Особливості встановлення юридичних фактів в умовах воєнного чи надзвичайного стану — коментарі адвоката — PRAVO.UA Особливості встановлення юридичних фактів в умовах воєнного чи надзвичайного стану — коментарі адвоката — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Аналітика » Особливості встановлення юридичних фактів в умовах воєнного чи надзвичайного стану — коментарі адвоката

Особливості встановлення юридичних фактів в умовах воєнного чи надзвичайного стану — коментарі адвоката

  • 11.07.2022 11:17
Олександр Коваль, адвокат, керівник департаменту GRAMATSKIY & PARTNERS

Спрощена процедура встановлення юридичних фактів народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України (стаття 317 ЦПК України) запроваджена наприкінці 2017 року. Внаслідок збройної агресії рф, розпочатої у 2014-му, частина території України стала тимчасово окупованою, на якій влада України не мала можливості забезпечити реєстрацію органом державної реєстрації актів цивільного стану фактів народження, смерті особи, а також здійснення правосуддя в результаті загального контролювання збройними формуваннями рф та/або окупаційною адміністрацією рф окупованої території.

Законопроєкт № 7310, що вже став Законом № 2345-ІХ (01.07.2022 підписаний головою ВР України), розширює просторові межі застосування статті 317 ЦПК України. Розширення гіпотези статті 317 ЦПК України «на території, на яких введено воєнний чи надзвичайний стан або на тимчасово окупованій території України», ставить закономірне запитання: а в чому тоді особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи за цією статтею? Адже в умовах дії воєнного стану на всій території України стаття 317 ЦПК України застосовуватиметься на всій території України і передбачатиме новий порядок провадження. З винятку перетвориться на загальне правило.

Воєнний стан в державі – це особливий правовий режим, який запроваджується у випадку зовнішньої збройної агресії, небезпеки державній незалежності, її територіальної цілісності. Під час дії цього режиму держава не втрачає можливості здійснювати ефективний контроль над своєю територію, реалізовувати на цій території державну владу та виконувати власні функції до тих пір, поки ця територія не стане окупованою. Тому «територія, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан» та «тимчасово окупована територія» – не тотожні поняття. Їх поєднання є контроверсійним і лише ускладнить розуміння «особливостей» провадження та ефективне застосування правової норми.

Було б доречним гіпотезу статті 317 ЦПК України розширити таким чином: до «на тимчасово окупованій території» через кому додати «лінії зіткнення» в розумінні понять, визначених чинним Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання правового режиму на тимчасово окупованій території України» від 21.04.2022 № 2217-IX. Так, на неокупованій території, на якій ведуться бойові дії, також є об’єктивні складнощі із забезпеченням реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану фактів народження, смерті особи, здійснення правосуддя.

 

 

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA