Правосуддя перехідного періоду: в парламенті зареєстровано урядовий законопроєкт — PRAVO.UA Правосуддя перехідного періоду: в парламенті зареєстровано урядовий законопроєкт — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Правосуддя перехідного періоду: в парламенті зареєстровано урядовий законопроєкт

Правосуддя перехідного періоду: в парламенті зареєстровано урядовий законопроєкт

  • 17.08.2021 12:10

На порталі Верховної Ради оприлюднено текст урядового проєкту Закону № 5844 “Про засади державної політики перехідного періоду”.

Нагадаємо, раніше законопроєкт, який визначає особливості впровадження на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей політики перехідного періоду, схвалив Кабінет Міністрів.

Визначається, що перехідний період — це проміжок часу, протягом якого реалізується державна політика, спрямована на:

  • протидію збройній агресії Російської Федерації проти України,
  • відновлення територіальної цілісності України в межах міжнародно визнаного державного кордону та забезпечення державного суверенітету України,
  • відновлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування на тимчасово окупованих територіях,
  • подолання наслідків збройної агресії Російської Федерації проти України,
  • реінтеграцію тимчасово окупованих (деокупованих) територій та їх мешканців,
  • розбудову сталого миру і неповторення окупації.

Законопроєкт закріплює, що датою початку тимчасової окупації є 20 лютого 2014 року.

Перехідна юстиція

Проєкт закону визначає особливості перехідної юстиції – комплексу заходів, спрямованих на подолання наслідків порушень законності, прав і свобод людини і громадянина, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, включаючи їх відновлення та компенсацію завданої шкоди, забезпечення справедливості та примирення, а також неповторення окупації.

Зокрема, встановлюється, що:

  • примусове або автоматичне набуття громадянами України, які проживають на тимчасово окупованих територіях, громадянства Російської Федерації не визнається;
  • протягом тимчасової окупації забороняється здійснення будь-яких правочинів з об’єктами власності, що перебувають на тимчасово окупованих територіях, якщо їх стороною є окупаційні сили або окупаційні адміністрації Російської Федерації чи юридична особа, яка перебуває під контролем держави-агресора;
  • будь-які правочини є нікчемними (крім спрямованих на повернення майна законним власникам після використання окупаційною владою);
  • правочини, вчинені на тимчасово окупованих територіях, можуть бути конвалідовані (визнані нікчемними).

Звільнення від кримінальної відповідальності

Особа, яка, перебуваючи у складі окупаційних сил чи окупаційних адміністрацій Російської Федерації, вчинила кримінальне правопорушення у зв’язку з тимчасовою окупацією, не може бути звільнена від кримінальної відповідальності (крім випадків, передбачених Кримінальним кодексом України) і до неї не може бути застосовано амністію, якщо вона вчинила злочин:

  1. який підпадає під юрисдикцію Міжнародного кримінального суду в межах, визнаних Україною;
  2. визначений статтею I Конвенції про незастосування строку давності до воєнних злочинів і злочинів проти людства або статтею 1 Європейської конвенції про незастосування строків давності до злочинів проти людяності та воєнних злочинів;
  3. склад якого включає діяння, визначене частиною 1 статті 1 Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання;
  4. що спричинив смерть людини або заподіяння тяжких тілесних ушкоджень;
  5. який є умисним тяжким або особливо тяжким злочином проти життя та здоров’я особи, проти волі, честі та гідності особи, проти статевої свободи та статевої недоторканості особи або проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;
  6. передбачений розділом I Особливої частини Кримінального кодексу України, бувши суддею, прокурором, народним депутатом України, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатом місцевої ради, міським, сільським, селищним головою або військовослужбовцем.

Іноземці та особи без громадянства, які, перебуваючи у складі окупаційних сил чи окупаційних адміністрацій Російської Федерації, вчинили кримінальні правопорушення у зв’язку з тимчасовою окупацією, не можуть бути звільнені від кримінальної відповідальності (крім випадків, передбачених Кримінальним кодексом України) і до них не може бути застосовано амністію.

Правосуддя після деокупації

Державна судова адміністрація України після деокупації відповідної території вживатиме заходів для відновлення належних умов діяльності місцевих судів, апеляційних судів, територіальна підсудність яких поширюється на таку територію.

У разі відновлення належних умов діяльності місцевого суду (апеляційного суду), територіальна підсудність якого поширюється на деокуповану територію, ДСА має скерувати до Вищої ради правосуддя подання про можливість відновлення роботи такого суду.

Місцевий суд (апеляційний суд) відновлює здійснення правосуддя за рішенням ВРП.

З дня відновлення здійснення правосуддя апеляційними судами, територіальна підсудність яких поширюється на тимчасово окуповані території, зазначені суди здійснюють апеляційний перегляд справ, які розглядаються місцевими судами, тимчасова територіальна підсудність яких перебуває у межах територіальної підсудності таких апеляційних судів.

Правосуддя на деокупованих територіях здійснюється судами України.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA