестицій, і його недооцінено.
Родіон Танурков, керівник юридичної служби RISOIL, вів мову про концесії в портах України — про перший досвід, перспективи та ризики під час реалізації для інвесторів. Пан Танурков поділився практичним досвідом роботи його компанії в цій сфері та зазначив, що на перших етапах компанія стикнулася зі специфічними земельними питаннями, які необхідно було вирішити.
Віталій Черепаха, радник міністра економіки України, говорив про перспективи інвестування арабських країн в інфраструктурні об’єкти України. Спікер упевнений, що колаборація логістики, інфраструктури й агропроєктів дасть можливість створити правильний логістичний замкнений цикл. Побудова бізнесу в такому контексті може зацікавити інвесторів і залучити необхідний обсяг інвестицій. Логістична та інфраструктурна галузь є найцікавішою в Одеському регіоні, і її потрібно розвивати.
Андрій Костін, голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, висловився щодо реформування судової системи як способу покращення інвестиційного клімату.
«Сприйняття якості роботи судової системи є надзвичайно важливим чинником та аргументом для інвесторів, особливо великих. Коли великий іноземний бізнес отримує сигнал від західних політиків про те, що судова система в Україні не є надійною, не є стабільним партнером бізнесу, не є такою, на справедливість якої можна покладатися, будь-які дискусії щодо розвитку інвестиційного потенціалу не лише Одещини, а і України в цілому можуть залишитися просто дискусіями», – зазначив пан Костін.
Григорій Тріпульський, керуючий партнер ЮКК «Де-Юре», висвітлив питання погодження планів будівництва в межах інфраструктурних проєктів і відповідних ризиків для інвесторів. ЮКК «ДЕ-ЮРЕ» першою в історії України ініціювала подання пропозицій приватного партнера щодо здійснення державно-приватного партнерства (ДПП) у формі концесій пасажирського комплексу ДП “Одеський морський торговельний порт”. Спікер назвав основні переваги ініціювання приватним партнером пропозиції про ДПП у формі концесій. Серед них:
Сергій Неділько, адвокат, керівник одеського офісу ЮФ «Ілляшев та Партнери», зупинився на нюансах нового порядку розрахунку збитків за забруднення моря. Зокрема, збитки розраховуються за такою формулою: збитки = кількість речовини * такси = штраф без урахування додаткових витрат із ліквідації розливу. Це не відповідає Міжнародній конвенції про цивільну відповідальність за шкоду від забруднення нафтою. Окрім цього, не врегульовано питання в частини застосування гарантій. Іншими недоліками нового порядку є те, що:
Ярослав Дабіжа, адвокат ЮК Legrant, розповів про приватизацію майна морських портів, що перебуває в оренді, в правовому аспекті. Він вважає, що потрібно забезпечити відсутність неузгодженостей у нормах законодавства у сфері приватизації. Приміром, необхідно усунути колізії між Законом «Про приватизацію» та деякими нормами Господарського кодексу. На думку адвоката, варто відходити від будь-якої дискреції державних органів і правової невизначеності, адже портові оператори можуть отримувати негативні наслідки від такого розсуду державних органів.
Світлана Гурєєва, партнер Sayenko Kharenko, окреслила перспективи інвестиційних проєктів в Україні. За підсумками 2020 року та І кварталу 2021 року, в економіці України ми спостерігаємо загальний спад інвестиційної активності. У деяких галузях він перевищує 40%. Капітальні інвестиції в Україні в 2020 році скоротилися на 38%, до 420 млрд грн. У доларовому еквіваленті вони знизилися на 35,5% – до $15,6 млрд. Головним джерелом капітальних інвестицій залишаються власні кошти бізнесу, їх частка в 2020 році сягнула 66,5%. Частка банківських кредитів у 10 разів менша. Пані Гурєєва підкреслила, що капітальні інвестиції за І квартал 2021 року у сфері охорони здоров’я і соцдопомоги зросли в 2,4 раза, а у сфері логістики – поштової та кур’єрської діяльності – за 2020 рік капітальні інвестиції зросли в 7 разів, за І квартал 2021-го – у 2,2 раза. Зелена енергетика у 2020 році залучила 1,24 млрд євро інвестицій в Україну.
Доповідь Анни Валюшко, керівника групи забезпечення операційної діяльності юридичного департаменту авіакомпанії SkyUp Airlines, стосувалася правової форми співпраці з лоукостами для розвитку ринку регіональних перевезень. За її словами, ключовими факторами, що стримують розвиток внутрішніх авіаперевезень, є:
Автомобільним транспортом наразі користуються у 245 разів більше, ніж авіаційним. Необхідні форми співпраці держави з лоукостами, зокрема економічна та правова. Майже всі європейські авіакомпанії було профінансовано або з бюджету ЄС, або з бюджетів їхніх країн, а інколи – з обох джерел. Притому прямою грошовою допомогою все не закінчується – йдеться також про податкові пільги та спеціальні умови кредитування. В українській авіації, попри всі пропозиції учасників ринку, аналогічних дій не відбулося.
Правове партнерство полягає у спільній організації процесу правового регулювання діяльності авіаперевізника з боку держави, прийнятті нормативно-правових актів, спрямованих на розвиток галузі пасажирських авіаперевезень.
Андрій Киман, начальник дирекції залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця», звернувся до аспектів залізничного транспорту як невіддільного елемента інфраструктури. Спікер підкреслив, що регіональна філія “Одеська залізниця” є важливою складовою частиною єдиного транспортного конвеєра Південно-Західної України. На її долю припадає майже 20% вантажообігу, понад 16% пасажирообігу залізниць країни. Головна особливість Одеської залізниці — її приморське і прикордонне положення. У регіоні Одеської залізниці розташовано великі морські та річкові порти. Таким чином, забезпечуються зовнішні транспортно-економічні зв’язки з більш ніж 70 країнами світу. З метою покращення взаємодії з морськими та річковими портами у складі регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» з 01.06.2018 р. було створено ВП «Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій», який є сполучною ланкою між стивідорами, експедиторами та портами. Збільшення обсягів переробки в морських портах є можливим виключно за умови збільшення пропускної та переробної спроможності припортових станцій та підходів до них. Збільшення переробної спроможності підприємств залізничного транспорту є можливим після виконання технічних умов, що передбачають будівництво та реконструкцію колій за рахунок інвестиційних коштів. Розвиток залізничної інфраструктури та відповідне збільшення обсягів перевезень є можливим тільки після оновлення нормативно бази та затвердження механізмів залучення інвесторів до модернізації інфраструктури. Електрифікація дільниці Долинська – Миколаїв не тільки збільшить пропускну спроможність в напрямку Миколаївського морського порту, але й дасть економічний ефект у частині відсутності потреби в закупівлі палива. А також позитивно вплине на екологічну ситуацію в цілому.
Максим Максименко, партнер ЮФ AVELLUM, зосередився на концесії, інших механізмах будівництва доріг та потенціалі України у цій сфері. За його словами, серед загальних тенденцій у концесії можна назвати новий закон, прийнятий у 2019 році, який оновив законодавство у сфері ДПП і концесії та узгодив його з найкращими світовими практиками. Концесійні проекти можуть бути ініційовані приватними інвесторами. Своєю чергою, інтереси сторін захищено низкою нових інструментів (плата за експлуатаційну готовність, укладення прямих договорів тощо). Пілотні концесійні проєкти в морських портах Ольвія та Херсон стали зразками успішних концесійних конкурсів.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…