прапор_України

Генеральний партнер 2022 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Проблематику реалізації інфраструктурних проєктів обговорили спікери Business & Legal Infrastructure Forum

Проблематику реалізації інфраструктурних проєктів обговорили спікери Business & Legal Infrastructure Forum

  • 09.07.2021 15:46

Другу сесію Business & Legal Infrastructure Forum було присвячено проблематиці реалізації інфраструктурних проєктів. Модератором дискусії став Олександр Кифак, керуючий партнер ЮФ «АНК». Він зазначив, що фраза «країна перебуває в русі, проте тепер варто визначити напрямок» є, як ніколи, актуальною.

Леонід Антонєнко, заступник голови Фонду державного майна України, пояснив причини непопулярності концесій в Україні та вказав, які можуть бути дієві альтернативи. Одеський регіон є лідером за доходами державного бюджету від оренди, найбільша кількість доходів – від операторів у портах. Пан Антонєнко прояснив специфіку інвестиційного договору. В рамках цього договору держава не має впливу на процеси (мова йде в основному про конкурентні процеси).

Наразі ведеться законопроєктна робота над внесенням змін до Цивільного кодексу України щодо питань оренди. На думку спікера, “орендне” законодавство має свій потенціал для залучення інвестицій, і його недооцінено.

Родіон Танурков, керівник юридичної служби RISOIL, вів мову про концесії в портах України — про перший досвід, перспективи та ризики під час реалізації для інвесторів. Пан Танурков поділився практичним досвідом роботи його компанії в цій сфері та зазначив, що на перших етапах компанія стикнулася зі специфічними земельними питаннями, які необхідно було вирішити. 

Віталій Черепаха, радник міністра економіки України, говорив про перспективи інвестування арабських країн в інфраструктурні об’єкти України. Спікер упевнений, що колаборація логістики, інфраструктури й агропроєктів дасть можливість створити правильний логістичний замкнений цикл. Побудова бізнесу в такому контексті може зацікавити інвесторів і залучити необхідний обсяг інвестицій. Логістична та інфраструктурна галузь є найцікавішою в Одеському регіоні, і її потрібно розвивати. 

Андрій Костін, голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, висловився щодо реформування судової системи як способу покращення інвестиційного клімату.

«Сприйняття якості роботи судової системи є надзвичайно важливим чинником та аргументом для інвесторів, особливо великих. Коли великий іноземний бізнес отримує сигнал від західних політиків про те, що судова система в Україні не є надійною, не є стабільним партнером бізнесу, не є такою, на справедливість якої можна покладатися, будь-які дискусії щодо розвитку інвестиційного потенціалу не лише Одещини, а і України в цілому можуть залишитися просто дискусіями», – зазначив пан Костін. 

Григорій Тріпульський, керуючий партнер ЮКК «Де-Юре», висвітлив питання погодження планів будівництва в межах інфраструктурних проєктів і відповідних ризиків для інвесторів. ЮКК «ДЕ-ЮРЕ» першою в історії України ініціювала подання пропозицій приватного партнера щодо здійснення державно-приватного партнерства (ДПП) у формі концесій пасажирського комплексу ДП “Одеський морський торговельний порт”. Спікер назвав основні переваги ініціювання приватним партнером пропозиції про ДПП у формі концесій. Серед них:

  • можливість зорієнтувати реалізацію проєкту на приватних інвесторів та їх кредиторів;
  • самостійне початкове визначення об’єкта концесії;
  • самостійне структурування концесійного проєкту та визначення найбільш ефективної бізнес-моделі використання об’єкта концесії (термін дії концесії, залучення державних партнерів, акти та зобов’язання в проєкті, очікувані ключові показники ефективності проєкту тощо);
  • оперативна взаємодія з державою шляхом надання інформації та прийняття попередніх рішень та ін.

Сергій Неділько, адвокат, керівник одеського офісу ЮФ «Ілляшев та Партнери», зупинився на нюансах нового порядку розрахунку збитків за забруднення моря. Зокрема, збитки розраховуються за такою формулою: збитки = кількість речовини * такси = штраф без урахування додаткових витрат із ліквідації розливу. Це не відповідає Міжнародній конвенції про цивільну відповідальність за шкоду від забруднення нафтою. Окрім цього, не врегульовано питання в частини застосування гарантій. Іншими недоліками нового порядку є те, що:

  • термін дії заборони на вихід судна формально не обмежено;
  • не передбачається затримання на 72 години;
  • не встановлено термінів звернення до суду;
  • він суперечить релевантній судовій практиці.

Ярослав Дабіжа, адвокат ЮК Legrant, розповів про приватизацію майна морських портів, що перебуває в оренді, в правовому аспекті. Він вважає, що потрібно забезпечити відсутність неузгодженостей у нормах законодавства у сфері приватизації. Приміром, необхідно усунути колізії між Законом «Про приватизацію» та деякими нормами Господарського кодексу. На думку адвоката, варто відходити від будь-якої дискреції державних органів і правової невизначеності, адже портові оператори можуть отримувати негативні наслідки від такого розсуду державних органів.   

