Вікторія Рентюк, молодший юрист «Юрлайн» |
Наказом Мінфіну від 18.01.2022 №19 «Про затвердження Порядків встановлення відповідності умов контрольованої операції щодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки», зареєстрованим у Міністерстві юстиції 16.06.2022 за № 662/37998 (наказ № 19), було дещо конкретизовано положення Податкового кодексу в частині відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки».
Важливо зазначити, що цей наказ набирає чинності з 01.01.2023 та в силу положення п. 39.3.3.4 ПК з моменту набрання ним чинності встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу “витягнутої руки” для контрольованих операцій з сировинними товарами здійснюється платниками податків і контролюючими органами з урахуванням вимог відповідного порядку.
Порядок встановлення відповідності умов контрольованих операцій (КО) щодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки» (загальний) (загальний порядок) першочергово визначає критерії для використання методу порівняльної неконтрольованої ціни, а надалі за умови відсутності такої можливості роз’яснює підходи до використання інших методів.
Відповідно до загального порядку для контрольованих операцій із сировинними товарами встановлення відповідності умов КО принципу «витягнутої руки» за методом порівняльної неконтрольованої ціни є обов’язковим.
У такому випадку порівняння ціни КО може проводитись:
У разі використання внутрішніх зіставних операцій такі неконтрольовані операції повинні бути регулярними, з декількома контрагентами та в обсягах, зіставних із тими, які використовувались у контрольованій операції.
Внутрішні та зовнішні зіставні операції, які використовуються для порівняння з цінами контрольованих операцій, мають відповідати умовам зіставності, зокрема таким, як характеристика сировинних товарів, стала практика відносин та умови договорів, економічні умови діяльності сторін операції.
Відповідно до порядку, якщо фактичні умови здійсненої КО не відповідають умовам укладеного (письмового) договору та/або фактичні дії сторін КО і фактичні обставини її проведення відрізняються від умов такого договору, комерційні та/або фінансові характеристики контрольованої операції для цілей трансфертного ціноутворення визначаються згідно з фактичними діями сторін операції та фактичними умовами її проведення.
Водночас, якщо КО фактично здійснена, але документально не оформлена (не підтверджена), для цілей трансфертного ціноутворення вона має розглядатися згідно з фактичною поведінкою сторін операції та фактичними умовами її проведення, зокрема враховуються функції, які фактично виконувалися сторонами операції, активи, які фактично використовувалися, і ризики, які фактично прийняла на себе та контролювала кожна зі сторін;
Згідно з підрозділом 5 розділу ІІ загального порядку платники податків, що здійснюють КО із сировинними товарами, повинні повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову політику, про укладення відповідного договору.
Таке повідомлення слугує підтвердженням узгодження суттєвих умов договору (контракту), зокрема характеристик та ціни товарів, обсягу, умов постачання, оплати та відповідальності, що здійснювалося сторонами КО на момент укладення такої угоди.
У разі відсутності внутрішніх зіставних неконтрольованих операцій / котирувальних цін на дату переходу права власності /дату відвантаження товару проводиться порівняння цін на найближчу дату перед датою переходу права власності / відвантаження. Як виняток, порівняння може проводитись на дату після дати переходу права власності / відвантаження, якщо вона найближча.
Найбільш застосовуваними коригуваннями є:
Наказ № 19 в додатку до загального порядку наводить ґрунтовний перелік прикладів для застосування методів трансферного ціноутворення, крім порівняльної неконтрольованої ціни. В одному з них наводиться така ситуація:
«Платник податків купує у пов’язаної особи – нерезидента посівні матеріали, зокрема насіння соняшника (брендові гібриди з різними поліпшеними якісними характеристиками), та не здійснює внутрішні зіставні операції. Наявні зовнішні джерела інформації не містять відомостей щодо відповідних гібридів та неможливо здійснити коригування для забезпечення зіставності. Оскільки різні якісні характеристики гібридів суттєво впливають на ціну, то необхідно визначити інший, більш доцільний метод трансфертного ціноутворення.
У такому випадку застосування методу порівняльної неконтрольованої ціни є неможливим».
Під час використання іншого методу трансферного ціноутворення, ніж метод порівняльної неконтрольованої ціни, платник податків повинен:
– характеристика товарів, які є предметом операції;
– функції, які виконуються сторонами операції, активи, що ними використовуються, умови розподілу між сторонами операції ризиків та вигід, розподіл відповідальності між сторонами операції та інші умови операції (далі – функціональний аналіз);
– стала практика відносин та умови договорів, укладених між сторонами операції, які істотно впливають на ціни товарів;
– економічні умови діяльності сторін операції, включаючи аналіз відповідних ринків товарів, які істотно впливають на ціни;
– бізнес-стратегії сторін операції (за наявності), які істотно впливають на ціни товарів.
– якщо зіставна юридична особа провадить діяльність, зіставну з діяльністю сторони КО, що досліджується, та виконує зіставні функції, пов’язані з такою діяльністю;
– якщо зіставна юридична особа не має збитків за даними бухгалтерської (фінансової) звітності більш ніж в одному звітному періоді у періодах, які використовуються для розрахунку;
– якщо зіставна юридична особа не володіє прямо та/або опосередковано корпоративними правами іншої юридичної особи з часткою такої участі 25 і більше відсотків та/або не має учасника (акціонера) з часткою участі 25 і більше відсотків.
Під час проведення коригувань умов та фінансових результатів контрольованої або неконтрольованих операцій для уникнення впливу відмінностей на зіставність необхідно розглядати питання якості даних, що підлягають коригуванню, надійності і точності коригування та їх документального оформлення.
Отже, починаючи з 01.01.2023 усім платникам податків, які здійснюють КО щодо сировинних товарів, відповідність умов КО принципу «витягнутої руки» необхідно встановлювати згідно з порядком, затвердженим наказом Мінфіну від 18.01.2022 № 19, а в частині, не врегульованій цим наказом, керуватися загальними положеннями Податкового кодексу щодо трансферного ціноутворення.
Необхідно зазначити, що новий порядок, затверджений наказом № 19, хоч певною мірою і дублює положення Податкового кодексу, але водночас якісно його доповнює та конкретизує в частині критеріїв та умов, щодо обрання правильного методу для встановлення відповідності умов КО із сировинними товарами принципу «витягнутої руки», встановлює пріоритетність методу порівняльної неконтрольованої ціни, визначає особливості здійснення коригувань зіставності операцій із сировинними товарами, особливості застосування котирувальних цін та коригувань у розрізі груп сировинних товарів (зернові, олійні культури, нафтопродукти, феросплави, металопродукція тощо).
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…