прапор_України

Генеральний партнер 2022 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Аналітика » Президент не звільняв і не може звільнити ні голову СБУ, ні Генерального прокурора України — коментар адвоката

Президент не звільняв і не може звільнити ні голову СБУ, ні Генерального прокурора України — коментар адвоката

  • 18.07.2022 13:52
Джерело: www.president.gov.ua
Віктор Залізнюк, адвокат ADER HABER

Неабияке пожвавлення в інформаційному просторі викликали вчорашні повідомлення в ЗМІ про звільнення з посад Генерального прокурора України та голови Служби безпеки України.

Однак такі твердження не відповідають дійсності фактично і не можуть мати місце теоретично, оскільки

Президент за Конституцією України не має таких повноважень, щоб одноособово звільнити ні одного, ні іншого посадовця.

Так, статтею 106 Конституції України встановлено, що Президент України призначає на посаду та звільняє з посади Генерального прокурора за згодою Верховної Ради України. Ба більше, Конституція ще й передбачає, що дострокове звільнення з посади Генерального прокурора здійснюється виключно у випадках і з підстав, визначених цією Конституцією та законом. І профільним законом такі підстави чітко визначено.

У випадку з голово Служби безпеки України повноваження зворотні: тут уже призначає на посаду та звільняє з посади Верховна Рада України, а подання про це вносить Президент України.

Тобто і в одному, і в іншому випадку для ухвалення рішення про звільнення чи Генерального прокурора України, чи голови Служби безпеки України потрібна воля та рішення і глави держави, і парламенту.

Що ж відбулося пізнім вечором вчора?

Президент України своїм указом  відсторонив Ірину Венедіктову від посади Генерального прокурора. Іншим указом глава держави усунув Ігоря Баканова від виконання обов’язків голови Служби безпеки України.

Щодо Генерального прокурора, то ні Конституція України, ні профільний закон не містить поняття відсторонення від посади Генерального прокурора України. Закон України «Про прокуратуру» містить відповідні норми щодо відсторонення прокурора, але їх застосування відносно Генерального прокурора з огляду на його спеціальний статус є сумнівними. Проте в конкретному випадку, який ми розглядаємо, все набагато простіше. Стаття 11 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” передбачає,  що Президент України у період дії воєнного стану може прийняти рішення про відсторонення від обійманої посади посадової особи,  призначення на посаду та звільнення з посади якої віднесено до його повноважень.

Водночас ця законодавча норма не говорить, як саме призначає та звільняє на посаду Президент — з погодженням чи без.

Тож відсутність такої інформації дає змогу зробити висновок про належні правові підстави відсторонення від посади Генерального прокурора України Президентом України одноособово.

Щодо голови Служби безпеки України, то тут глава держави керувався статтею 47 Дисциплінарного статуту Збройних сил України, затвердженого законом. Рішення про усунення військовослужбовця від виконання службових обов’язків приймається прямим командиром (начальником).  До речі, зверніть увагу: Генпрокурора Президент відсторонив, а голову СБУ усунув від виконання обов’язків. Це якраз і пов’язано із застосуванням різних процедур, що передбачені різними нормативними актами.

На перший погляд, виникає цікаве запитання: чи є Президент командиром (начальником) для голови СБУ?

Дослівної цитати, що це так, у законодавстві ми не знайдемо. Тож доводиться робити висновки з огляду на аналіз змісту компетенцій Президента відносно СБУ та голови СБУ. Так, відповідно до Закону України «Про Службу безпеки України» Служба безпеки України підпорядкована Президенту України; організаційна структура Служби безпеки України визначається Президентом України; голова Служби безпеки України призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України; контроль за діяльністю Служби безпеки України здійснюється Президентом України та уповноваженими ним державними органами.

Такий набір компетенцій дає змогу зробити висновок, що Президент України є керівником (начальником) для голови Служби безпеки України.

За указом Президента України про усунення від виконання обов’язків голови Служби безпеки України має бути службове розслідування, за результатами якого може бути прийнято рішення про притягнення військовослужбовця, що вчинив правопорушення, до дисциплінарної відповідальності, включаючи звільнення з військової служби. Однак і тут слід пам’ятати, що конституційний статус голови СБУ відрізняється від статусу військовослужбовця, тому його звільнення в разі наявності підстав має відбуватися у визначеному Конституцією порядку: Верховною Радою за поданням Президента.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

tg-10
4_TaxForce600_90
covid
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
top50_2020_600x90
ULF_0002
Vacancies_600x90_ua

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Loading ... Loading ...

PRAVO.UA