Світлана Гурєєва, партнер Sayenko Kharenko, окреслила перспективи інвестиційних проєктів в Україні. За підсумками 2020 року та І кварталу 2021 року, в економіці України ми спостерігаємо загальний спад інвестиційної активності. У деяких галузях він перевищує 40%. Капітальні інвестиції в Україні в 2020 році скоротилися на 38%, до 420 млрд грн. У доларовому еквіваленті вони знизилися на 35,5% – до $15,6 млрд. Головним джерелом капітальних інвестицій залишаються власні кошти бізнесу, їх частка в 2020 році сягнула 66,5%. Частка банківських кредитів у 10 разів менша. Пані Гурєєва підкреслила, що капітальні інвестиції за І квартал 2021 року у сфері охорони здоров’я і соцдопомоги зросли в 2,4 раза, а у сфері логістики – поштової та кур’єрської діяльності – за 2020 рік капітальні інвестиції зросли в 7 разів, за І квартал 2021-го – у 2,2 раза. Зелена енергетика у 2020 році залучила 1,24 млрд євро інвестицій в Україну.

Доповідь Анни Валюшко, керівника групи забезпечення операційної діяльності юридичного департаменту авіакомпанії SkyUp Airlines, стосувалася правової форми співпраці з лоукостами для розвитку ринку регіональних перевезень. За її словами, ключовими факторами, що стримують розвиток внутрішніх авіаперевезень, є:

  1. негативний вплив COVID-19,
  2. низька економічна ефективність,
  3. низький платоспроможний попит,
  4. нестабільна соціально-політична ситуація,
  5. висока конкуренція з іншими видами транспорту,
  6. незадовільний технічний стан аеропортів.

Автомобільним транспортом наразі користуються у 245 разів більше, ніж авіаційним. Необхідні форми співпраці держави з лоукостами, зокрема економічна та правова. Майже всі європейські авіакомпанії було профінансовано або з бюджету ЄС, або з бюджетів їхніх країн, а інколи – з обох джерел. Притому прямою грошовою допомогою все не закінчується – йдеться також про податкові пільги та спеціальні умови кредитування. В українській авіації, попри всі пропозиції учасників ринку, аналогічних дій не відбулося.

Правове партнерство полягає у спільній організації процесу правового регулювання діяльності авіаперевізника з боку держави, прийнятті нормативно-правових актів, спрямованих на розвиток галузі пасажирських авіаперевезень.

Андрій Киман, начальник дирекції залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця», звернувся до аспектів залізничного транспорту як невіддільного елемента інфраструктури. Спікер підкреслив, що регіональна філія “Одеська залізниця” є важливою складовою частиною єдиного транспортного конвеєра Південно-Західної України. На її долю припадає майже 20% вантажообігу, понад 16% пасажирообігу залізниць країни. Головна особливість Одеської залізниці — її приморське і прикордонне положення. У регіоні Одеської залізниці розташовано великі морські та річкові порти. Таким чином, забезпечуються зовнішні транспортно-економічні зв’язки з більш ніж 70 країнами світу. З метою покращення взаємодії з морськими та річковими портами у складі регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» з 01.06.2018 р. було створено ВП «Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій», який є сполучною ланкою між стивідорами, експедиторами та портами. Збільшення обсягів переробки в морських портах є можливим виключно за умови збільшення пропускної та переробної спроможності припортових станцій та підходів до них. Збільшення переробної спроможності підприємств залізничного транспорту є можливим після виконання технічних умов, що передбачають будівництво та реконструкцію колій за рахунок інвестиційних коштів. Розвиток залізничної інфраструктури та відповідне збільшення обсягів перевезень є можливим тільки після оновлення нормативно бази та затвердження механізмів залучення інвесторів до модернізації інфраструктури. Електрифікація дільниці Долинська – Миколаїв не тільки збільшить пропускну спроможність в напрямку Миколаївського морського порту, але й дасть економічний ефект у частині відсутності потреби в закупівлі палива. А також позитивно вплине на екологічну ситуацію в цілому.

Максим Максименко, партнер ЮФ AVELLUM, зосередився на концесії, інших механізмах будівництва доріг та потенціалі України у цій сфері. За його словами, серед загальних тенденцій у концесії можна назвати новий закон, прийнятий у 2019 році, який оновив законодавство у сфері ДПП і концесії та узгодив його з найкращими світовими практиками. Концесійні проекти можуть бути ініційовані приватними інвесторами. Своєю чергою, інтереси сторін захищено низкою нових інструментів (плата за експлуатаційну готовність, укладення прямих договорів тощо). Пілотні концесійні проєкти в морських портах Ольвія та Херсон стали зразками успішних концесійних конкурсів.

                   

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

tg-10
4_TaxForce600_90
covid
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
top50_2020_600x90
ULF_0002
Vacancies_600x90_ua
doroszab2
Slide

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Loading ... Loading ...

PRAVO.UA